درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۱-۴-۱۳۹۷, ۱۲:۲۸ صبح



ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
آداب و رسوم مراسم سنتي هيرومبا
نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 9,439
تاریخ عضویت: ۷ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 19
سپاس ها 0
سپاس شده 611 بار در 611 ارسال
ارسال: #1
آداب و رسوم مراسم سنتي هيرومبا

nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">



ز
آغاز آن مستندي در دست نيست ولي مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه هيرومبا
يكي از جشن‌هايي است كه هنوز هم برگزاري آن مانند ساير جشن‌ها با چراغاني
وآتش‌افروزي همراه است و آن را در ارتباط با جشن سده نيز مي‌دانند.
اين مراسم آتش‌افروزي در روز اشتاد ايزد و فروردين ماه برگزار مي‌شود.





چگونگي و روش برگزاري هيرومبا



در ساعات پس از نيمروز ارد ايزد و فروردين ماه،
زرتشتيان شريف‌آباد به پيرهريشت مي‌روند و گروه قيذلي (قيذل نام نوعي بوته
بياباني است كه در بيابان اطراف يزد مي‌رويد) در خيله‌ي مربوط به اصطلاح
قيذلي‌ها مستقر مي‌شوند و افرادي‌كه نذر و نذوراتي دارند با گروه يادشده
همكاري دارند.






مراسم اصلي



بامداد اشتاد ايزد، برنامه آغاز مي‌شود و جوانان به
چند گروه تقيسيم شده و هر گروهي وظيفه‌اي كه از شب به آن‌ها واگذار شده را
انجام مي‌دهد كه خلاصه‌ي آن به شرح زير است:


الف) گروه قيذلي‌ها به دسته‌هاي كوچكتر تقسيم
مي‌شوند و هر دسته به همراه يك و يا چند فرد باسابقه كه در كار هيزم و
بسته‌بندي آن وارد باشند با وسايل لازم به بيابان‌هاي اطراف پيرهريشت
مي‌روند و به گردآوري بوته و هيزم مي‌پردازند و پس از بسته‌بندي و
آماده‌نمودن با وسيله‌هايي (در گذشته بيشتر شتر و الاغ و اكنون با وانت و
وسيله‌ي مناسب ديگر) كه برخي صاحبان نذر از قبل آماده نموده‌اند به محل
آتش‌افروزي يعني شاورهرام ايزد شريف‌آباد مي‌برند.


ب) تغذيه گروه‌هاي مامور گردآوري بوته : چند نفر
جوان با شير و چاي داغ و پشمك و سيروگ كه از سوي صاحبان نذر در سحرگاهان
فراهم شده در بيابان به گردآورندگان بوته مي‌رسانند.


ج) برخي بانوان صاحب نذر نيز از ساعت اول بامداد به تهيه‌ي نان و سيروگ مي‌پردازند كه به موقع به جوانان رسانده شود.

د) كساني نيز كه نذر گوشتي دارند قسمتي از گوشت
نذري را به خيله قيزلي برده و بقيه نيز در اختيار صاحب نذر قرار مي‌گيرد.
خيلي‌ها هم تمامي گوسفند را نذر مي‌نمايند. و از اين گوشت با كمك ديگر
افراد كه در خيله قيذلي هستند نهاري تهيه نموده و بين باشندگان و ميهمانان
حاضر سرو مي‌شود.






آداب و رسوم چوب‌زني



پس از گردآوري بوته و هيزم، افراد مامور گروه‌هاي
قيذلي به خيله‌ي قيذلي بازمي‌گردند و بعد از مدتي استراحت در ساعاتي قبل
از نيمروز همه‌ي باشندگان را به خيله‌ي قيذلي‌ها دعوت مي‌نمايند. و در
اينجا آناني‌كه براي اولين بار در مراسم حضور يافته‌اند و يا براي اولين
بار به زيارت پيرهريشت آمده‌اند مراسم چوب‌زني درباره‌‌ي ايشان اجرا
مي‌شود و قند و جعبه‌هاي شيريني كه اين افراد با خود آورده‌اند گردآوري و
در آنجا با تداركاتي كه از قبل ديده شده شربت و شيريني تعارف مي‌شود. پس
از چوب‌زني كه در خيله‌ي قيذلي اجرا مي‌شود، مراسم آواز و هنرنمايي و رقص
و پايكوبي سنتي و محلي شروع مي‌شود. ضمن اعلام اسامي صاحبان خير،
نيازمندي‌هاي سال بعد اعلام و بيلان و عملكرد يك‌ساله به اطلاع همگان
مي‌رسد. سپس هر گروهي به خيله و استراحتگاه خود مي‌روند و ساعاتي را به
استراحت مي‌گذرانند.


هنگام غروب آفتاب همه حاضرين از پيرهريشت به
شاورهرام ايزد شريف‌آباد مي‌روند و جوانان به دو دسته تقسيم شده و هر دسته
دست در شانه‌ي يكديگر قرار داده و دايره‌وار مي‌ايستند. دهموبد نيز در وسط
ايستاده و نام درگذشتگان و جان‌باختگان راه ميهن و ديگر روانان را با صداي
بلند نام مي‌برد و خدابيامرزي داده مي‌شود و با اشاره‌ي كسي‌كه پهلوي دست
دهموبد ايستاده ديگران با صداي بلند “هيرومبا” مي‌گويند.


و پس از آنكه نام همه برده شد، مراسم طوري هم‌آهنگ
اجرا مي‌شود كه آهنگ صدا به‌ويژه هيرومبا تا فاصله‌ي زيادي رفته و به گوش
مي‌رسد و افراد حاضر كاملا تحت‌تاثير قرار گرفته و مراسم به مراحل پاياني
نزديك مي‌شود. پس از اتمام مراسم خدابيامرزي درگذشتگان، موبد شريف‌آباد
ملبس به لباس سفيد با مجمري از آتش در دست، ضمن سرايش اوستا به‌همراهي
دهموبدان خرمن هيزم را آتش مي‌زنند. و نور و شعله‌ي آتش گرمي خاصي به محل
تجمع افراد حاضر مي‌دهد.


در بامداد روز بعد (آسمان ايزد) از هر خانه يك‌نفر
با آفرينگاني در دست به محل آمده و از آتش‌بند محل در شب قبل جمع و جور
نموده تا خاموش و خاكستر نشود مقداري را به منزل برده و به نشاني بركت و
به اميد سالي خوش اين آتش را در تمام اتاق‌هاي منزل در حالي‌كه عود بر روي
آن ريخته‌اند و بوي خوش در فضا پراكنده شده مي‌گردانند و آن‌گاه به اجاق
خانه در آشپزخانه برده و در اجاق با آتش منزل هم‌پيوند مي‌نمايند و غروب
همان‌روز مقداري از آتش را در مجمر ريخته و يك نفر از افراد خانواده به
شاورهرام ايزد شريف‌آباد برده و هم‌پيوند آتش ورهرام مي‌نمايد.


بشود كه ما نيز با حضور خود در اين‌گونه مراسم‌هاي
ديني و سنتي كه از پيشينيان به ما رسيده آن را حفظ و نگهداري نماييم و هر
سال با شور و اشتياق بيشتري شركت نماييم.



موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
آداب نوروزی، آنها که ماند و آنها که فراموش شد
دانلود رایگان کتاب آداب نوروزی ، آنها که ماند و آنها که فراموش شد!
دانلود رایگان کتاب آداب نوروزی، آنها که ماند و آنها که فراموش شد
دانلود رایگان کتاب خلاصه بعضی از آداب و سنن ایرانیان باستان
دانلود رایگان کتاب آداب و رسوم ملت ایران در 7000 سال پیش
دانلود رایگان کتاب ایل قاراپاپاق (تاریخ، آداب، رسوم، فولکور و مونوگرافی)
دانلود کتاب آیین ها و مراسم زرتشتیان
آداب و رسوم مردم زنجان در طبخ غذا
تاریخچه‌ای کوتاه از مراسم عروسی در ژاپن کنونی
آداب و رسوم و مناسبت‌های رمضان در فرهنگ مردم
نینجا شمشیری است میان خیزران....سرعت و دقت قدرت نینجاست.....نا امیدی مرگ نینجاست
۱۴-۶-۱۳۸۸ ۰۲:۱۳ عصر
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  60 ضرب المثل درباره ازدواج امشاسپند 0 1,185 ۲۱-۸-۱۳۹۳ ۱۰:۴۷ عصر
آخرین ارسال: امشاسپند
  ادبیات بومی چیست؟ sama.jafari.86 0 1,831 ۲۱-۳-۱۳۹۳ ۱۲:۲۵ عصر
آخرین ارسال: sama.jafari.86
  هوش نابغه های اول جهان baranpayizi 0 1,204 ۲۰-۲-۱۳۹۳ ۰۱:۱۸ عصر
آخرین ارسال: baranpayizi
Rainbow دانلود كتاب پيشينه كهن گاه شماري در ميان تركان fuzuli 1 1,634 ۱۱-۱-۱۳۹۳ ۰۱:۳۴ صبح
آخرین ارسال: fuzuli
  دانلود كتاب پيشينه كهن گياه درماني درمان تركان fuzuli 0 1,368 ۹-۱-۱۳۹۳ ۰۳:۰۷ صبح
آخرین ارسال: fuzuli


درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 850.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

لینک دوستان

لینک دوستان

لینک دوستان