درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۱-۷-۱۳۹۷, ۰۵:۱۶ عصر



ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
میرعماد حسنی
نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 9,439
تاریخ عضویت: ۷ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 19
سپاس ها 0
سپاس شده 611 بار در 611 ارسال
ارسال: #1
میرعماد حسنی


میرعماد حسنی



**************






میرعماد حسنی قزوینی (۱۵۵۴-۱۶۱۵ میلادی) خوشنویس پرآوازه و از سرآمدان هنر خوشنویسی ایرانی به‌ویژه در خط نستعلیق است. میرعماد خود را از سادات حسنی می‌دانست و از این رو، رقمِ امضایش «میرعماد حسنی» بود.

بايد اذعان داشت ميرعماد يك شخصيت فراكشوری است كه مسلماً
صاحب پربارترين آثار هنری برای ايران است. آثار مير گواه اين مطلبند كه
مير به دو اصل نهايی تز اصول دوازدهگانه حوشنویسی یعنی شأن و صفا، رسيده
است. خط مير دارای چنان زيربنای محكمی است كه حتا در زمان حیانش تأثير
فراوانی بر معاصرين خود داشت و همینطور پس از وی چندین قرن خوشنویسان از
روی قطعاتش مشق کرده‌اند هر چند هیچکدام نتوانستند به جایگاه او دست
یابند. مير عماد هنرمندی آزاده، بلند نظر و وارسته بود و هنر را براي نفس
هنر دوست ميداشت و با شاگردان خود چنان بود كه آنان از عالم استاد و
شاگردی قدم فراتر نهاده و روابط مريد و مرادی يافته بودند و حتّی بعضی
برای مير جنبه ظهور كرامات نيز قائل شده‌اند. مير صدها شاگرد برجسته تعليم
و تربيت نمود كه هر كدام نام‌آورانی شدند كه نام و هنرشان پشتوانه فرهنگ
كشور ايران است. افزون بر خوشنویسان ایرانی مقلدان خط ميرعماد در میان
خوشنویسان
عثمانی و هند فراوان بوده‌اند..



میرعماد با پالایش خطوط پیشینیان و زدودن اضافات و
ناخالصی‌ها از پیکره نستعلیق و نزدیک کردن شگرف نسبت‌های اجزای حروف و
کلمات، به اعلا درجه زیبایی یعنی
نسبت طلایی
رسید و قدمی اساسی در اعتلای هنر نستعلیق برداشت. با بررسی اکثریت قاطع
حروف و کلمات میرعماد متوجه می‌‌شویم که این نسبت به عنوان یک الگو در تار
و پود حروف و واژه‌ها وجود دارد و زاویه ۴۴۸/۶۳ درجه که مبنای ترسیم
مستطیل طلایی است، در شروع قلم گذاری و ادامه رانش قلم، حضوری تعیین کننده دارد. این مهم قطعاً در سایه شعور و حس زیبایی‌شناسی
وی حاصل آمده، نه آگاهی از فرمول تقسیم طلایی از دیدگاه هندسی و علوم
ریاضی. میرعماد این نسبت‌ها را نه تنها در اجزای حروف بلکه در فاصله دو
سطر و مجموعه دو سطر چلیپاها و کادرهای کتابت و قطعات رعایت می‌‌کرده‌است.
وی
چلیپانویسی و قطعه‌نگاری را به مرتبه یک فرهنگ ارتقا داد و به عنوان هنری مستقل از کاربرد خط نستعلیق در قاب تاریخ نشاند.





nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">





زندگی

تولدش سال 961 در قزوين و مرگش 1024 بوده از خاندان بزرگ سيفی
قزوين بود كه نامش را به روايتی «محمد» گذاردند كه بعدها به «عمادالملك» و
«ميرعماد» مشهور شد و شهرت وی سراسر ممالك گيتی را فراگرفت. نسبت او
چنانكه در دست‌نويس‌هایش مشاهده می‌شود از سادات بلند مرتبه حسنی بوده و
جد او از كاتبان و كتابداران
دوره صفوی در قزوين بوده است.

در كودكی، در قزوين به تحصيل علوم و مبانی خوشنويسی در نزد استادانی چون عیسی رنگ كار و مالك ديلمی پرداخت و در جوانی برای تكمیل هنر خود به تبريز مسافرت كرد و از تعليمات استاد مشهور زمان ملاّ محمد حسين تبريزی
بهره گرفت. می‌گويند ميرعماد روزی قطعه‌ای از خط خود را به استاد نشان داد
،استاد فرمود: "اگر چنين توانی نوشت بنويس وگرنه قلم فرو گذار." مير گفت
خود نوشته‌ام، استاد روی او را بوسيد و خط او را روی چشم گذارد و فرمود
امروز استاد خوشنويسان هستی و او را از شاگردی بی‌نیاز دانست




ميرعماد مدتها از روی آثار استادان ديگری همچون بابا شاه اصفهانی و سلطانعلی مشهدی بخصوص میر علی هروی
مشق كرد و از ميان هزاران خوشنويس كه در مدت شش قرن قبل از وی خودنمائی
كرده‌اند سرآمد همه شد و حدّ اين هنر را به سر حد اعجاز و كمال آن رسانيد
و در اين هنر به جائی رسيد كه رونق ديگر استادان را شكست.
.



میرعماد از تبریز به عثمانی و حجاز رفت و سپس به ایران بازگشت. مدتی در خراسان و هرات به کاتبان کتابخانه‌ی فرهاد خان قرامانلو، از امرای لشگریان شاه ‌عباس، پیوست. پس از قتل فرهاد خان به قزوین آمد و در 1008 قمری به اصفهان رفت. عباس دوم دوازده سال بود که به تخت نشسته بود و صفویه
در اوج قدرت و شوکت به سر می‌برد. از این رو، هنرمندان و صنعتگران راهی
اصفهان می‌شدند تا از نظر مادی و معنوی ترقی کنند. میرعماد نیز عریضه‌ای
به نستعلیق در مدح شاه نوشت و برای او فرستاد. شاه را خوش آمد و او را به
دربار فرا خواند.




مير با توجه به‏اسامى شهرها كه در قطعات و كتابهايى كه نوشته آورده است و سندهاى قديمى، او به ‏حلب، دمشق، عثمانى و حجاز مسافرت كرده و احتمالاً به زيارت مكه معظمه نيز نائل شده‏است و در داخل ايران به اصفهان، قزوين، سمنان، دامغان، طبرستان و خراسان سفر نموده است‏.

میرعماد تغییراتی در قواعد نستعلیق به‌وجود آورد. خط او به
حدی متعالی شد که گفته می‌شود هنوز نظیری برایش سراغ نکرده‌اند. او شانزده
سال در اصفهان اقامت کرد. شاگردان بسیاری را آموزش داد و آثار فراوانی از
خود به جا گذاشت. میرعماد از مقربان بارگاه شاه عباس بود و همین حسادت
کسانی را برانگیخت. از جمله
علیرضا عباسی (با رضا عباسی اشتباه نگیرید، آن یکی نقاش بود و این یکی خطاط) به بدگویی از میرعماد نزد شاه پرداخت و او را سنی
‌مذهب معرفی کرد. میرعماد از چشم شاه افتاد و روز به روز با نیش و کنایه‌ی
بیشتری با شاه سخن گفت. خشم شاه عباس روزبه‌روز از کنایه‌های میرعماد و
سعایت عباسی بیشتر شد و سرانجام
مقصود بیک قزوینی، رئیس ایل شاهسون قزوین را بر آن داشت که به معاونت اراذل و اوباش بر سرش بریزند و در تاریکی شب هنگامی که میر به حمام می‌رفت. او را بکشند.



گفته می‌‍شود از آن‌جایی که میر مورد غضب شاه بود تا چند روزی کسی جرئت نداشت جنازه اش را جمع کند و به خاک بسپارد. سرانجام ابوتراب خطاط اصفهانی از شاگردانش چنین کرد.

البته به دلایل مختلف از جمله هنردوستی شاه عباس و
بلندطبعی علیرضا عباسی دخالت او در قتل میر را یک ‏افسانه بزرگ ساختگى
دانسته‌اند كه در هيچ يك از منابع قديمى اشاره و ثبت نگشته‌است.


وقتي خبر قتل مير به جهان منتشر شد موجب تاسف و تأثر هنرشناسان گرديد. جهانگير پادشاه هند نامه‌ای به شاه عباس نوشت که چرا ميرعماد را به من ندادی كه در مقابل به وزنش جواهر بدهم.

مزار او اکنون در اصفهان است. مرگ او به سال 1024 در شصت و سه سالگی زندگی‌اش اتفاق افتاد.



آثار



از میر عماد آثار خطی فراوانی به صورت مرقع
یا «قطعات متفرقه» به جای مانده است که زینت بخش موزه‌های معتبر ایران و
جهان و مجموعه‌های شخصی است. برخی از آثار او اکنون به موزه‌ی خوشنویسی
قزوین واقع در کاخ چهلستون منتقل شده‌اند.
اخیرا به همت هنردوستان ایتالیایی و آمریکایی مجموعه نفیسی از آثار میرعماد حسنی چاپ شده است و به همت موزه متروپولیتن نیویورک در دسترس علاقه مندان خط ناب نستعلیق ایرانی قرار گرفته است. آثار ميرعماد در «مرقع ‏سن‏پطرزبورگ» يعنى همان مرقع ميرزا مهدى خان منشى نادرشاه، كه احتمالاً در سالهاى انقلاب ‏مشروطيت كتابخانه سلطنتى ايران آن را به روسها فروخته است، دیده می شود.
این مرقع اخیرا به طور کامل چاپ شده و صفحاتی از آن به نام «کرشمه ساقی»
در ایران انتشار یافته‌است. رساله بابا شاه اصفهانی نیز به خط اوست

نینجا شمشیری است میان خیزران....سرعت و دقت قدرت نینجاست.....نا امیدی مرگ نینجاست
۱۴-۶-۱۳۸۸ ۱۰:۲۶ عصر
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 9,439
تاریخ عضویت: ۷ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 19
سپاس ها 0
سپاس شده 611 بار در 611 ارسال
ارسال: #2
RE: میرعماد حسنی

انتشار اولین مرقع استاد میرعماد حسنی
انتشار اولین مرقع استاد میرعماد حسنی


اولین مرقع از آثار منسوب به میرعماد خوشنویس بزرگ قرن نهم و دهم هجری (1024-961 قمری) با همکاری انجمن خوشنویسان ایران منتشر شد.
این اثر از گنجینه کتابخانه مجلس شورای اسلامی منتشر شده و مرقعی است شامل 16 قطعه از متون ادبی و عرفانی که با خطوط "آقا سیدعلی اکبر حسنی حسینی" معروف به سید گلستانه با مقدمه شکسته‌نویس برجسته معاصر "محمدحسین عطارچیان" به رشته تحریر درآمده است.
به گزارش مهر، گلستان گلستانه (مرقع آقا سیدعلی اکبر گلستانه) در 48 صفحه و 2000 نسخه و با بهای 7000 تومان توسط انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.
میرعماد در قزوین خوشنویسی آموخت و در تبریز در زمره شاگردان محمدحسین تبریزی درآمد. "استاد اخیر" از خوشنویسان برجسته آن دوره خیلی زود او را "استاد خوشنویسان" نامید و میرعماد را از شاگردی بی‌ نیاز دانست. میرعماد از تبریز به عثمانی و حجاز رفت و سپس به ایران بازگشت. مدتی در خراسان و هرات به کاتبان کتابخانه‌ فرهاد خان قرامانلو، از امرای لشگریان شاه‌عباس پیوست. پس از قتل فرهاد خان به قزوین آمد و در 1008 هجری قمری به اصفهان رفت. میرعماد در اصفهان عریضه‌ ای به نستعلیق در مدح شاه عباس دوم نوشت و برای او فرستاد و شاه نیز او را به دربار فراخواند.
میرعماد تغییراتی در قواعد نستعلیق به وجود آورد و در شانزده سال اقامتش در اصفهان، شاگردان بسیاری داشت و آثار فراوانی از خود به جا گذاشت. میرعماد در 63 سالگی و توسط مقصود بیک قزوینی - رئیس ایل شاهسون قزوین - در تاریکی شب کشته شد و مزارش اکنون در اصفهان است. آثار میرعماد در حال حاضر در موزه‌ خوشنویسی قزوین واقع در کاخ چهلستون نگهداری می‌شوند
نینجا شمشیری است میان خیزران....سرعت و دقت قدرت نینجاست.....نا امیدی مرگ نینجاست
۱۴-۶-۱۳۸۸ ۱۰:۲۹ عصر
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 9,439
تاریخ عضویت: ۷ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 19
سپاس ها 0
سپاس شده 611 بار در 611 ارسال
ارسال: #3
RE: میرعماد حسنی

خوشنویس بزرگ قرن نهم و دهم هجری (1024ـ961 قمری)


در قزوین خوشنویسی آموخت و در تبریز به جرگه‌ی شاگردان محمدحسین تبریزی درآمد. استاد اخیر خیلی زود او را «استاد خوشنویسان» نامید و او را از شاگردی بی‌نیاز دانست. میرعماد از تبریز به عثمانی و حجاز رفت و سپس به ایران بازگشت. مدتی در خراسان و هرات به کاتبان کتابخانه‌ی فرهاد خان قرامانلو، از امرای لشگریان شاه‌عباس، پیوست. پس از قتل فرهاد خان به قزوین آمد و در 1008 قمری به اصفهان رفت. عباس دوم دوازده سال بود که به تخت نشسته بود و صفویه در اوج قدرت و شوکت به سر می‌برد. از این رو، هنرمندان و صنعتگران راهی اصفهان می‌شدند تا از نظر مادی و معنوی ترقی کنند. میرعماد نیز عریضه‌ای به نستعلیق در مدح شاه نوشت و برای او فرستاد. شاه را خوش آمد و او را به دربار فرا خواند. میرعماد تغییراتی در قواعد نستعلیق به وجود آورد. خط او به حدی متعالی شد که گفته می‌شود هنوز نظیری برایش سراغ نکرده‌اند. او شانزده سال در اصفهان اقامت کرد. شاگردان بسیاری را آموخت و آثار فراوانی از خود به جا گذاشت. میرعماد از مقربان بارگاه بود و همین حسادت کسانی را برانگیخت. از جمله علیرضا عباسی (با رضا عباسی اشتباه نگیرید، آن یکی نقاش بود و این یکی خطاط) به بدگویی از میرعماد نزد شاه پرداخت و او را سنی‌مذهب معرفی کرد. میرعماد از چشم شاه افتاد و روز به روز با نیش و کنایه‌ی بیشتری با شاه سخن گفت. خشم شاه عباس روزبه‌روز از کنایه‌های میرعماد و سعایت عباسی بیشتر شد و سرانجام مقصود بیک قزوینی، رئیس ایل شاهسون قزوین را بر آن داشت که به معاونت اراذل و اوباش بر سرش بریزند و در تاریکی شب او را بکشند. گور او اکنون در اصفهان است. میرعماد خود را از سادات حسنی می‌دانست و از این رو، رقمِ امضایش «میرعماد حسنی» بود. مرگ او در سال 63 زندگی‌اش اتفاق افتاد. آثار او اکنون به موزه‌ی خوشنویسی قزوین واقع در کاخ چهلستون منتقل شده‌اند.

نینجا شمشیری است میان خیزران....سرعت و دقت قدرت نینجاست.....نا امیدی مرگ نینجاست
۱۴-۶-۱۳۸۸ ۱۰:۲۹ عصر
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  وقتی هنر به دندان گرفته شد Yağmur. 2 809 ۵-۵-۱۳۹۴ ۰۲:۳۶ عصر
آخرین ارسال: زندگی کن
  نقاشی روی ظروف سفالین لعابدار Yağmur. 0 581 ۱۷-۴-۱۳۹۴ ۰۳:۵۱ عصر
آخرین ارسال: Yağmur.
  مخمل‌بافی، شكوه هنر بافندگی ایران Yağmur. 0 597 ۱۷-۴-۱۳۹۴ ۰۳:۴۹ عصر
آخرین ارسال: Yağmur.
  تاریخچه هنر مشبك Yağmur. 0 590 ۱۷-۴-۱۳۹۴ ۰۳:۴۷ عصر
آخرین ارسال: Yağmur.
  عبابافی رشته کم رونق صنایع دستی Yağmur. 0 573 ۱۷-۴-۱۳۹۴ ۰۳:۴۶ عصر
آخرین ارسال: Yağmur.


درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 850.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

لینک دوستان

لینک دوستان