ارسال پاسخ  ارسال موضوع 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مدرسه باهاوس
نویسنده پیام
مشخصات كاربر:
saeed
مدیر بازنشسته تالار
***
مدیر بازنشسته
ارسال ها:9,666
محل سکونت : رشت آفلاین
تاريخ ثبت نام: ۱۶ تير ۱۳۸۹
عضو شماره:130394
اعتبار: 86
   
سپاس ها 4
سپاس شده 53 بار در 41 ارسال
ارسال: #1
مدرسه باهاوس
باهاوس نام یک مکتب معماری است که از نام مدرسه هنر و معماری باهاوس در آلمان گرفته شده است. مدرسه معماری باهاوس که در زبان آلمانی به معنی «خانه معماری» است، در سال ۱۹۱۹ توسط والتر گروپیوس در شهر سنتی و قدیمی وایمار تاسیس شد. هدف اولیه از تاسیس مدرسه باهاوس، ایجاد مکانی بود برای ترکیبی از مدارس معماری، صنایع دستی چون نجاری، آهنگری و آکادمی هنری.

گرویپوس اعتقادداشت که با پایان جنگ جهانی اول دوره جدیدی از تاریخ آغاز شده است و قصد داشت در مدرسه باهاوس، سبک معماری جدیدی را که بازتابی از این دوران باشد به وجود بیاورد. گروپیوس اعتقاد داشت چنانچه این سبک معماری به صورتی ارزان و قابل استفاده برای عموم پیاده شود می تواند به تمام کالاهای مصرفی اعمال شده و درنتیجه این کالاها را در رده بندی تولید انبوه قرار دهد. گروپیوس برای دستیابی به این هدف می کوشید تا هنرمندان و صنعت گران را با هم متحد کند تا به محصولی کارکردی و قابل استفاده و در عین حال با ارزش از لحاظ هنری دست یابد. این ایده در بیانیه افتتاحیه مدرسه باهاوس به خوبی مشخص است: «ما در پی آن هستیم که جامعه های تازه ای از هنرمندان پدید آوریم تا در میان آن ها دیگر هیچگونه تعصب حرفه ای که اکنون چون دیواری آن ها را از هم جدا می سازد وجود نداشته باشد.»

برنامه ریزان مدرسه باوهاوس، هنرهای زیبا را از صنایع دستی کاربردی برتر و یا متفاوت نمی دانستند و بر این باور بودند که هنر و معماری مدرن باید پاسخگوی نیازهای جامعه صنعتی و مدرن باشد و طراحی خوب باید بتواند از آزمون های زیباشناختی و مهندسی برآید. ویژگی عمده سبک باوهاوس، ایجاد هماهنگی بین ضرورت های کارکردی و کیفیت زیباشناختی، بهره گیری صحیح از خواص مواد و مصالح صنعتی و هم چنین، اجتناب از تزئینات تجملی در نمای ساختمان ها و فرآورده های صنعتی بود.

بودجه مدرسه باهاوس در ابتدا توسط جمهوری وایمار پرداخت می شد، اما پس از ایجاد تغییرات در حکومت محلی، این مدرسه در سال ۱۹۲۵ به شهر دسائو که از جنبه های صنعتی و شهری بیشتری برخوردار بود منتقل شد. مدرسه طراحی صنعتی باوهاوس بعدها نام خود را به « دانشکده فنی معماری و مهندسی عمران» تغییر داد و از سال ۱۹۹۶ به بعد نیز به نام دانشکده باهاوس آلمان خوانده می شود.

در سال ۱۹۲۷، سبک باهاوس و آثار معماران معروف آن نمایشگاه معماری اشتوتگارت را که با تم خانه سازی برگزار می شد به شدت تحت تاثیر خود قرار داد. با به قدرت رسیدن رژیم نازی ها در آلمان و افزایش فشارهای سیاسی بر این مدرسه، باهاوس در سال ۱۹۳۳ تعطیل شد. حزب نازی و دیگر گروه های فاشیستی آلمانی از ابتدا با فعالیت مدرسه باهاوس مخالف بودند و آن را یکی از سنگرهای کمونیسم می خواندند. در آن زمان بسیاری از نویسندگان آلمانی از جمله آلفرد روزنبرگ باهاوس را «غیرآلمانی» نامیدند و سبک مدرن آن را به باد انتقاد گرفتند. درواقع باهاوس یکی از مظاهر«هنر منحط» بود که هیتلر و حزب نازی کمر به نابودی آن بسته بودند.

پس از به قدرت رسیدن نازی ها وتعطیلی مدرسه باهاوس، مدیران و استادان این مدرسه که همه از معماران طراز اول آن زمان به شمار می رفتند، به کشورهای مختلف اروپای غربی، آمریکا و هم چنین اسراییل مهاجرت کردند. عده ای از معماران باهاوس که به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کردند در شهر شیکاگو مدرسه جدیدی را به نام باهاوس تاسیس کردند و به تربیت معماران جوان ادامه دادند. تاسیس مدرسه باهاوس در شیکاگو تاثیر به سزایی در حفظ و ترویج سبک معماری وابسته به باهاوس در سراسر جهان داشت و توانست آن را تبدیل به سبکی مطرح و مسلط بر معماری و طراحی صنعتی مدرن جهان سازد. به این صورت این مکتب هنری ویژه هنوز هم تا امروز از نفوذ جهانی چشمگیری برخوردار است.

آنا ماری جاگر، کیوریتور نمایشگاه آثار شاگردان باهاوس در دوران ۹۰ ساله این مدرسه می گوید: «ما نمایشگاهی برپا کرده ایم که در تاریخ جهان بی سابقه بوده و کسی تا کنون شاهد حضورچنین مجموعه ای در یک مکان واحد نبوده است. اغلب مردم باهاوس را بیشتر به عنوان یک سبک ویژه معماری می شناسند اما در حقیقت باهاوس آموزشگاهی بود که در دوران اولیه پس از جنگ جهانی اول مصمم بود تا جهان را عوض کند.»

علاوه برنمایش آثار شاگردان، بخشی از نمایشگاه نیز به معرفی پایه گذاران اولیه مدرسه معماری باهاوس، معلمان برجسته این مدرسه و نمایی از ساختمان های این مدرسه در چند شهر مختلف که همه از آرشیو باهاوس برگرفته شده است اختصاص داده شده است. این نمایشگاه تا اوایل ماه اکتبر ادامه خواهد داشت.



موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
باهاوس؛ مدرسه ای که یک سبک معماری شد
باهاوس؛ مدرسه ای که یک سبک معماری ش
مدرسه reim در اسرائیل
از باهاوس تا هافـ ـ ـهاوس : خانه های پیش ساخته کم مصرف
به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)

۲۳-۸-۱۳۸۹ ۰۸:۳۰ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
مشخصات كاربر:
saeed
مدیر بازنشسته تالار
***
مدیر بازنشسته
ارسال ها:9,666
محل سکونت : رشت آفلاین
تاريخ ثبت نام: ۱۶ تير ۱۳۸۹
عضو شماره:130394
اعتبار: 86
   
سپاس ها 4
سپاس شده 53 بار در 41 ارسال
ارسال: #2
RE: مدرسه باهاوس
بزرگترین مدارس هنری


باوهاوس 

در آلمان رواج این اعتقاد که هنر انتزاعی با خلق اشکال برایصنعت می تواند بین هنرو زندگی آشتی برقرار کند، بیش از همه به مدرسه باوهاوس مربوطمی شد. این موسسه آموزشی در سال 1919 در وایمار و در پی ادغام مدارس حرفه ای و هنریتاسیس شده بود و تحت مدیریتوالتر گروپیوسقرار داشت. این مدرسه در دهه 1920 کانون جنجالهای فراوانی بود. 


در اینجا لازم است دوجنبه از شهرت این مدرسه مورد بررسی قرار گیرد : اول اینکه ادعا می شود روش آموزش درآنجا منحصرا متناسب با طراحی صنعتی تحول یافته است. دوم اینکه این موسسه را مهدطراحی صنعتی مدرن می دانند. 
در سالهای اولیه تاسیس مدرسه باوهاوس، هدف اصلی،یکپارچه کردن هنر و حرفه بود. اولین مرحله ساختار آموزشی، دوره ابتدایی بود کهیوهانس ایتنآن را بنا نهاد. سپری کردن ایندوره برای تمام هنرجویان اجباری بود. در این دوره، یادگیری حالت عملی داشت. در حینکار عملی، شکل، رنگ، ماده و بافت بر پایه مطالعات نظری بررسی و ترکیب می شدند. پساز آن نوبت آموزش در کارگاه فرا می رسید که شامل دو رشته دروس هنری و حرفه ای می شدو از سال 1924 رشته معماری نیز به آن افزوده شد. در این دوره برای تدریس کارهایتخصصی، همان شیوه دوره ابتدایی به کار گرفته می شد. 
در زمان ایتن به نگرشمتافیزیکی ( انتزاعی ) اهمیت می دادند و بر تجربه به مثابه ابزاری برای خودیابیتاکید می کردند. پس از کناره گیری ایتن در سال 1923، لازلو موهولی - ناگی ویوزف آلبرس، مدریت دوره ابتدایی را به عهدهگرفتند. آنها بر عینیت فنی و اقتصاد، و به دست آوردن حداکثر نتیجه با حداقل تلاش،تاکید می ورزیدند که بار دیگر به اشکال هندسی و انتزاعی منجر شد که ریشه در یکنظریه ایدئالیست افلاطونی داشت. 
این تغییر منعکس کننده تحولی در عقاید گروپیوسبود. وی در سال 1923 ایده " هنر و تکنولوژی به عنوان یک واحد نو" را تبلیغ می کرد. منظور واقعی از این ایده در سال 1926 در رساله ای تحت عنوان " اصول تولیدی باوهاوس" چنین خلاصه شده بود : کارگاههای باوهاوس اساسا آزمایشگاههایی هستند که در آنهانمونه هایی از محصولاتی که برای تولید انبوه و زمان ما مناسب هستند، بدقت تولید وبه طور مداوم اصلاح می شوند. باوهاوس قصد دارد در این آزمایشگاهها متخصصانی برایصنایع و حرفه های مختلف تربیت کند که در تکنولوژی و فرم به یک اندازه تبحر داشتهباشند. برای خلق مجمو عه ای از نمونه های استاندارد که به تمام ضرورتهای اقتصاد،تکنولوژی و فرم بپردازد لازم است بهترین، همه فن حریفترین و فرهیخته ترین افرادی رانتخاب کرد که در زمینه کار کارگاهی مجرب باشند و از عناصر طراحی و مکانیک وقوانینی که درآنها نهفته است اطلاع کامل داشته باشند. 
برای ارزیابی بیاناتگروپیوس، لازم است اصطلاحات او را در بافت کار مدرسه باوهاوس بررسی کرد. برای مثالدرباوهاوس، کارگاهها به شکل سنتی باقی مانده بودند و تجربه به دست آمده در آنهاارتباطی با عملکرد صنعتی نداشت. مفهوم استاندارد در باوهاوس، به همان اندازه بامفهوم صنعتی آن متفاوت بود و گروپیوس مانندموته زیوسولوکوربوزیهآن را به معنای نمونه ای فرهنگی که بر حسب زیبایی شناسی فرم تعریف می شد، بهکار می برد. عقاید گروپیوس درمورد اقتصاد و فرم که به قوانین زیربنایی وابسته بود،گرایش به انتزاع زیبایی شناختی را نشان می دهند که در جنبشهای هنری معاصر نیزهویداست. این موضوع اصلا تعجب آور نیست، چرا که باوهاوس نقطه تلاقی عقاید وشخصیتهای بسیاری بود. گروپیوس و لوکوربوزیه با هم زیر نظر پیتر بیرنس کارکردهبودند. ال لیسیتسکیدر سال 1921 از باوهاوس دیدنکرد وواسیلی کاندینسکی، استاد رشته نقاشیوی چوتماسدر سال 1922 روسیه را ترک کرد ودر باوهاوس به تدریس مشغول شد. 

تئو وان دوسبورگهلندی نیز بین سالهای 1921و 1922 از باوهاوس دیدن کرده بود.

به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)

۲۳-۸-۱۳۸۹ ۰۸:۳۰ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
مشخصات كاربر:
saeed
مدیر بازنشسته تالار
***
مدیر بازنشسته
ارسال ها:9,666
محل سکونت : رشت آفلاین
تاريخ ثبت نام: ۱۶ تير ۱۳۸۹
عضو شماره:130394
اعتبار: 86
   
سپاس ها 4
سپاس شده 53 بار در 41 ارسال
ارسال: #3
RE: مدرسه باهاوس
فعالیتهای تولیدی باوهاوس 

مارسل بروئرومیس وان در روههبرای مبلمانی از جنس فولادلوله ای طرحهایی تهیه کردند که در شرکت تونت و مبل استاندارد برلین تولید شد. دراینطرحها از خواص ساختاری مواد برای ایجاد اشکالی بسیار بدیع استفاده شده بود که بعدهابه شدت از آنها تقلید شد. 

ماریان برانتوهانس پرتسیمبلHans Przyembelبرای شرکتهای شویتسر و گرافبرلین و کورتینگ و ماتهیزن لایپزیگ چراغهایی طراحی کردند. 

گیرهارت مارکس،مارگریتا فریدلاندر،اتولیندیگو دیگران طرحهایی سرامیکی داشتندکه در چندین شرکت از جمله کارخانه اشتاتلیش پورتسلان فابریک در برلین به مرحلهتولید رسید. 
گرچه اتومبیلآدلر کابرولتکه طراح آن گروپیوس بود در سال 1930 یعنی پس از کناره گیری وی از باوهاوس ارائه شد، می توان از آن به رویکرد اونسبت به طراحی پی برد. این اتومبیل وسیله نقلیه گرانقیمتی بود که به دست کالسکهسازانی که به شیوه های سنتی کار می کردند ساخته شد بود.

به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)

۲۳-۸-۱۳۸۹ ۰۸:۳۱ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
مشخصات كاربر:
saeed
مدیر بازنشسته تالار
***
مدیر بازنشسته
ارسال ها:9,666
محل سکونت : رشت آفلاین
تاريخ ثبت نام: ۱۶ تير ۱۳۸۹
عضو شماره:130394
اعتبار: 86
   
سپاس ها 4
سپاس شده 53 بار در 41 ارسال
ارسال: #4
RE: مدرسه باهاوس
نیوباوهاوس 

این مدرسه که در سال 1937 تاسیس شد و بعدها در موسسهتکنولوژی ایلینویز ادغام شد، وجودش را مدیون کار خستگی ناپذیرلازلو موهولی- ناگی وهمسرش سیبل است. این موسسه که دقیقا ادامه دهنده شیوه های باوهاوس بود، به آموزشخلاقانه در ایالات متحده، ابعادی جدید بخشید. با این حال، همان طور که بعدها درمجله طراحی صنعتی به آن اشاره شد، بیشتر فارغ التحصیلان آنجا به عنوان نقاش، صنعتگرو معلم استخدام شدند نه به عنوان طراحان صنعتی.

به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)

۲۳-۸-۱۳۸۹ ۰۸:۳۱ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
مشخصات كاربر:
saeed
مدیر بازنشسته تالار
***
مدیر بازنشسته
ارسال ها:9,666
محل سکونت : رشت آفلاین
تاريخ ثبت نام: ۱۶ تير ۱۳۸۹
عضو شماره:130394
اعتبار: 86
   
سپاس ها 4
سپاس شده 53 بار در 41 ارسال
ارسال: #5
RE: مدرسه باهاوس
مدرسه عالی اشکال 

این مدرسه که در سال 1955 در شهر اولم افتتاح شد،عمدتا نتیجه تلاشهایماکس بیل، اولین مدیرآنجا و از اعضای سابقباوهاوس بود. بحث و جدلهای بیل و معاونشتوماس مالدونادونزدیک بود به تعطیل شدنمدرسه بینجامد. تصور بیل از این مدرسه، موسسه ای برای ارتقای اصول باوهاوس بود. مالدونادو استدلال می کرد که آن اصول فقط در صورتی به اجرا درمی آیند که شیوه هایباوهاوس کنار گذاشته شوند. او موافق تاکید بر اشکال جدید نبود، درعوض عقیده داشتاصول و روشهای جدیدی باید تبیین شود تا طراحان را قادر سازد با انعطاف بیشتری بهمسائل تکنولوژی و صنعت بپردازند. بیل در جلب حمایت کارکنان شکست خورد و از مدیریتاستعفا کرده، جای خود را به مالدونادو داد.

به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)

۲۳-۸-۱۳۸۹ ۰۸:۳۱ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
مشخصات كاربر:
saeed
مدیر بازنشسته تالار
***
مدیر بازنشسته
ارسال ها:9,666
محل سکونت : رشت آفلاین
تاريخ ثبت نام: ۱۶ تير ۱۳۸۹
عضو شماره:130394
اعتبار: 86
   
سپاس ها 4
سپاس شده 53 بار در 41 ارسال
ارسال: #6
RE:مدرسه باهاوس
باوهاوس (آلمانی: Bauhaus، به معنی خانه معماری) نام یک مدرسهٔ معماری و هنرهای کاربردی در آلمان بود که از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳ به پرورش هنرمندان پرداخت و نقش مهمی در برقراری پیوند میان طرح و فن ایفا کرد. آموزه‌های آن پیش و پس از انحلال به عنوان نماد مدرنیته شناخته شد و در سالهای بعد نیز پیروانی داشت. این آموزه‌ها جنبش هنری‌ای با همین نام به وجود آورد که از جریانات مهم و تأثیرگذار قرن بیستم محسوب می‌شود.
مدرسه باوهاوس در سه شهر آلمان، در سه دوره زمانی (وایمار از ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۵، دسائو از ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۲ و برلین از ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۳) و تحت مدیریت سه معمار (والتر گروپیوس از ۱۹۱۹ تا ۱۰۲۷، هانس مه یر از ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۰ و لودویگ میس ون دروهه از ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۳) به فعالیت پرداخت.

تاریخچه

والتر گروپیوس در سال ۱۹۱۹ با ادغام آکادمی هنرهای زیبا و مدرسه هنرها و پیشه‌ها، مدرسه باوهاوس را در وایمار بنیان نهاد. او در نخستین بیانیه خود، نظر ویلیام ماریس درباره تعالی صنایع دستی را با فکر وحدت همهٔ هنرها (با رعایت تقدم معماری) درآمیخت و مرزبندی میان جنبه‌های تزیینی و کاربردی در هنرها را مردود شمرد. او چندی بعد در سال ۱۹۲۳ اهمیت طراح-صنعتگر در تولید صنعتی کلان را مورد تاکید قرار داد، که به عنوان اصل عمده‌ آموزه باوهاوس دانسته شد. پس از آن کارگاه‌های باوهاوس به صورت آزمایشگاه‌های ساخت پیش نمونه برای تولید ماشینی درآمدند و بسیاری از فرآورده‌های این کارگاه‌ها (به خصوص میز و صندلی، منسوجات و لوازم چراغ برقی) با موافقت صاحبان صنایع در خط تولید کارخانه‌ای قرار گرفتند. سبک فرآورده‌های باوهاوس خصلت هندسی و ساده داشت و به سبب صرفه‌جویی در وسایل و مطالعه در کیفیت مواد از پالودگی خط و شکل برخوردار بود.
با طراحی تعدادی ساختمان تازه در دسائو (که نتیجه کار گروهی گروپیوس، معلمان و شاگردان بود) باوهاوس از وایمار به مکان جدید انتقال یافت. پس از این تغییر مکان، تأثیر باوهاوس در معماری و هنرهای کاربردی اروپا رخ نمود و تا پایان جنگ دوم نیز پایدار ماند.
در سال ۱۹۳۲ میس ون باوهاوس را به برلین انتقال داد، اما فعالیت آن در برلین دیری نپایید چراکه یک سال بعد، در ۱۱ آوریل ۱۹۳۳ دولت نازی باوهاوس را تعطیل کرد.
چندی بعد موهولی ناگی و برخی دیگر از معلمان مدرسهٔ جدیدی به همین نام در شیکاگو برپا کردند. تا اواخر دههٔ ۱۹۶۰ اکثر مدارس طراحی و معماری اروپا و ایلات متحده دست‌کم بخشی از برنامه‌های آموزشی باوهاوس را پذیرفتند.

به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)

۲۳-۸-۱۳۸۹ ۰۸:۳۲ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
مشخصات كاربر:
saeed
مدیر بازنشسته تالار
***
مدیر بازنشسته
ارسال ها:9,666
محل سکونت : رشت آفلاین
تاريخ ثبت نام: ۱۶ تير ۱۳۸۹
عضو شماره:130394
اعتبار: 86
   
سپاس ها 4
سپاس شده 53 بار در 41 ارسال
ارسال: #7
RE: مدرسه باهاوس
مربع، دايره و مثلث: استفاده از اشکال اصلى هندسى در معمارى و طراحى اشيا مصرفى عنصری کلیدی در "مكتب باوهاوس" محسوب می‌شوند و این جنبش هنرى را به شهرتی جهانی رسانده‌اند. لامپ‌هاى روميزى نيم‌دايره، صندلى‌هاى راحتى چهارگوش و طرح‌هاى ساختمانى نشانگر چگونگى كاربرد شکل‌های هندسی در معمارى و طراحى "باوهاوس" هستند. 



مهمترين مراكز تحقيقى "جنبش باوهاوس" در آلمان، نود سال پس از پايه‌گذاى اين مكتب هنرى، در روز ۲۲ ژوئیه امسال بزرگترين و كامل‌ترين نمايشگاه هنرى در اين زمينه را در خانه نمايشگاهى مارتين گروپيوس در برلين افتتاح كردند. در نمايشگاه "مدل باوهاوس" حدود ۱۰۰۰ اثر هنرى و يا اشيا مصرفى عرضه شده‌اند. در كنار نقشه‌هاى معمارى و طرح‌هاى ساختمانى همچنين مبلمان خانگى و اشيا مصرفى اين مكتب نيز به معرض نمایش گذاشته شده‌اند. 

علاوه بر آثار بسيار مشهورى كه سمبل "مكتب باوهاوس" هستند، مانند لامپ روميزى، طرح از ويلهلم واگن‌فلد(Wilhelm Wagenfeld) و صندلى فلزی مارسل بروير(Marcel Breuer) اشيا ناشناخته‌ترى مانند صندلى افريقائى بروير نيز نشان داده مى‌شوند. اين صندلى كه چهارچوب آن از حصيرو روكش آن از پارچه‌هاى رنگى مختلف است، در سال ۱۹۲۱ ميلادى ساخته شده و حدود هشتاد سال مفقود بوده است.


استادان "مكتب باوهاوس": از راست آلبرز، شپر، موخ، موهولى ناگى، باير، اشميدت، گروپيوس، بروير، كاندينسكى، كله، فينينگر، اشتولزل، شلمر در سال ۱۹۳۰


"مدرسه هنرى باوهاوس" – بیانگذاری و تعطيل شدن آن

در سال ۱۹۱۹ ميلادى والتر گروپيوس در شهر وايمار مدرسه هنرى را تاسيس کرد كه بعدها به نام او مشهور مى‌شود. عليرغم آنكه "مدرسه باوهاوس" پس از چهارده سال تحت فشارهاى سياسى تعطيل شد، يكى از مهمترين مدارس هنرى قرن بيستم محسوب ‌شده و شايد بتوان از آن به عنوان مهمترين سهم آلمان در پيشرفت فرهنگ وهنر معاصر یاد کرد. 

مديران اين مدرسه سه آرشيتكت مشهور اوائل قرن بيستم، والتر گروپيوس (بين سال‌هاى ۱۹۲۸- ۱۹۱۹ ميلادى)، هانس ماير(بين سال‌هاى ۱۹۳۰- ۱۹۲۸ ميلادى) و لودويگ ميس فان در روهه (بين سال‌هاى ۱۹۳۳- ۱۹۳۰ ميلادى) هستند.


شهرت "مدرسه باوهاوس" به ویژه مديون استادان هنرى آن است، از جمله واسيلى كاندينسكى، پاول كله، لسلو موهولى‌ ناگى (László Moholy-Nagy) و ليونل فاينينگر(Lyonel Feininger). به‌دنبال تغييرات سياسى در آلمان و روی کار آمدن رژیم نازى در سال ۱۹۳۳ ميلادى "مدرسه باوهاوس" ناچارا تعطيل مى‌شود. مديران، استادان و شاگردان اين مدرسه هنرى اكثرا آلمان را ترك کرده و به کشورهای دیگر پناه بردند. 

اين هنرمندان علیرغم زندگی در تبعید "مكتب باوهاوس" را پرورش داده و اصول آنرا همچنان تدريس مى‌كردند. شايد اين طنز سرنوست است كه در واقع ممنوعيت "مدرسه باوهاوس" به دلايل سياسى موجب آن شد که این مکتب به شهرتی جهانی دست یابد و در پی آن تاثير عميقى بر تكامل فرهنگى و هنرى قرن بيستم ميلادى بگذارد.

صحنه‌گرائى رنگى در ارائه نمايشگاه 

نمايشگاه "مدل باوهاوس" در برلین از سویی تكامل اين مكتب در مدت كوتاه عمر خود در آلمان و از سویی دیگر ديگر جهانى شدن اين جنبش هنرى را نشان مى‌دهد. اهميت اين مكتب در پيشرفت هنر معاصر و تاثير پايدار آن درطراحى و معمارى غير قابل‌انكار است. 

براى نشان دادن تكامل هنرى "مكتب باوهاوس"، نظریه‌های يوهانس ايتن(Johannes Itten) در مورد رنگ‌ها استفاده شده است. ايتن، نقاش سوئيسى و استاد "مدرسه باوهاوس" تاثير رنگ و فرم روى يكديگر را بررسى كرده و در سال ۱۹۲۱ ميلادى تئورى "هفت رنگ متضاد" را به انتشار رسانده بود. 

نمايشگاه برلین در ۱۸ بخش مختلف، به ترتيب زمانى، تكامل هنرى "مكتب باوهاوس" را به شكل داستانى ارائه مى‌دهد. رنگ زرد تا نارنجى براى دوره اوليه در وايمار، رنگ قرمز تا بنفش براى دوره دوم در دسائو، رنگ آبى و سبز براى دوره سوم در برلين انتخاب شده‌اند.

در حياط داخلى اين نمايشگاه موضع كنونى "مكتب باوهاوس" ارائه مى‌شود. اينستاليشن هنرمند آمريكائى كريستينه هيل (Christine Hill) با اين جنبش هنرى به‌عنوان يك اسطوره برخورد مى‌كند. اينستاليشن "بوتيك مردمى" نشان مى‌دهد كه چگونه از اصول اين مكتب هنرى درجامعه مصرفى امروزى استفاده شده، اين اصول به ابتذال كشيده شده و بى‌ارزش مى‌شوند.

در اين بخش، فيلمى در مورد نقش كنونى "جنبش باوهاوس" نیز نمایش داده می‌شود که در آ‘هنرمندان معاصر، طراحان اشيا مصرفى و کارشناسان تاریخ هنر در ارتباط با ادامه اين جنبش و يا از میان رفتن آن اظهار نظر می‌کنند.

به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)

۲۳-۸-۱۳۸۹ ۰۸:۳۲ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
مشخصات كاربر:
saeed
مدیر بازنشسته تالار
***
مدیر بازنشسته
ارسال ها:9,666
محل سکونت : رشت آفلاین
تاريخ ثبت نام: ۱۶ تير ۱۳۸۹
عضو شماره:130394
اعتبار: 86
   
سپاس ها 4
سپاس شده 53 بار در 41 ارسال
ارسال: #8
RE:مدرسه باهاوس
والتر گروپیوس (۱۸۸۳-۱۹۶۹) پایه‌گذر "مدرسه باوهاوس" بود. هدف او هماهنگ ساختن هنرهای زیبا و حرفه بود که در آن معماری نقش برجسته‌ای داشت. او "بنای آینده" را که در آن فرم و قابلیت استفاده دو اصل اساسی به شمار می‌آیند، طرحریزی کرد. او متعقد است: «هدف اصلی کلیه فعالیت‌هایی که با هنرهای تجسمی ارتباط دارد، ساخت بناست! ... معمار، مجسمه ساز، نقاش، ما همه باید به حرفه خود برگردیم! ... هنرمند یک صنعتگر ممتاز است.
به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)

۲۳-۸-۱۳۸۹ ۰۸:۳۳ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
مشخصات كاربر:
saeed
مدیر بازنشسته تالار
***
مدیر بازنشسته
ارسال ها:9,666
محل سکونت : رشت آفلاین
تاريخ ثبت نام: ۱۶ تير ۱۳۸۹
عضو شماره:130394
اعتبار: 86
   
سپاس ها 4
سپاس شده 53 بار در 41 ارسال
ارسال: #9
RE: مدرسه باهاوس
مارسل برویر (۱۹۰۲ تا ۱۹۸۱) در سال ۱۹۲۵ میلادی مدیریت کارگاه مبلمان "مدرسه باوهاوس" را به عهده گرفت. در همان سال اولین صندلی با لوله‌های فلزی طراحی کرد و ساخت. یکی از صندلی‌های راحتی او B3 نام دارد. برویر که با طراحی مبلمان خانگی قدم بسیار مهمی در شکل‌دهی زندگی مدرن برداشت. برویر از مهمترین آرشیتکت‌ها و طراحان داخلی قرن بیستم است.
به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)

۲۳-۸-۱۳۸۹ ۰۸:۳۵ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
مشخصات كاربر:
saeed
مدیر بازنشسته تالار
***
مدیر بازنشسته
ارسال ها:9,666
محل سکونت : رشت آفلاین
تاريخ ثبت نام: ۱۶ تير ۱۳۸۹
عضو شماره:130394
اعتبار: 86
   
سپاس ها 4
سپاس شده 53 بار در 41 ارسال
ارسال: #10
RE:مدرسه باهاوس
The image “http://anti-iaum.persiangig.com/Free%20Project/Bauhaus/bauhaus-school7.gif” cannot be displayed, because it contains errors.
به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)

۲۳-۸-۱۳۸۹ ۰۸:۴۶ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ  ارسال موضوع 


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  مطالعه خصوصیات دینامیکی خانه های خشتی گلی روستایی ایران samira azizi 0 86 ۱۰-۱-۱۳۹۳ ۰۶:۲۱ عصر
آخرین ارسال: samira azizi
Rainbow پلان های معماری مجتمع تجاری، مسکونی 175 واحدی ، 12 طبقه as@l 1 1,224 ۳-۱-۱۳۹۳ ۰۷:۴۷ عصر
آخرین ارسال: p-ghorbani
  مجتمع تجاری تفریحی مسکونی ستاره فارس saeed 2 1,408 ۳-۱-۱۳۹۳ ۰۷:۴۵ عصر
آخرین ارسال: p-ghorbani
Music فشرده سازی فضای پارکینگ lo1112 0 195 ۲۰-۱۲-۱۳۹۲ ۱۱:۳۷ صبح
آخرین ارسال: lo1112
  معماري و شهرسازي مدرن (تصاويري باكيفيت HQ) sam_casanova 34 5,594 ۲-۱۲-۱۳۹۲ ۰۹:۱۶ عصر
آخرین ارسال: golbanu

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
به ایران فروم امتیاز دهید

به اين صفحه امتياز دهيد

با تشکر از حمايت شما