درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۳۰-۷-۱۳۹۷, ۱۱:۵۶ صبح



ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
اخلاص در نيت : آداب واخلاق اهل علم (1)
نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #1
اخلاص در نيت : آداب واخلاق اهل علم (1)

تاكنون دراين بخش از مجله مباحثى از مقدمات اخلاق پيشينه تاريخى درسهاى اخلاق اصول نوشتاراخلاقى و ويژگيهاى درس واستاداخلاق مطرح كرده ايم .اينك در تكميل همان مباحث مى پردازيم به[ آداب و اخلاق اهل علم] .
سرفصل اين باب (كه سرفصل و نخستين شرط زندگى اهل علم است )اختصاصا دارد و به سرچشمه و معيار ديگر فضائل اخلاقى ،يعنى[ اخلاص در نيت] .
توضيح نكته اى ضرورى است و آن اين كه : چه ارتباطى نيت واخلاص با آداب واخلاق دارد؟ آداب واخلاق بيشتر به رفتار و صفات ظاهرى مربوط مى شود،وى نيت واخلاص ارتباط پيدا مى كن با قلب و درون آدمى ؟ پاسخ آن است : كه آدمى در زندگى روزمره خويش و برخورد با حوادث گونه گون ما فى الضمير خويش را برون مى افكند،كه رفتار و كردار آدمى جلوه و نمودى است از نيت . به فرموده على ( ع ) :
ما اضمر احد الا ظهر فى فلتات لسانه و صفحات وجهه 1 .
هيچكس امرى را پنهان نكند مگر كه آن امر در لغزش سخن و بر صفحه رخسارش آشكار گردد.
اين يك اصل است در روان انسان كه : گاهى ما فى الضمير در لغزشگاههاى سخن و رخسار آدمى آشكار مى گردد. زبان و چهره انسان حكم دريچه اى را دارند كه از آن بخوبى مى شود ما فى الضمير را ديد.
بنابراين اين ساختار درونى است سرچشمه آداب و كردار ظاهر مى شود و براى سالم سازى آداب بايد به پاك سازى درون پرداخت .

موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
آداب و مستحبات نماز
رابطه اخلاص و نیازمندی انسان
آداب و سنن پیامبر گرامى اسلام(ص)
آداب السير والسلوك
آداب باطني تلاوت قرآن
آداب تبلـــيغ
آداب جنگ يا تقواي جنگي در اسلام
آداب حج
آداب ختم قرآن در ماه رمضان
آداب سفر
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۵۱ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #2
RE: اخلاص در نيت : آداب واخلاق اهل علم (1)

نيت در لغت : آهنگ قصد و عزم. [ نيت استباحت نماز كند نه نيت رفع حدث] (كشف الاسرار ميبدى ج 2.152). جزم كردن تصميم قطعى گرفتن: [ بعد از مفارقت او عزم كردم و نيت جزم كه بقيمت زندگانى فرش هوس در نوردم] گلستان[ 2 ( القصد والعزم على الفعل ... ثم استعمل فى غالب الاستعمال بعزم القلب على امر من الامور] 3 يعنى همان انگيزه و محركى كه پشتوانه اقبال به هر چيزاست .
اخلاص در لغت : 1. (مص م .)خالص كردن ويژه كردن ويژه داشتن بى آميغ گردانيدن .
2. (مص ل .) دوستى خالص داشتن خلوص نيت داشتن عقيده پاك داشتن اردات صادق داشتن .
3. (تصوف ) آن است كه سالك در عمل خود شاهدى جز خدا نطلبد. فضيل بن عياض گفته: [ ترك عمل بخاطر مردم (ريا) و بجا آوردن بخاطر آنان (شرك )است و [اخلاص] خلاص يافتن ازاين دوست. 4 والخاص فى اللغه كلما صفى و تخلص و لم يمتزج بغيره . 5 وهو تصفيه ، حقيقه الاخلاص التبرى عن كل مادون الله] 7 .
اهميت نيت : معيار سنجش عمل به نيت است . خوبى و بدى عمل به خاستگاه آن بستگى دارد على[ع] مى فرمايد: [ الاعمال ثمارالنيات] [ النيه اساس العمل] 8 .
از آنجا كه نيت نقش اساسى در جهت دادن به اعمال دارد و سرچشمه و منشااعمال است در روز واپسين انسانها براساس نيتهايشان برانگيخته مى شوند.[ انما يبعث الناس على نياتهم] 9اين شخصيت حقيقى انسان است كه در روز
[ تبلى السرائر] پا به عرصه محشر مى گذارد. مردمان در روز قيامت يا هيئت درونى شان سراز خاك بر مى داردند،با هيئتى كه نمايانگر شخصيت حقيقى آنان است .اگر داراى هيئت درونى و باطنى پاك و مصفى باشند چهره آنان در آن روز چشم نواز و خوش آيند خواهد بود و گرنه چهره آنان نازيبا و چندش آور خواهد بود. سنت الهى است كه هر كس در پى هرانگيزه اى باشد و در آن راه تلاش كند به آن خواهد رسيد و به مثابه آن پاداش خواهد گرفت . رسول اكرم[ ص] مى فرمايد:
انماالاعمال بالنيات وانما لكل امرء مانوى فمن كانت هجرته الى الله و رسوله فهجرته الى الله و رسوله و من كانت هجرته الى امر دنيا يصيبهااوامراه ينكحها فهجرته الى ماهاجراليه 10 .
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۵۳ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #3
RE: اخلاص در نيت : آداب واخلاق اهل علم (1)

حقيقت اعمال را نيتها مى سازند. هر كه را همان نصيب است كه نيت كرده است . پس هر كس هجرتش به سوى خدا و رسول باشد به خدا و رسول خواهد رسيد و هر كس به مقصد رسيدن به دنيا و يا زنى براى ازدواج با آن حركت كند به مقصد خواهد رسيد و به اين اهداف دست خواهد يافت . پس حركت و كوشش وى به سوى چيزى است كه قصد آن كرده است .
اهل حديث اين روايت را متواتر شمرده اند و برخى آن را نصف علم دانسته اند. پيشينيان از عالمان دوست مى داشتند كه سرلوحه نوشتار خود را به اين حديث مزين كنند،تا خواننده با نيت خالص كار را آغاز كند. به شاگردان و فرزندان و دوستان خود همواره سفارش به اين حديث مى كردند تا آويزه گوش قرار دهند واز آن پند گيرند. 11
نيت خالص
نيت خالص به مثابه روحى است كه پيكر سير و سلوك را شاداب نگاه مى دارد. حقيقتى است كه به بودن و كوشيدن انسان معنى و تمامى حركات او را جهت مى دهد.
[ اول كسى كه جامعه اخلاص در سر كعبه عمل كشيد مصطفى بود كه گفت : انماالاعمال بالنيات اين روش اخلاص دراعمال همچون روش رنگ است در گوهر چنانكه گوهر بى كسوت رنگ سنگى باشد بى قيمت عمل بى اخلاص جان كندنى است بى صواب] . 12
روح بايد تا دهد طاعات بر
مغز بايد تا دهد دانه شجر
دانه بى مغزكى گردد نهال
صورت بى جان نباشد جز خيال .
البته واضح است كه نيت خالص به تنهائى مورد نظر نيست ،بلكه كارى كه براساس آن نيت در خارج تحقق مى يابد بايد با روح شرع سازگار باشد واز جايگاه درستى در شرع برخوردار باشد.
پيامبر[ص] مى فرمايد:
لاقول الابعمل ولاقول ولاعمل الابنيه ولاقول ولاعمل ولانيه الاباصابه السنه . 13
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۵۳ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #4
RE: اخلاص در نيت : آداب واخلاق اهل علم (1)

مراتب نيت
انسان آنگونه نيت مى كند كه ساخته شده و شخصيتش شكل گرفته است . خويها و خصلتها دقيقا در نيت و قصدش موثرند.اگر داراى روحى عليل و ناتوان باشد نيتى ناتوان خواهد داشت واگراز روحى بلند برخوردار باشد داراى نيتى بلند و متعالى خواهد بود. قرآن كريم مى فرمايد:
قل كل يعمل على شاكلته 14 .
بگو هر كس به طريقه خويش عمل مى كند.
قل يا محمد [ كل يعمل على شاكلته] اى على دينه و نيته و قيل على خليقته و طبيعته و قيل على مذهبه و طريقته . فالكافر يعمل مايشبه طريقته من الاعراض عندالانعام والياس عندالشده والمومن يفعل مايشبه طريقته من الشكر عندالرخاء والصبر والاحتساب عندالبلاء. 15
[شاكله دراصل از ماده شكل به معناى مهار كردن حيوان است . و آنجا كه روحيات و سجايا و عادات هرانسانى او را مقيد به طريقى و روشى مى كند به آن[ شاكله] مى گويند. و كلمه[ اشكله] به سوالها و 16نيازها و كليه مسائلى گفته مى شود كه به نوعى انسان را مقيد مى سازد]
بنابراين شخصيت درونى انسان است كه چگونگى[ نيت] را تعيين مى كند. از آن جهت كه افراد در مراتب گوناگون از رشد و كمال روحى هستند نيتهاى هر يك ازايشان نيز مراحل گوناگونى دارد. بااين توضيح به برخى از مراحل واقسام[ نيت] اشاره مى كنيم .
1. نيت ريائى
بزرگترين آفت رياءاست . قرآن پنج بار با تصريح لفظ رياء از ريا و رياكاران به نكوهش ياد كرده است 17 . ريااگر برايمان فرد بچربد و فزونى يابد براساس منطق قرآن فرد رياكار منافق شمرده مى شود. رسول اكرم[ ص] فرموده است[ الرثاء هوالشرك الاصغر] 18 .
غزالى روايت مى كند:[ رسول خدا[ص] گفت برامت خويش از هيچ چيز چنان نمى ترسم كه از شرك كهين . گفتند: آن چيست يا رسول الله ؟ گفت : آن ريا]. 19
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۵۳ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #5
RE: اخلاص در نيت : آداب واخلاق اهل علم (1)

همو مى نويسد :[على رض] مى گويد: مرائى را سه نشان است : چون تنها بود كاهل بود،و چون مردمان را بيند بنشاط بود،و چون بر وى ثنا گوينداندر عمل درافزايد،و چون بنكوهند كمتر كند 20 . شخص رياكار و سالوس در عبادت تبليغ كمك به مردم شركت در جهاد و ... رضايت خالق را نمى جويد.اگر خلق به تحسين او زبان بگشايند خشنود و گرنه غمگين مى شود.
غزالى در تعريف ريا مى نويسد:[ ... هيچ بيمارى بر دل پارسايان غالبترازاين نيست كه چون عبادتى كنند خواهند كه مردمان از آن با خبر يابند و در جمله پارسائى ايشان اعتقاد كنند] 21 .
برخى ضمن اعتقاد به خدا و قيامت بخاطر ضعفهاى درونى و كم شخصيتى در شريطى كه زمينه را براى جلوه گرى آماده مى بيند قادر به حفظ سلامتى انگيزه هاى خود نيستند. در محفلى اگراز توكل و رضا به قضاى الهى سخن رود آهى كشيده و سرى تكان مى دهند تا خود را در مسلك اهل توكل به حساب آورند. آن كه چهره را غمگين مى سازد و ناله از ضعف و خستگى سر مى دهد تا نشانى باشداز غصه براى دين واشتغال فراوان به امور دينى و علمى . با صداى ضعيف حرف مى زند قيافه زاهدانه به خود مى گيرد تا خود را زاهد و بى رغبت بى دنيا معرفى كند. هر جا مى نشيند و با هر كه هم سخن مى شود مشغول پند و موعظه مى گرد واينگونه مى نمايد كه اهل موعظه است . در محافل و پيش مردم اوراد صدادار را بر لب مى آورد به اين قصد كه او رااهل ذكر بدانند. با ديدن منكر و خطايى چه تاسفها مى خورد تا خود را مبراازاين آفات جلوه دهد و به ديگران بفهماند كه نسبت به دين شديدا تعصب دارد. در مجامع عمومى نسبت به تعقيبات نماز و ديگر مستحبات و
مكروهات واكنشهاى شديد نشان مى دهد و روى آنها تاكيد مى كند تا خود را مقيد بدانها معرفى كند.
رسول خدا[ ص] درباره محاكمه اينگونه افراد در روز قيامت مى فرمايد: [روز قيامت يكى را بياورند و گويند: چه طاعت دارى ؟ گويد: جان خويش اندر راه حق تعالى ،فدا كردم تااندر غزا مرا بكشند. حق تعالى گويد: دروغ مى گويى براى آنان كردى تا گويند فلان مردى مردانه است . بگويد: وى را به دوزخ بريد. ديگرى را بياورند و وى را بپرسند: چه طاعت دارى ؟ گويد هر چه داشتم به صدقه بدادم . حق تعالى گويد: دروغ مى گويى براى آن كردى تا گويند فلان مردى سخى است . بگيريد وى را به دوزخ بريد. ديگرى را بياورند گويند: چه طاعت دارى ؟ گويد: علم و قرآن آموختم و رنج بسيار بردم و به خلق آموختم . گويد: دروغ مى گويى بدان آموختى تا گويند فلان مردى عالم است بگيرد و وى را به دوزخ بريد]. 22
پر واضح است كه نيت و عمل اين چنين نزد خداوندارزشى نداشته و توقع پاداشى براى آنان نمى رود بلكه بايد پاداش آن رااز كسانى گرفت واز چيزهائى جستجو كرد كه عمل بخاطر آنهاانجام گرفته است .
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۵۴ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #6
RE: اخلاص در نيت : آداب واخلاق اهل علم (1)

پيامبرا كرم مى فرمايد :
اذا كان يوم القيامه نادى مناد يسمع اهل الجمع :اين الذين كانوا يعبدون الناس قوموا خذوااجوركم ممن عملتم له فانى لااقبل عملا خالطه شى ء من الدنيا واهلها 23 .
هنگام قيامت ندائى به گوش همه مى رسد كه : كجايند آنان كه مردم را مى پرستيدند و خشنودى آنان را مى طلبيدند بپاخيزيد و پاداش خود رااز كسى كه براى آن كار كرديد بگيريد. من عملى را كه به دنيا واهل آن آميخته باشد نمى پذيرم .
2. نيت آميخته باانگيزه هاى مباح
مقصوداين است كه با قصد قربت انگيزه مباحى ضميمه شود و در جنب قصداصلى به انگيزه هاى ديگر بهاا داده شود. مثلا: روزه دار همراه با قصد قربت سلامتى جسمى و ... را هم در نظر داشته باشد. يا زكات دهنده بركت و زيادى مالش را هم در نيت داشته باشد. طالب علم اشباع غريزه كنجكاوى و نيازهاى ذهنى
خود را در نظر بگيرد. بالاخره انگيزه رسيدن به بهشت و نجات از دوزخ در جنبه نيت اصلى و انگيزه اطاعت باشد.اينگونه نيتها وانگيزه ها ضررى به صحت و درستى نيت نمى زند. 24اما بهتر آن است كه در نيت اخلاص به تمام معنى حاكميت داشته باشد و هيچ انگيزه ديگر حتى مباح در حوزه حكمرانى آن نقشى نداشته باشد تا نيت كننده و عبادات كننده مخلص در صف احرار قرار گيرد.
چنانكه اميرالمومنين[ ع] مى فرمايد:
قوم عبدالله ،عزوجل، حبا له فتلك عبادة الاحرار.25
عشق به خداانگيزه عمل باشد نه ترش ازاو و يا بهره ورى از بهشت و نجات از عذاب دوزخ .
3. نيت خالص
مقصودازاين مرتبه نيت تصفيه درون است از شائبه غيرخدايى و پيراستن نيت از هر چه غير حق تعالى است ،يعنى تمام كششهاى نفسانى را كنار گذاشتن واز توجه به رضاى مخلوق رستن و همه مقصودهاى دنيايى رابه دورافكندن . به قول ميبدى :
[ اخلاص آتشى است كه در سينه مومن برافروزند تا هر آنچه در آن سينه دون حق بود بسوزاند پس اكنون همه خدا را باش سر خود بااو پرداخته وازاغيار دل برداشته واز بند خويش و تحكم خويشى باز رسته 26 و همو مى گويد :چرا كه سزاى الله درونى است پاك و قلبى است بى نفاق].
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۵۴ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #7
RE: اخلاص در نيت : آداب واخلاق اهل علم (1)

و به گفته خواجه نصير:
[والمراد باالنيه الصادقه انبعاث القلب نحوالطاعه غيرملحوظ فيه شى ء سوى وجه الله سبحانه] 27 .
منظوراز نيت صادق توجه قلب است به سوى طاعتى كه جز خداوند در آن نباشد.
نيت خالص آهنگى صاف و گوهرى است شفاف كه آلودگى به هيچ چيز را هر چنداندك - بر نمى تابد.انگيزه اى است كه با هوا هوس نام آوازه خودنمايى لذتهاى دنيايى توجيهات خيالى - ولو به رنگ شريعت - و باورهاى ناصواب نمى آميزد. براى روشنتر شدن مطلب به دو روايت از پيامبر(ص) مى نگريم :
مردى خدمت حضرت آمده و عرض كرد:اموال خود را به ديگران مى بخشيم تا
اسم و رسمى در ميان مردم پيدا كنيم آيا پاداش داريم ؟ حضرت فرمود: نه . ديگر بار گفت : گاهى هم براى پاداش خداوندى و هم براى به دست آوردن نام و آوازه مى بخشيم آيا پاداش داريم ؟ پيامبر(ص) فرمود :[ ان الله تعالى لايقبل الا من اخلص له] 28 سپس اين آيه را خواند :[ الاالله الدين الخالص]... 29 . در روايت ديگر نيز آمده است كه :
مردى خدمت حضرت[ ص] رسيده عرض كرد: در راه خداانفاق مى كنم و صله رحم بجا مى آورم واين اعمال را فقط بخاطر خداانجام مى دهم اما هنگامى كه مردم ازاين عمل من سخن مى گويند و ستايش مى كنند خوشحال مى شوم . حضرت چيزى نفرمود تا آيه :[ ...فمن يرجولقاء ربه فليعمل عملا صالحا ولايشرك بعباده ربه احدا] 30 نازل شد،يعنى : هر كه آرزوى لقاى حق را دارد بايد كه عمل شايسته انجام داده و در طاعت و بندگى و بندگى احدى را شريك خداوند قرار ندهد31 .
امام سجاد[ ع] در گفتار خود اين مرتبه از نيت رااينگونه تفسير مى كند:
فقدانقطعت اليك همتى وانصرفت نحوك رغبتى فانت لاغيرك مرادى ولك لالغيرك سهرى و سهادى ولقاوك قره عينى و وصلك من نفسى واليك شوقى و فى محبتك ولهى والى هواك صبابتى و رضاك بغيتى و رويتك حاجتى و جوارك طلبى و قربك غايت سولى و فى مناجاتك روحى و راحتى و عندك دواء علتى و شفاء غفلتى و برد لوعتى و كشف كربتى فكن انيسى فى وحشتى و مقيل عثرتى و غافر زلتى و قابل توبتى و مجيب دعوتى و ولى عصمتى يا نعيمى و جنتى و يا دنياى و آخرتى ياارحم الرحمين . 32
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۵۴ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #8
RE: اخلاص در نيت : آداب واخلاق اهل علم (1)

همتم از همه چيز به سوى تو قطع شد ميل و كششم بجانب تو متوجه گرديد پس مراد من توئى نه غير تو. براى توست بيدارى و بيخوابى من . روشنايى چشم من ديدار توست . شوق من به سوى توست . تحير و سرگردانى من در محبت تواست . سوزش من به سوى هواى توست . آرزوى من رضاى توست . خواهش نفس من رسيدن به توست . و نياز من ديدار توست مطلوب من جوار توست . آخرين پرسش من قرب توست . شادابى و آسايش من درراز و نياز با توست .
دواى درد من شفاى جوشش و سردى حرارت من نزد توست و بر طرف شدن هم و غم من .اى خدا مونس من در وحشت و همراه من در تنهايى و بخشاينده لغزش من تو هستى .
توئى پذيرايى تو به من پاسخ دهنده دعوت من و صاحب عصمت من .
اى نعيم من واى بهشت من اى دنياى من واى آخرت من ياارحم الرحمين .
زهى سعادت براى آن دسته از طلايه داران دانش كه پيوسته به انگيزه هاى خدايى گام مى نهند و كوششهاى خود را چنان سفال كوزه اى شكسته بى ارزش نمى كنند،بلكه در صدف نيت خالص گوهرهاى اعمال را مى سازند و بااين اكسير گذازنده ماهيت دانش و عمل خود را دگرگون مى كنند.اين چنين دانشى است كه ازاو در روايات بعنوان :[ راهنما نجات دهنده چراغ فروزاننده احياگر ميراث انبياء[ ع] صيقل دهنده قلب بهترين اندوخته برترين ميراث كمال دين رفيق ايمان ملاك ارزش قوام دنيا مشعل راه و]... 33 ياد شده است . در مقابل دانشى كه با نيت ها وانگيزه هاى پست دانش پژوه هم خانه شود چهره درخشان دانش را كريه مى كند. در روايات ازاين چنين دانشى و دارنده آن اينگونه ياد شده است : [آتش گيره جهنم فساد عالم شكننده دين و رسالت كشنده صاحب خود و ديگران داروى بى نتيجه ،بلكه مخرب گمراه كننده تباهى آور و زرو و بال و]... 34 .
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۵۴ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #9
RE: اخلاص در نيت : آداب واخلاق اهل علم (1)

راستى چرااين گرانقدرترين پديده هستى و آفريده مجرد خداوند، يعنى علم به چنين آفاتى آلوده مى گردد؟
توان اداراكى و قوه فراگيرى ارزشمندترين نعمتى است كه خداوند براى تعالى و تقرب انسان به وى ارزانى كرده است .اگرانگيزه ها و مقصدهاى اهل عالم خالص باشد دسترسى به كمالهاى فوق تصور آسان شده و نورانيت دانش افق و مسير را گرم و روشن مى كندامااگر خداى نكرده اين شعله گرم و درخشنده با نيتهاى پست و بدبختى مى گردد. موجب خسران در دنيا و آخرت مى گردد،وانسان را به سقوط و تباهى مى كشاند.
امام باقر[ ع] مى فرمايد:
من طلب العلم ليباهى به العلماءاويمارى به السفهاءاويصرف به وجوه الناس فيتبوء مقعده من النار ان الرئاسه لاتصلح الالاهلها 35 .
اگرانگيزه طالب علم بااغراض هوس آلود آميخته گردد و بخواهد با مايه علمى و حربه دانش براهل علم مباهات كند و با سفيهان و سبك مغزان بستيزدو ياانظار
مردم را به خود جلب نمايد جايگاهش آتش است . رياست صرفا شايسته كسانى است كه داراى شايستگى كافى هستند.
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۵۴ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
غایب
ارسال‌ها: 29,087
تاریخ عضویت: ۱۳ شهريور ۱۳۸۹
اعتبار: 115
سپاس ها 0
سپاس شده 1082 بار در 1049 ارسال
ارسال: #10
RE: اخلاص در نيت : آداب واخلاق اهل علم (1)

ممكن است سالها كسى بخاطر عدم توجه و تحت تاثير توجيهات و وسوسه هاى نفسانى دچار چنين انگيزه فاسد گردد. سرمايه عمر فرصتهاى ارزشمند و قدرت جوانى را به باد فنا دهد. دنياى زودگذر را برگزيند كه در حقيقت نه دنيا را به چنگ آورده است و نه آخرت را پيش روى دارد.امام باقر[ ع] اهل علمى را كه بخاطراز دست دادن خلوص و صفاى نيت به روشهاى شرم آورى گرفتار آمده اند به هفت دسته تقسيم كرده و جهت گيرى كردارشان را - كه برخواسته از چگونگى مقصد و نياتشان هست - تبيين مى كند و ويژگيهاى هر دسته را بر مى شمارد و كيفر هر يك را روشن مى سازد. براى اين كه نمودها و سرنوشت نيتهاى فاسد را بشناسيم و بهره مندى ناشايسته رااز دانش به بينيم روايت را به دقت مى خوانيم .
ان من العلماء من يحب ان يخزن علمه و لايوخذ عنه فذاك فى الدرك الاول من النار و من العلماء من اذا وعظانف واذا وعظ عنف فذاك فى الدرك الثانى من النار و من العلماء من يرى ان يضع العلم عند ذوى الثروه والشرف ولايرى له فى المساكين وضعا فذاك فى الدرك الثالث من النار و من العلماء من يذهب فى علمه مذهب الجبابره والسلاطين فان رد عليه شى من قوله اوقصر فى شى من امره غضب فذاك فى الدرك الرابع من النار و من العلماء من يطلب احاديث اليهود والنصارى ليغز ربه علمه و يكثر به حديثه فذاك فى الدرك الخامس من النار و من العلماء من يضع نفسه للفتيا و يقول : سلونى و لعله لايصيب حرفا واحدا والله لايحب المتكلفين فذاك فى الدرك السادس من النار و من العلماء من يتخذ علمه مروه مروه و عقلا فذاك فى الدرك السابع من النار . 36
۸-۱۰-۱۳۸۹ ۰۵:۵۴ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
Thumbs Up برخی از اعمال نوروز زندگی کن 0 686 ۲۲-۱۲-۱۳۹۴ ۰۴:۴۱ عصر
آخرین ارسال: زندگی کن
Star اسلام و نوروز زندگی کن 0 577 ۲۲-۱۲-۱۳۹۴ ۰۱:۴۴ عصر
آخرین ارسال: زندگی کن
Thumbs Up صوفی‌گریِ فیلسوفانه زندگی کن 0 509 ۳-۱۱-۱۳۹۴ ۰۴:۰۰ صبح
آخرین ارسال: زندگی کن
Thumbs Up پاسخ به شبهه‌ای یهودی پیرامون معجزه زندگی کن 0 720 ۳-۱۱-۱۳۹۴ ۰۴:۰۰ صبح
آخرین ارسال: زندگی کن
Thumbs Up نقدی بر یهودیت زندگی کن 0 521 ۳-۱۱-۱۳۹۴ ۰۳:۵۹ صبح
آخرین ارسال: زندگی کن


درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 850.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

لینک دوستان

لینک دوستان