درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۲۸-۶-۱۳۹۷, ۰۹:۲۵ عصر



ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
بيوگرافي وات
نویسنده پیام
کاربر 4 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 918
تاریخ عضویت: ۱ شهريور ۱۳۸۸
اعتبار: 5
سپاس ها 0
سپاس شده 4 بار در 4 ارسال
ارسال: #1
بيوگرافي وات

جيمز وات مخترع اسکاتلندي که اغلب از او به عنوان مخترع ماشين بخار زياد ياد مي‌شود چهره اصلي انقلاب صنعتي است.



 وات
در واقع اولين سازنده ماشين بخاري نيست. «هرو او آلکساندريا» در قرن اول
ميلادي ابزارهاي مشابهي را توصيف کرده بود. در سال 1698 «توماس ساوري»
ماشين مشابهي را به ثبت رساند که براي تلمبه کردن آب از آن استفاده مي‌شد
و در 1712 «توماس نيوکومن» نوع پيشرفته‌تري از آن را به ثبت رساند. با
وجود اين ماشين ساخته شده توسط نيوکومن کارايي بسيار کمي داشت و آن را فقط
براي خارج کردن آب از معادن زغال سنگ به کار مي‌گرفتند.




 وات
با اينکه فقط يک دوره کارآموزي يکساله را در زمينه ابزارسازي گذرانده بود
ولي از استعداد ابداع و نوآوري فراوان برخوردار بود. وي در سال 1764
هنگامي که مشغول تعمير يک مدل از ماشين‌هاي نيوکومن بود به ماشين بخار
علاقمند شد. وات اصلاحاتي آنچنان مهم و ارزنده در ماشين اختراعي نيوکومن
به عمل آورد که مي‌توان او را مخترع اولين ماشين بخار دانست.




 اولين
تغيير مهم وات که در سال 1769 به ثبت رساند اضافه کردن يک محفظه جداگانه
تراکم بخار بود. او همچنين با عايق‌بندي سيلندر بخار را مجزا کرد و در سال
1782 ماشين دوطرفه را اختراع نمود. تمام اينها همراه با چند فقره تغييرات
و اصلاحات کوچک‌تر به کارايي بيشتر ماشين‌هاي بخار منتج شد. اين ازدياد
کارايي عملاً به معناي تفاوت بين يک ابزار ماهرانه ولي نه چندان قابل
استفاده با وسيله‌اي با توان صنعتي فراوان بود.




وات
در سال 1781 با اختراع يک سري چرخ‌دنده حرکت تناوبي موتور را به حرکت
دوراني تبديل کرد. با استفاده از اين ابزار بر موارد استفاده از موتور
بخار به شکل چشمگيري افزوده شد. علاوه بر انجام اصلاحات و تغييرات گوناگون
وات در سال 1788 پروانه تنظيم دو موتور، وسيله‌اي که امکان کنترل اتوماتيک
سرعت موتور را فراهم آورد، فشارسنج (1789) شمارشگر (کنتور) نشانگر و شير
فشارشکن را اختراع کرد.




 وات
که خود فاقد استعداد لازم در کارهاي تجاري بود، در سال 1775 به اتفاق
«ماتيو بولتون» که مهندي چيره‌دست و معامله‌گري توانا بود شرکتي تأسيس
کرد، طي 25 سال بعد شرکت وات – بولتون تعداد زيادي موتورهاي بخاري توليد و
به بازار عرضه کرد که در نتيجه ثروت سرشاري نصيب آن دو گرديد.




در
باب اهميت ماشين بخار مبالغه و گزافه‌گويي نمي‌شود. درست است که بسياري از
اختراعات ديگر در انقلاب صنعتي نقش داشته‌اند. در معدن و متالوژي و در
بسياري از ماشين‌آلات صنعتي پيشرفتهاي فراواني پديد آمد. معدودي از
اختراعات مانند دستگاه نساجي (جان‌کي، 1733) و ماشين نخ‌ريسي (جيمز
هارگريوز، 1764) قبل از کارهاي وات عرضه شدند. مخترعين ديگر اختراعات و
پيشرفتهايي هر چند کوچک پديد آوردند ولي هيچ‌يک از آنها به تنهايي
نمي‌توانستند براي انقلاب صنعتي حياتي باشند. تمامي آنها با موتور بخار که
نقشي کاملاً تعيين‌کننده داشت و بدون آن انقلاب صنعتي به کلي چيز ديگري
بود، تفاوت عمده‌اي داشتند. قبل از آن اگر چه از نيروي آب و باد براي به
گردش درآوردن چرخ آسياب‌ها استفاده مي‌شود ولي منبع اصلي نيرو همواره
عضلات انسان بود. استفاده از اين عامل ظرفيت توليد صنعتي را به کلي محدود
مي‌کرد. با اختراع ماشين بخار اين محدوديت بر طرف شد. پس از آن انرژي
بسيار زيادي براي توليد در دسترس بود و مرتباً نيز به ميزان آن افزوده
مي‌شد. تحريم نفتي سال 1973 يک اخطار جدي بود که چگونه کمبود انرژي
مي‌تواند به سيستم صنعتي ضربه وارد کند. اين تجربه تا حدي بيانگر اهميت
انقلاب صنعتي ناشي از اختراعات وات مي‌باشد.




 ماشين
بخار صرف نظر از تأمين منبع انرژي براي کارخانه‌ها، موارد استفاده مهم
ديگري نيز داشت. در سال 1783 «مارکيز دو جفروي» موفق شد ماشين بخار را
براي به حرکت درآوردن يک قايق به کار گيرد. در سال 1804 «ريچارد ترويتيک»
اولين لوکومتيو بخار را ساخت. اگر چه هيچ يک اين مدل‌هاي اوليه از لحاظ
تجاري با توفيق همراه نبود اما در خلال چند دهه کشتي بخار و راه‌آهن، حمل
و نقل دريايي و زميني را دستخوش تحولي بنيادين کرد.




 انقلاب
صنعتي با انقلاب آمريکا و انقلاب فرانسه هم‌زمان بود. امروز مي‌توانيم
دريابيم که تأثير انقلاب صنعتي در زندگي روزانه بشر به مراتب عظيم‌تر از
هر يک از آن دو انقلاب سياسي بوده است هر چند اين نکته هنگام بروز آن
انقلابات آنچنان بديهي و مسلم نبود. به همين دليل جيمز وات را بايد يکي از
تأثيرگذارترين چهره‌هاي تاريخ دانست.


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
بيوگرافي سيبل جان خواننده ي محبوبه تركيه اي
گزارش كامل بيوگرافي محمدرضا گلزار
بيوگرافي ماکسيم فاژي طراح آپولو
بيوگرافي رونالدينهو
بيوگرافي "ابرو" گوندش
بيوگرافي شقایق دهقان
بيوگرافي katy perry
عكسهاي جديد و بيوگرافي كامل "پژمان بازغی"
بيوگرافي آرمين 2afm
بيوگرافي انريكه ايگلزياس ( enrique iglesias)

سپاهان طوفان زرد آسیا
۱۲-۶-۱۳۸۸ ۰۴:۴۵ صبح
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر کل ایران فروم
مدیر کل سایت
********
آفلاین
ارسال‌ها: 38,512
تاریخ عضویت: ۳ اسفند ۱۳۸۷
اعتبار: 163
سپاس ها 686
سپاس شده 2806 بار در 1259 ارسال
ارسال: #2
RE: بيوگرافي وات

منتقل شد

این افراد مگه ایرانی هستند که در بخش نویسندگان و دانشمندان ایرانی میزارید ؟

در بخش زندگینامه مشاهر و هنرمندان بزارید
اینکه زاده آسیایی رو میگن ، جبر جغرافیایی ...
۱۲-۶-۱۳۸۸ ۰۴:۴۷ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
Thumbs Up بیوگرافی هدیه تهرانی زندگی کن 0 1,813 ۱۵-۱-۱۳۹۵ ۰۹:۴۵ صبح
آخرین ارسال: زندگی کن
Thumbs Up بیوگرافی نیما فلاح زندگی کن 0 1,547 ۱۵-۱-۱۳۹۵ ۰۹:۴۲ صبح
آخرین ارسال: زندگی کن
Thumbs Up زندگینامه سحر ولدبیگی زندگی کن 0 1,397 ۱۵-۱-۱۳۹۵ ۰۹:۴۱ صبح
آخرین ارسال: زندگی کن
Thumbs Up بیوگرافی رضا قوچان نژاد زندگی کن 0 1,486 ۱۵-۱-۱۳۹۵ ۰۹:۳۶ صبح
آخرین ارسال: زندگی کن
Thumbs Up بیوگرافی ساره بیات زندگی کن 0 1,502 ۱۵-۱-۱۳۹۵ ۰۹:۳۵ صبح
آخرین ارسال: زندگی کن


درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 850.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

لینک دوستان

لینک دوستان