درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۳۰-۳-۱۳۹۷, ۰۲:۰۷ صبح



ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
خلاصه ای از سبک و مکتبهای هنری در نقاشی
نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 9,439
تاریخ عضویت: ۷ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 19
سپاس ها 0
سپاس شده 611 بار در 611 ارسال
ارسال: #1
خلاصه ای از سبک و مکتبهای هنری در نقاشی


سبك امپرسيونيسم

اين
سبك از سال 1871 شروع شده و در واقع عكس‌العملي در برابر ماشينيزم بود.
مانه، كه از پيشتازان اين شيوه بود، خود در گذشته به ناتوراليسم گرايش
داشت. اين سبك را مي‌توان مهمترين سبك بعد از گوتيك و رمانتيك دانست. اين
سبك هنرِ ثبت لحظات گذرا است و هنرمند مي‌كوشد يك حالت گذرا را در زندگي
نشان دهد يا يك تغيير را ثبت كند. در اين‌جا لحظات مطرح است. رنگ‌هاي
معمولي جايي ندارند بلكه رنگ تابع احساس و لحظه تازه مي‌باشد. اين نام از
«تأثير طلوع آفتاب» اثر «مونه» گرفته شده است. امپرسيونيست به معني
«تأثيرگرايان» است.


از نقاشان اين دوره مي‌توان به"مانه، لوترك، مونه، رنوار، سيسيلي، پيسارو، دگا، برت، موريس، گوگن، ون‌گوك و" اشاره نمود.



نئوامپرسيونيسم (پوانتليزم،نقطه‌گرايي)

سورا
و سينياك كه در وهله اول خود از امپرسيونيست‌ها بودند به سرعت آن را پشت
سر گذاشتند. به باور آن‌ها امپرسيونيسم به اندازه كافي از اصول علمي
استفاده نكرد. اين دو با بهره‌گيري از دانش فيزيك، رنگ‌هايي را ايجاد
كردند كه تأثير بصري زياد مي‌گذاردند. آن‌ها اين نوآوري را با استفاده از
لكه‌هاي رنگي خالص، نه با آميختن رنگ‌ها با يكديگر، انجام دادند (با توجه
به اثر متفاوت تناليته‌هاي رنگي در فاصله‌هاي مختلف اين تابلوها را بايد
از دور نگاه كرد).


به اين شيوه نقطه‌چيني علمي يا نقطه‌گرايي هم مي‌گويند.

فوويسم

سمت‌وسوي كلي جريان‌هاي هنري در قرن20 به سوي انتزاع(ابستركت)، تجريد و وهم است.

در
سال 1905 گروهي از نقاشان از جمله "هنري ماتيس" در نمايشي از كارهاي خود
از رنگ‌هاي تند و يكپارچه به صورت جسورانه‌اي استفاده كردند.يكي از
منتقدين اين حركت‌ها، آنان را "فوو" (جانور وحشي) خواند و آن‌ها نيز همين
نام را پذيرفتند.


فوويست‌ها به رنگ
واقعي اشياء(بدون لحاظ كردن تاثيرهماهنگي رنگ‌ها براي ايجاد تأكيد
زيباشناسانه و. . . در طرح) بي‌توجه بودند. برخي آثار وان‌گوك را محرك و
آثار گوگن را تشديد كننده اين حركت مي‌دانند.


همچنين سراميك‌هاي ايراني، موزاييك‌هاي بيزانس و به ويژه مطالعه هنر شرق از عوامل مؤثر بر هانري ماتيس در اين سبك بوده است.

اكسپرسيونيسم

تقريباً
معاصر با فوويست‌ها در فرانسه، اين نهضت در آلمان و كشورهاي اسكانديناوي
شكل و رشد پيدا كرد. اكسپرسيونيسم را «حالت‌گرايي» يا «تشديد حالت‌ها»
معرفي كرده‌اند. «مونش» پيشتاز اين نهضت است و براي مثال در تابلوي
«فرياد» او، مضمون باطني بر كاربرد تناسبات ظاهري مي‌چربد.


البته
اساس كار حالت‌گراها بر پايه كارهاي «وان‌گوك»، تأثير ماسك‌هاي افريقايي و
همچنين نيروي عاطفي كارهاي مونش است. اين سبك، شيوه‌اي براي بروز احساسات
دروني و حالات ويژه رواني است و در واقع عينيت بخشيدن به سوژه ذهني را
دربرمي‌گيرد.


از جمله نقاشان اين سبك مي‌توان به مونش، اميل نولده، ايگرن‌شيل، كوكوشكا، هگل، مولر و بكمان اشاره نمود


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
نقاشی روی ظروف سفالین لعابدار
ورشو سازی هنری فراموش شده
هنر نقاشی بر روی شیشه
‌هنر نقاشی با شن: جادو با شن‌ریزه‌ها
هنر نقاشی قهوه خانه
هنر نقاشی پشت شیشه
دنیای هنر رنگ و نقاشی
هنر نقاشی دیواری دوران صفوی
نقاشی که غریب ماند
کهن‌ترین نقاشی جهان در ایران
نینجا شمشیری است میان خیزران....سرعت و دقت قدرت نینجاست.....نا امیدی مرگ نینجاست
۱۵-۶-۱۳۸۸ ۱۲:۰۳ صبح
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 9,439
تاریخ عضویت: ۷ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 19
سپاس ها 0
سپاس شده 611 بار در 611 ارسال
ارسال: #2
RE: خلاصه ای از سبک و مکتبهای هنری در نقاشی

آبستره
از «ابستركت»به معني «تجريد و انتزاع» مي‌آيد. كاندينسكي، كه خود از فوويست‌هاي پيوسته به اين مكتب بود، باور داشت كه با حذف هرگونه شباهتي با عالم مادي، به ماهيت شكل و رنگ، ماهيتي روحي مي‌بخشد. در اين‌جا مضمون، موضوع و محتوي به گونه‌اي مستقل از خط و رنگ و ساختار ظاهريوجود دارد.
از جمله نقاشان اين سبك مي‌توان به كاندينسكي، كلي و موندريان اشاره نمود.
كوبيسم
به پيروي از ايده‌ها و كارهاي «سزان»، اين سبك توسط پيكاسو و براك به طور مستقل از هم ايجاد شد. به نظرسزان" هرچه در طبيعت هست از تركيب كره، مخروط و استوانه ايجاد شده و نقاشي نيز بايد برهمين اساس باشد."
در شيوه كوبيسم چون جوهر اشكال مطرح است، بنابراين شكل (Form) اهميت زيادي دارد و رنگ در مقايسه با آن از چندان اهميتي برخوردار نمي‌باشد.
كوبيسم3 مرحله دارد:
1. شكل ثابت و اساسي اشياء مد نظر است و هدف تبديل اشياء و اشكال مختلف به اشكال هندسي مي‌باشد. (كوبيسم اوليه)
2. وجوه اشكال مختلف را در يك آن نمايش مي‌دهند. يعني اثر ناظر به همه وجوه اجسام از نيم‌رخ، تمام‌رخ، درون و بيرون باشد.( كوبيسم تحليلي)
3. در اين مرحله از نمايش اشياء هم صرف‌نظر مي‌شود و موضوع به گونه‌اي شكسته به اجزاء تجزيه مي‌شود.
معروف‌ترين تابلو پيكاسو در اين سبك: اثر "گرانيكا‌" (مربوط به حمله هوايي آلمان به شهر گرانيكا مي‌باشد)
فوتوريسم (آينده‌گرايي)
باني آن "فيليپوتوماسومارينتي"(؟) است. اين حركت قبل از جنگ جهاني در ايتاليا شكل گرفت و پيروان آن اعلام كردند كه هدفشان «بيان گرداب زندگي جديد، زندگي فولاد و تب و غرور و سرعت سرسام آور مي‌باشد
نینجا شمشیری است میان خیزران....سرعت و دقت قدرت نینجاست.....نا امیدی مرگ نینجاست
۱۵-۶-۱۳۸۸ ۱۲:۰۴ صبح
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  وقتی هنر به دندان گرفته شد Yağmur. 2 774 ۵-۵-۱۳۹۴ ۰۲:۳۶ عصر
آخرین ارسال: زندگی کن
  نقاشی روی ظروف سفالین لعابدار Yağmur. 0 563 ۱۷-۴-۱۳۹۴ ۰۳:۵۱ عصر
آخرین ارسال: Yağmur.
  مخمل‌بافی، شكوه هنر بافندگی ایران Yağmur. 0 575 ۱۷-۴-۱۳۹۴ ۰۳:۴۹ عصر
آخرین ارسال: Yağmur.
  تاریخچه هنر مشبك Yağmur. 0 565 ۱۷-۴-۱۳۹۴ ۰۳:۴۷ عصر
آخرین ارسال: Yağmur.
  عبابافی رشته کم رونق صنایع دستی Yağmur. 0 554 ۱۷-۴-۱۳۹۴ ۰۳:۴۶ عصر
آخرین ارسال: Yağmur.


درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 850.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

لینک دوستان

لینک دوستان

لینک دوستان