درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۲-۴-۱۳۹۷, ۰۳:۰۰ صبح



ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
شروع به کار خوشنويسي
نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 9,439
تاریخ عضویت: ۷ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 19
سپاس ها 0
سپاس شده 611 بار در 611 ارسال
ارسال: #1
شروع به کار خوشنويسي

شروع به کار خوشنويسي



nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">



آغاز و انجام خوشنويسي به شش دوره منقسم است: ابتدائي، متوسطه، خوش، عالي،
ممتاز، استادي. از ميان علاقه منداني که قدم در راه فراگيري اين هنر مي
گذارند کمتر کسي يافت مي شود که تمام اين راه را طي کند و به استادي برسد.
بيشتر آنان در رسيدن به يک، دو، يا سه دوره آن توفيق مي يابند ; زيرا کاري
پر زحمت و مشکل است که فقط عشق و علاقه آسانش مي کند و در خور حوصله هر کس
نيست مخصوصا زندگي ماشيني امروز و مشغله زندگي متنوع، کمتر به اشخاص اجازه
مي دهد که به اين هنر ارزنده بپردازند و در اين راه پيشتر روند و جز
دلباخته اي به ادامه و تکميل آن نمي پردازد. لکن قدر لازم براي هر با سواد
اين است که اگر چه مدت کوتاهي، نزد استاد، با مختصري از اصول و قواعد صحيح
نوشتن کلمات و ترکيبات آن آشنائي پيدا کند، تا حدي که خطي خوانا و روشن
داشته باشد و بيننده و خواننده را در آن رغبتي دست دهد و اين خود طي دوره
ابتدائي و رسيدن به آغاز دوره متوسطه حساب مي شود. از اين پس به نسبت
علاقه مندي و فعاليت و استعداد مي تواند به مراتب بالاتر برود تا اينکه به
ترتيب، دوره هاي خوش و عالي و ممتاز را بگذراند و کم کم به مقام استادي
نايل گردد.لذا براي فراگير مبتدي لازم است روي حروف و کلمات سرمشق استاد
دقت کند و حرکات و گردشهاي آن را در نظر بگيرد، هر چند که بد و ناصاف
نويسد به صبر و حوصله کلمات را در حد و اندازه سرمشق نقل و تکرار کند و تا
مدتي بدون سرمشق و از پيش خود چيزي ننويسد و پيوسته از شيوه و اسلوب استاد
پيروي نمايد تا به نيروي طبع و قابليت، شيوه و ربط استاد را به دست بياورد
و دستش در اين کار قوت يابد. لازم است که قلم مشق را به اندازه درشتي و
ريزي خط سرمشق انتخاب کند و از مشق کردن روي سرمشقهاي ناقص که استادانه
نيست برحذر باشد و تا جايي که ممکن است روي خط بد و ناقص نگاه نکند.پس از
اينکه خط او نيرو گرفت گاهگاه از ذهن خود کلمات و عباراتي بنويسد و آنگاه
با خط استاد و سرمشقها مقايسه کند و يا به نظر استاد برساند. به طوري که
استادان اشاره فرموده اند مشاقي و تمرين را سه مرحله است: نظري، قلمي،
ذهني(يا خيالي).

نظري: دقت در روي حروف و کلمات خطوط استاد و در نظر گرفتن گردشها و حرکات
آن است که با نگاه کردن انجام مي شود و در طبع و ذهن طالب آن اثر مي
گذارد.

قلمي: نقل کردن حروف و کلمات سرمشق به وسيله قلم است که از روي تقليد و محاکات انجام مي گيرد.

ذهني: آن است که مشاق پس از آشنائي با قواعد خط و شيوه و ربط استاد، بدون
تقليد از سرمشق و با ذهنيت خود - عشقي و ذوقي - عباراتي بنويسد تا نيروي
خطي خود را بسنجد. کسي که بخواهد به هدف خود برسد و از روي اصول و هندسه
خط و کيفيت خوشنويسي به درجات عالي خط نائل گردد از آغاز کار بايد شاگردي
و تلمذ استادي را اختيار کند تا او را در اين فن رهبري و ارشاد نمايد. چون
اگر تنها به فکر و عقل خود تکيه کند کاري عبث و بيهوده کرده است. کساني که
بدون تعليم استاد و فقط از راه تقليد به درجه استادي رسيده اند بسيار اندک
اند- و در حکم «النادر کالمعدوم» و يا «النادر لا حکم له» مي باشند. در
خطوط کساني که بدون استاد کار کرده اند در بسياري از حروف آن نقص و
ناموزوني ديده مي شود به خلاف دسته اول که همه استوار و درست مشاهده مي
گردد. شايسته است که متعلم از متابعت استاد سر نپيچيد و به راهنمائي او
اهميت دهد و عمل کند و در اکرام و کسب رضاي خاطر او بکوشد که فايده اش به
خود او بازخواهد گشت.

ان المعلم و الطبيب کلاهما لا ينصحان اذا لم يکرما

در همه حال نظافت و پاکيزگي را مرعي دارد و ادوات و لوازم خوشنويسي خود را
پاکيزه و کامل و مرتب کند و جايي براي کتابت انتخاب کند که موافق با اصول
بهداشت باشد و آنقدر مبالغه در نوشتن نکند که ملول و خسته شود و از نوشتن
در جاي کم نور حذر کند و سرعت و عجله در نوشتن ننمايد. در بهداشت چشم
بکوشد و از گرد و کثافت و آبهاي آلوده محفوظ دارد، در صفحات براق و خيره
کننده ننگرد. زياده روي در نوشتن نکند چرا که استمرار بي حد، ضعف قواي
ظاهري و باطني مي آورد.از روي بي ميلي و سرسري ننويسد. محل نوشتن روشن و
با صفا و خالي از اغيار باشد. ميرعلي هروي در مدادالخطوط خود آورده است:
«خانه اي که در آنجا کتابت کنند بايد که از چهار طرف درها گشاده باشد و
صبح در طرف شرقي و نيمروز در جانب جنوبي و آخر روز به طرف غربي نشيند اما
در تابستان تا وقت شام هواي حوضخانه بهتر است.»ابن بواب گفته است: «خطاطي
موقوف بر پنج چيز است: برندگي و تيزي قلمتراش، خوبي قلم، صافي و با جريان
بودن مرکب، لينت و نرمي کاغذ، آرامش و سکون دل (يا نگاه داشتن نف-س در حال
نوشتن).» امين الدين ياقوت ملکي گويد: «اگر قلمت خوب و پسنديده شد خطت
نيکو مي گردد و هر گاه ضايع باشد خطت ضايع خواهد شد.» از اهم اموري که به
تحسين و تجويد خط کمک مي کند کيفيت نگاه داشتن قلم و ملاحظه حرکات آن در
حال نوشتن و خوب تراشيدن قلم است. يکي از استادان گفته است: کسي که مداد
برگرفتن و تراش قلم و قط و گرفتن ورق و حرکت دست را در حال کتابت خوب
نداند از کتابت و خوشنويسي بهره اي ندارد. راه صحيح نگاشتن حروف و تمرين و
مشق آنها اين است که ابتدا به استحکام مفردات ساده حروف بپردازد تا هر
حرفي را در حال انفراد صحيح فرا گيرد. پس از آن شروع کند به استواري
مرکبات و به ترتيب: اول مرکبات دو حرفي را مشق کند و بعد به سه حرفي و پنج
حرفي اشتغال ورزد و در تقليد و شبيه نويسي مفرد و مرکب تکيه و اعتماد او
بر خطوط استادان کامل و عارفان به اوضاع و رسوم خط باشد، آن استاداني که
خود از برجستگان استاد فرا گرفته اند و در اثر کثرت مشق و استمرار
خوشنويسي ملکه آنان شده است. زيرا هر صنعتي به دوام و ممارست رو به کمال
مي رود و نيکو مي گردد. ممکن است در رساله ها و دفترها راه و روش تعليم
نوشته شده باشد اما آنها به تنهايي براي مبتدي بسنده و دريافت و تطبيق آن
آسان نيست که بتوان به اصطلاحات و اشارات راجع به حر کات دست و قلم و ريزه
کاريها و رموز کتابت پي ببرد، لذا از مراجعه به استادان فن بي نياز نخواهد
بود. از آداب و صفحات خوشنويسي و کتابت است که در هيچ مرحله اي از مراحل
فضل و هنر و در هيچ مرتبه از استادي، خود را منتهي نداند و غافل و فريفته
نشود و پيوسته اين سخن را نقش لوح دل سازد (الاعجاب يمنع الازدياد) و
(العجب يوجب العثار) که خود پسندي جلو ترقي را مي گيرد و موجب لغزش مي
شود; و همواره در صدد کسب مرتبه بالاتر و رسيدن به مرتبه کمال باشد; هر
چند که مرتبه کمال بسي والا است و آن را حد و نهايتي نيست و بلکه کمال در
دنيا وجود ندارد. لکن طالب کمال شدن، خود کمال و از خواهشهاي پسنديده
انساني است. از بزرگمهر پرسيدند همه چيز داني؟ گفت همه چيز را همگان دانند
و همگان از مادر نزاده اند و گفته اند:

لکل دهر دوله و رجال ولکل حال ادبار و اقبال

بابا شاه گويد: «کاتب مي بايد از صفات ذميمه احتراز کند; زيرا صفات ذميمه
در نفس علامت بي اعتدالي است و حاشا که از نفس بي اعتدال کاري برآيد يا از
آن نفس کاري آيد که در او اعتدال باشد. از کوزه همان برون تراود که در
اوست.»در رساله اي خطي مسطور است که حسن خط به کثرت مشق و به ارشاد استاد
و ترک معاصي موقوف است لان العلم فضل من الله و فضل من الله لا يعطي
بالمعاصي.استادان متقدم معثقد بوده اند که خطي که به مرتبه عالي تر و
امتياز کمال و داراي صفا وشان باشد، بي صفاي دل امکان ندارد و اين کيفيت
به يمن صفات حميده که عارض نفس انساني شده، در خط نمودار مي گردد. بسياري
از کسان در فن خط و تعليم آن تحمل رنج و مشقت و صرف دقت کرده اند و خطاط
نشده اند و عده اي هم به اندک تعليم و مشق بهره يافته اند و اين امر بستگي
به قابليت و استعداد دارد که استاد بصير و مجرب اين قابليت را در نظر اول
در شاگردان خود مي نگرد و از کمال و آراستگي خلقي و خلقي آنان حدود پيشرفت
آنان را بررسي مي کند و مي سنجد و شايد مساله وراثت خانوادگي نيز يکي از
علل قابليت باشد; ولي علل و اسباب نهاني در جهان آفرينش بي حد و شمار است
و نمي توان آن را حد و حدود دانست. چه خوب گفته اند:

«داد حق را قابليت شرط نيست بلکه شرط قابليت داد اوست »

«تا که از مخزن توفيق عطايي نرسد سعي سودي ندهد جهد بجايي نرسد»

«بايد که صد هزار قدح خون به سر کشد تا در مذاق خلق گوارا شود کسي»

موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
چگونه تمرین گیتار زدن را شروع کنیم
خوشنويسي روح اسلام در كالبدخط
نینجا شمشیری است میان خیزران....سرعت و دقت قدرت نینجاست.....نا امیدی مرگ نینجاست
۱۴-۶-۱۳۸۸ ۱۰:۲۰ عصر
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  وقتی هنر به دندان گرفته شد Yağmur. 2 776 ۵-۵-۱۳۹۴ ۰۲:۳۶ عصر
آخرین ارسال: زندگی کن
  نقاشی روی ظروف سفالین لعابدار Yağmur. 0 563 ۱۷-۴-۱۳۹۴ ۰۳:۵۱ عصر
آخرین ارسال: Yağmur.
  مخمل‌بافی، شكوه هنر بافندگی ایران Yağmur. 0 576 ۱۷-۴-۱۳۹۴ ۰۳:۴۹ عصر
آخرین ارسال: Yağmur.
  تاریخچه هنر مشبك Yağmur. 0 565 ۱۷-۴-۱۳۹۴ ۰۳:۴۷ عصر
آخرین ارسال: Yağmur.
  عبابافی رشته کم رونق صنایع دستی Yağmur. 0 554 ۱۷-۴-۱۳۹۴ ۰۳:۴۶ عصر
آخرین ارسال: Yağmur.


درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 850.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

لینک دوستان

لینک دوستان

لینک دوستان