درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۲۶-۵-۱۳۹۷, ۱۲:۰۹ صبح



ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
ادب و متانت
نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #1
ادب و متانت

آداب واخلاق اهل علم (3)
در گذر بر[ آداب واخلاق اهل علم] به منظر چشم نواز و تحسين برانگيز ديگرى از صفات اخلاقى رسيديم كه سر خط نوشتارى آن را[ ادب و متانت] نام مى نهيم لا بى شك آنچه شخصيت و منش آدمى را گرانقدر ساخته واو رااز رسته جنبندگان به صف آدميان واز صف آدميان به اوج فرشته خويان پرواز مى دهد آراستگى به آداب و منشهاى شايسته است .
گفتار و كردار نيكو راز نفوذ دلها و راه تسخيرارادتهاست .اهل دانشى كه به اين رمز و راز دست يافته و خود را بدان آراسته باشد شخصيتى محبوب و نافذالكلمه خواهد داشت واز براى هئيت زيبا و پسنديده اى كه بر رفتارش پرتوافكن است هر كس كه به او بنگرد خود را با منش و رفتاراو تطبيق داده وازاوالگو مى گيرد. آنچه مردم از روحانى انتظار دارند روحانيت اوست يعنى نيك رفتارى در تمامى حركاتش جلوه كند.
چيزى كه مردم را به تحسين وا مى دارد و دل و گوش آنان را در كمند خود
مى گيرد مقام تبليغات عنوان ثروت جمال و ... نيست بلكه برخوردهاى مودبانه و منشهاى متعالى است كه طبعا زبان ديگران را به ستايش و قلب ايشان را به گواهى مى گيرد.
ممكن است ضعف اندوخته هاى حوزوى كاستيهاى علمى يا بيگانگى از برخى دانشها از يك فرد حوزوى ناديده گرفته شوداما هيچ گاه انتظار كوتاهى در رعايت آداب و متانت از وى نمى رود و خواه ناخواه به ترازوى نقد گدارده مى شود زيرا نخستين ثمره اى كه ازافراد آگاه و عالم اميد مى ورد ظاهرى شايسته و رفتارى مودبانه است .امام على [ ع] مى فرمايد:
اذا زاد علم الرجل زادادبه 1 .
آن گاه كه آگاهى زياد گردد ادب افزون شود.
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۱۴ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #2
RE: ادب و متانت

دانش وادب باعث حرمت و مايه بزرگوارى است چنانكه جهل و كوتاهى در آداب عامل پستى و كم شخصيتى است .اگر چراغ دانش پرتوى چنين در آداب واخلاق نداشته باشد به پيامد ظلمت جهل آلوده مى شود چنانكه پيامبراكرم[ ص] مى فرمايد:
ما استرذل الله عبدا الا حط عنه العلم و الادب 2 .
خداوند بنده اى را خوار نشمارد مگر آن كه دانش وادب راازاو فرو گذارد.
بنابراين زينت و شكوه علم در رفتار بزرگوارانه و عالمانه است و اين صفت ارزشمنداست كه پشتوانه كلام عالم و مينه تاثير پيام او مى گردد.
اهل علمى كه با مردم سر و كار دارداولين شرط موفقيتش در راهنمايى آنان شناخت و رعايت آداب مردمدارى است .
اثر يك برخورد شايسته و يك رفتار باادب گاهى از دهها پند و سخن بيشتراست چنانكه كم ترين بى توجهى و مسامحه در برخورد و رفتار باعث تباهى تبليغ چندين ساله است . مردم چندان با دانش واندوخته هاى علمى و فنى اهل علم كار نداشته و يا به آسانى به آن پى نمى برند بلكه آنچه بيشتر مورد مطالعه و دقت نظر آنان قرار مى گيرد آداب و منش اهل علم است .
مردمان در صدد بهره ورى والگو گيرى از دانش و سيرت عملى طالبان علم اند
كه به اين سفارش شده اند:
جالس العلماء يزدد عملك و يحسن ادبك 3 .
بااهل علم نشست و برخواست كن تا دانشت افزون گردد و آدابت نيكو شود.
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۱۵ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #3
RE: ادب و متانت

پس همان گونه كه[ منطق] [ صرف و نحو] و[ معانى و بيان] مى خوانى تا قانون درست انديشيدن و سالم سخن گفتن واستوار بيان كردن را بياموزى صد البته بايد در حد و مرز خويشتن دارى كنترل رفتار و منش خود بكوشى و پا را فراتراز آنچه هستى نگذارى . در هنگام ميلها و زمان بىميليها در پسندها و ناپسندها مرز خود نگهدارى و بر موازين شايسته تكيه كنى . به عبارت ديگر: آن كه مى كوشد تا قواعد زبان و علوم عربيه را نگه دارد واشتباهى را دراعراب كلماتش بر خود نمى پسندد چگونه نبايد در نيكى احوال و رفتار خود بكوشد و آنها را به آداب نيك و پسنديده نيارايد واز خطا و نابسامنيهاى آدابى خويش چشم فرو بندد.
اگر آداب پسنديده از همه سزاواراست از طلايه داران دانش دين سزاوارتراست . روحانى نشان دين و آگاهى بر پيشانى دارد و مسووليت هويت صنفى را به دوش ùازاين روى گفتار و كردار وى به حساب مكتب و روحانيت گذاشته مى شود.امام صادق[ ع] به كسى كه خود رااز دوستان اهل بيت[ ع] مى دانست ولى در عمل دچارانحراف بود فرمود:
ان الحسن من كل احد حسن وانه منك احسن لمكانك منا وان القبيح من كل احد قبيح وانه منك اقبح 4 .
نيكى از هر كسى شايسته است واز تو شايسته تر زيرا تو خود را به ما وابسته مى دانى و بدى از هر كه باشد بداست ولى از تو زشت تر.
اكنون كه اهميت[ ادب و متانت] روشن شد مى پردازيم به معنى و مفهوم ادب واشاره اى نيز جايگاه آن در معارف دينى .
مفهوم ادب
ادب واژه اى است عربى كه در زبان فارسى كاربرد خاصى پيدا كرده است واندكى تفاوت ميان اين دو كاربرد به چشم مى خورد.
ادب :ان تجمع الناس الى طعامك و هى المادبه والمادبه . و من هذاالقياس الادب ايضا مجمع على استحسانه . 5 .
دعوت كردن مردم به طعام واجتماع آنان بر سفره را[ مادبه] گويند. و رفتارى را كه نيكويى آن مورد و فاق واتفاق باشد[ ادب] خوانند.
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۱۵ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #4
RE: ادب و متانت

لغوى ديگرى مى نويسد:
الادب :الذى يتادب به الاديب من الناس سمى ادبا لانه يادب الناس الى المحامد و ينهاهم عن القبايح واصل الادب الدعاء و منه قيل للصنيع يدعى اليه الناس : مدعاه و مادبه و فلان قداستادب بمعنى تادب و يقال للبعيراذا ريض و ذل :اديب مودب . 6
كلمات لغويين بنابر آنچه در لغت نامه دخدا آمده است در معناى ادب نزديك به يكديگراست : بعضى آن را[ ملكه و قوه اى دانسته اند كه صاحبش رااز ناشايستها نگاه مى دارد]. و برخى از آن به عنوان :[ رياضت ستوده اى كه به واسطه آن به فضيلتى آراسته گردد]. ياد كرده اند چنانكه به معناى[ نگاهداشت حد هر چيز] نيز گفته اند و به همين جهت به كسى كه حدود و قواعد زبان و علوم ادبيات را دانا و دارا باشد[ اديب] گويند. و تعبير بعضى در معناى ادب اين است: [ نيك گفتارى و نيك كردارى] و بالاخره[ نيكى احوال و رفتار در نشست و برخاست خوشخويى و گرد آمدن خويهاى نيك و پسنديده]. معين در فرهنگ خود در معنى ادب نوشته است : [ حسن معاشرت حسن محضر آزرم حرمت و پاس] مرحوم علامه طباطبائى مى فرمايد:
[معناى اصلى ادب هيئت نيكويى كه شايسته رفتار بر آن گونه باشد. البته ادب به كارهاى مشروع از نظر دينى و يا مجازاز لحاظ عقل اطلاق شده است .ادب اموراختيارى را فرا مى گيرد كه امكان شكلهاى گوناگون را داشته باشد يعنى بتوان نام كارمودبانه و غير مودبانه بر آن نهاد. بنابراين معناى اصلى ادب همان چيزى است كه بيان شده اگر چه از نظراجتماعات گوناگون واقوام و ملل مختلف مصاديق متفاوتى داشته باشد] 7 .
از آنچه گفته شد چنين نتيجه مى گيريم كه : نيكويى ظرافت مقبوليت
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۱۵ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #5
RE: ادب و متانت

همگانى و زيبايى از مقومات معنى و مفهوم ادب است يعنى هر آنچه از رفتار كردار گفتار واحوال كه شايسته باشد[ ادب] نام مى گيرد. انسان خوش محضر وظيفه شناس منظم نيك گفتار و نيك كردار و محترم را [مودب] مى نامند. دربرخى از روايات اشاره اى به مفهوم[ ادب] شده است كه دقت در آنها به بيان مطلب كمك مى كند امام على[ ع] فرمود:
افضل الادب ان يقف الانسان على حده ولايتعدى قدره 8 .
برترين ادب آن است كه انسان پا را فراتراز آنچه هست نگذارد واز مرزارزش خويش تجاوز نكند.
و نيز فرمود:
ضبط النفس عندالرغب والرهب من افضل الادب 9 .
خويشتن دارى به هنگام تمايل و بى ميلى از برترين ادبهاست .
و در جاى ديگر مى فرمايد:
كفاك ادبااجتناب ما تكرهه من غيرك 10 .
آنچه برخود نمى پسندى بر ديگران مپسند كه همين تو را درادب بس است .
نتيجه اين كه : خويشتن دارى قدر خودشناسى و حد و مرز خود نگاهدارى از ويژگيهاى مفهوم ادب است .
لازم به يادآورى است كه آداب واخلاق با يكديگر تفاوت دارند كه اينك به تفاوت آن دواشاره مى كنيم :
[مجموع حالات ثابته و صفات راسخه نفسانى كه نفس را بدون نياز به فكر و سنجش و بدون تحمل تعب و رنج به انجام اعمال و رفتار و وا مى دارد اخلاق ناميده مى شود] 11 .
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۱۵ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #6
RE: ادب و متانت

ازاين روى اخلاق به ملكات درونى و صفات راسخه در روح گفته مى شود كه هر يك از صفات منشا افعال و كرداراخلاقى است اما آداب چنانكه گذشت به هئيت و شكل ظاهرى از رفتار كردار واحوال اطلاق مى شود. علامه طباطبائى [ره] مى نويسد:
[شايد بعضى خيال كنند كه اخلاق و آداب يكى است و حال آن كه چنين نيست زيرااخلاق عبارت است از ملكات راسخه در روح كه در حقيقت وصفى است از
اوصاف روح اما آداب عبارت است از هياتهاى مختلفى كه اعمال صادره از آدمى بدان متصف مى گردد واعمال آدمى چگونگى صدورش بستگى به صفات گوناگون روحى دارد. پس بين اين دواتصاف :انصاف روح به اخلاقيات واتصاف عمل به آداب تفاوت بسياراست] 12 .
در حقيقت آداب برخاسته از خلقيات و نمود صفات روحى است و هر يك از آداب واخلاق نسبت به ويژگيهاى خود مقوله جداگانه اى هستنداز اين روى در روايات به هر دو مقوله بر مى خوريم . پيامبراكرم[ ص] به معاذ كه از جانب آن حضرت راهى يمن بود فرمود:
علمهم كتاب الله وادبهم على الاخلاق الحسنه 13 .
به مردم علم كتاب بياموز وادبشان را بر پايه اخلاق حسنه نيكو گردان .
شايد تعبير[ محاسن اخلاق] كه در روايات آمده همان آداب نيكو باشد در برابر [ مكارم اخلاق] و يا[ معالى اخلاق] كه صفات روحى و ملكات درونى است چنانكه در روايت مى خوانيم :
بعث بمكارم الاخلاق و محاسنها 14 .
گزيده سخن اين كه :[ حسن خلق] و[ حسن ادب] در مجموع دو عنصر تشكيل دهنده شخصيت آدمى است كه باطن و ظاهرى پسنديده و شايسته ازاو مى سازند.
اينك كه مفهوم[ ادب] روشن شد وارتباط آن با (اخلاق) بيان گشت جايگاه واهميت آداب در معارف دينى واخلاق اسلامى را مورد بحث قرار مى دهيم .
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۱۶ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #7
RE: ادب و متانت

1- جايگاه واهميت آداب در معارف دينى
آراستگى به آداب در راس ويژگيهاى اخلاقى وانسانى بوده و همواره در همه ابعاد مورد سفارش دين قرار گرفته است . تقريبا تمامى آيات و روايات به گونه اى با آداب ارتباط مى يابند. بى شك تمامى مسلمانان بويژه طلايه داران دانش و معرفت مخاطب اين آهنگ عمومى هستند. نگاهى گذرا به معارف و منابع قرآنى و روايى اهميت آداب و متانت را روشن ساخته و جايگاه آن را در عمق معارف دينى بيان مى دارد.
قرآن كتاب انسان ساز وادب آموزاست كه با دستورالعملهايش شفاء و رحمت و هدايت گشته است . پيامبراكرم[ ص] مى فرمايد : (... وان ادب الله القرآن) يا (ان هذاالقرآن مادبه الله فخذوامنه) 15 قرآن ادبستان الهى و سفره پربهاى آداب است پس از آن برگيريد.
چشم بگشا و به بين جمله كلام الله را
آيه آيه همگى معنى قرآن ادب است
سوره حجرات كه مى توان آن را سوره آداب واخلاق نيز ناميده شامل آداب فردى واجتماعى فراوان است . درنگى در سر خط برخى ازاين آيات ادعاى ما را به اثبات مى رساند:
1. چگونگى برخورد با قوانين و مقررات شرعى .
2. حفظ حرمت رهبرى و پذيرش پيشگامى وى درامور.
3.انظبات و رعايت آداب صدا زدن و پرهيزاز هرگونه صدا و گفته نابهنجار
4. حفظ اخوت دينى و رعايت اصل برادرى .
5. دورى از تمسخر و عيبجوئى ديگران .
6. پرهيزاز به كار بردن القاب و نامهاى زشت و ناروا.
7. گريزاز سوءظن و ترك تجسس و كنجكاوى و زندگى شخصى ديگران .
8. رها كردن غيبت و بدگويى .
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۱۶ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #8
RE: ادب و متانت

آنچه دراين سوره آمده سطرى است از دفترادبستان الهى . صدها صفحه ديگراين كتاب الهام بخش مزين به آداب و منشهاى انسانى است كه در اينجا به بعضى از دستورالعملهاى آن اشاره مى كنيم :
عدم تساوى نيكى و بدى :
ولا تستوى الحسنه ولاالسيئه ادفع باالتى هى احسن فاذالذى بينك و بنيه عداوه كانه ولى حميم 16 .
خوبى و بدى برابر نيستند. همواره به نيكوترين وجهى پاسخ ده تا كسى كه ميان تو واو دشمنى است . چون دوست مهران تو گرد.
چه چيزى بهتر و شكوهمندازاين كه بدى را به نيكى پاسخ دهى و جهالت را
به كرامت . شايداهل علم بيش از ديگران در معرض اين آفات باشند يعنى سزاى نيكى را بدى بينند و پاسخ خيرخواهى را بى اعتنايى و پيوسته با لغويات و جهالتها روبرو باشندازاين روى بر آنان است كه بزرگ منشى را پيشه سازند و با كرامت با بديها و بى اعنايها و نادانيها به مبارزه برخيزند و قلبها را تسخير كنند:
... واذا مروا باللغو مروا كراما 17
و چون بر ناپسندى بگذرند بزرگوارانه بگذرند.
روحانى نبايد هم خود را مصروف كارهاى ناچيز و گذرا كند. بايد ناگورايها را به طبع بلند و سعه صدر پشت سر گذارد و تمام توان خود را در آرمانهاى بلند و مقصدهاى عالى بكار گيرد.
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۱۶ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #9
RE: ادب و متانت

سخن نيكو:
... و قولوا للناس حسنا 18
به مردم گفتار نيك گوييد.
بر خلق خدا شفقت كنيد. با رفق و مدارا با مردم رفتار نماييد. بر سياق اين آيه آيات فراوان ديگرى نيز هست كه آداب مردمدارى و مهر و محبت به ديگران مى آموزد همان آدابى كه زيبنده ترين و ضرورى ترين ويژگى اهل علم است .
ادع الى ربك بالحكمه والموعظه و جادلهم بالتى هى احسن ... 19
مردم را با سخنان استوار و مبرهن واندرزهاى نيكو به سوى پروردگارت بخوان و با بهترين شيوه با ايشان مباحثه كند.
اين آيه ادب و صحبت را به سر رشته داران تعليم و راهنمايان مردم مى آموزد كه سخن درست و كلام رسا را برگزينند و با مهر و لطافت به گوش ديگران برسانند.اگر مطلبى ازاستحكام و برهان بايسته برخوردار نبود و يا برخوردار بود اما با شيوه درست و همراه با شفقت و مهربانى ابلاغ نگشت با شايستگى انجام نگرفته است . و در آيه ديگر به ادبى اجتماعى و مردمى بر مى خورديم :
پاسخ نيكى با نيكى بهتر يا همانند آن :
واذا حييتم بتحيه فحيوا با حسن منهااورذوها ... 20 .
چون شما را به درودى نواختند به درودى بهتراز آن يا همانند آن پاسخ گوييد.
اينجا نيز براى مردمدارى و مهر و محبت به آنان اصل ديگرى از آداب ماشرت و برخورد را بيان مى دارد كه آن : دست برتر داشتن در برابر نيكيها و خدمتهاى ديگران است . طبق اين آيه شريفه و دستورالعمل قرآنى مسلمانان نه تنهااز پاداش نبايد غفلت داشته باشد يا كم آورد و يا حتى به برابر آن بسنده كند بلكه همت بيشتر و پاداش فزونتر بايستى عرضه كند.
خواجه عبدالله انصارى مى گوييد:
خداوند دراين آيت بندگان را به آداب عشرت و صحبت تعليم مى دهد كه هر كه آارسته ادب نباشد شايسته صحبت نبود. و آداب و صحبت بر سه گونه است : يكى صحبت با حق است به ادب موافقت .
دوم صحبت با خلق است به ادب مناصحت (خيرخواهى ).
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۱۶ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #10
RE: ادب و متانت

سوم صحبت با نفس است به ادب مخالفت .
و هر آن كسى كه پرورده اين آداب نيست وى را با راه مصطفى هيچ كار نيست و در عالم لا اله الا الله وى را قدر نيست . و رب الغزه جل جلاله مصطفى رااول آراسته ادب كرد چنانكه در خبراست : [ ادبنى ربى واحسن تاديبى] واب خلق خدا ادب نگهداشت تااز وى باز گفت :[ وانك لعلى خلق عظيم] اى محمد تو داراى خوى بزرگ و نيكو هستى ...
امااصول آداب مصاحبت با خلق آن است كه نصيحت كردن و شفقت نمودن از هيچ مسلمان بازنگيرى و خود رااز همه كس كمتر دانى و حق همه كس فرا پيش خود دارى وانصاف همه از خود بدهى به طريق ايثار و مساوات و حسن الخلق . واز خلاف و معارضه برادران و دروغ زن كردن ايشان بپرهيزى و به امر صريح و نهى صريح ازايشان در نخواهى وايشان را سخن درشت و جواب ناخوش نگويى. 21
در جاى ديگر اشاره اى به آداب خويش رويى راه رفتن سخن گفتن و بانگ
زدن مى كند.ازاين كه با كبر و گردن كشى از مردم روى برتابى و در معابر و مسيرها به خود كامى راه روى خرامندگى و لاف زنى را پيشه خودسازى نهى مى كند و فروتنى نرم روى و كم كردن صدا را سفارش مى نمايد:
ولاتصعر خدك للناس و لاتمش فى الارض مرحاان الله لايحب كل مختال فخور واقصد فى مشيك واغضض من صوتك ان انكرالاصوات لصوات الحمير 22
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۱۶ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
Thumbs Up برخی از اعمال نوروز زندگی کن 0 661 ۲۲-۱۲-۱۳۹۴ ۰۴:۴۱ عصر
آخرین ارسال: زندگی کن
Star اسلام و نوروز زندگی کن 0 554 ۲۲-۱۲-۱۳۹۴ ۰۱:۴۴ عصر
آخرین ارسال: زندگی کن
Thumbs Up صوفی‌گریِ فیلسوفانه زندگی کن 0 497 ۳-۱۱-۱۳۹۴ ۰۴:۰۰ صبح
آخرین ارسال: زندگی کن
Thumbs Up پاسخ به شبهه‌ای یهودی پیرامون معجزه زندگی کن 0 700 ۳-۱۱-۱۳۹۴ ۰۴:۰۰ صبح
آخرین ارسال: زندگی کن
Thumbs Up نقدی بر یهودیت زندگی کن 0 505 ۳-۱۱-۱۳۹۴ ۰۳:۵۹ صبح
آخرین ارسال: زندگی کن


درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 850.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

لینک دوستان

لینک دوستان

لینک دوستان