درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۴-۸-۱۳۹۳, ۰۷:۲۴ صبح


 

سرزمین بلاگ حامد اسکندری

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
تاریخچه کتاب و چاپخانه
نویسنده پیام
محروم شده
*
غایب
ارسال‌ها: 2,965
تاریخ عضویت: ۱۷ تير ۱۳۸۹
سپاس ها 0
سپاس شده 6 بار در 6 ارسال
ارسال: #21
RE: تاریخچه کتاب و چاپخانه

موسسه اي دولتي يا غير دولتي مي گذارد و آن مركز با وي قرارداد بسته ، مطلب او را برابر آييننامه انتشاراتي داخلي خود به چاپ مي رسانند.
ب. حق التاليف، منظور از حق التاليف، اجرت مادي است كه در قبال بهره برداري از يك اثر ادبي ، هنري يا علمي و جز آن به مولف آن اثر داده مي شود و شامل درصدي از قيمت روي جلد كتاب يا مبلغي معين براي هر صفحه چاپي از كتاب و تعدادي از نخسه هاي كتاب خواهد بود . مبناي حق نشر كتاب اين خواهد بود كه مولف ، امتياز اثرش را براي هميشه يا مدتي محدود به ناشر واگذار مي كند.
از آنجا كه مولف , مالك معنوي و حقيقي اثر خود است و هرگونه استفاده از استحصال از اثر يك نويسنده يا مترجم يا ساير پديدآورندگان آثار فرهنگي , تضييع حق مالكيت معنوي صاحب اثر به شمار مي رود رعايت حفظ حق مولف يكي از اصول مسلم قانوني و اخلاقي است كه بايد هميشه مورد توجه دست اندركاران كتاب و مطبوعات و آثار فرهنگي قرار بگيرد.
ج. حق ويراستار : عبارت است از هزينه ويرايش و تصحيح هر صفحه معين از يك نوشته پيش از چاپ . بهتر است در آثار معتبر، حقوق معنوي ويراستار با ذكر نام او حفظ شود.
نشر آثار در سازمانها و مراكز دولتي و غير دولتي لازم است در رابطه با وظايف آن سازمان با توجه به نيازمنديهاي اجتماعي و اقتصادي و مذهبي مردم انجام شود و از ثبات و سياست و رسالت خاص مطبوعاتي برخوردار باشد . بهتر است ناشران , دانش ها و اطلاعات تازه و نيز تجربه شده اي را مطرح كنند كه نيازهاي حقيقي و پنهاني جامعه را اقناع كند و با هوشياري تمام ، نشر كتابها را در حد توانايي نوع خوانندگان به كار گيرد و در تعيين بهاي كتاب، قدرت مالي گروه خريداران را محاسبه و مورد توجه قرار دهند.
4- حروفچيني :
براي مفهوم شدن موضوع فوق , بايد "حروف" را پيش هم چيد تا كلمه درست شود و كلمه ها را آغوش هم گذاشت تا مطلب مقاله گردد. بعد روزنامه و كتاب و متفرقه شود.
حروفچيني نخستين مرحله از چاپ كتاب است كه مطلب كتاب با شيوه هاي مختلف به وسيله حروف چيده مي شود.
۳-۱-۱۳۹۰ ۱۰:۵۱ صبح
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
محروم شده
*
غایب
ارسال‌ها: 2,965
تاریخ عضویت: ۱۷ تير ۱۳۸۹
سپاس ها 0
سپاس شده 6 بار در 6 ارسال
ارسال: #22
RE: تاریخچه کتاب و چاپخانه

انواع حروفچيني :
1- گارسه اي معروف به حروفچيني دستي
2- سطري مثل اينترتايپ ، لاينوتايپ ، نئوتايپ .
3- تكريزي مثل مونوتايپ.
4- تحريري مانند حروفچيني با انواع ماشينهاي آي .بي . ام . ام سي . كامپوزر .
5- رايانه اي و نوري ، مانند لاينوترون ، كامپ ست ، كامپيو گرافيك .
انتخاب حروف براي مجموعه كتاب شامل:
1- حروف متن كتاب .
2- حروف تيتر يا حروف عنوانهاي اصلي مطالب
3- حروف نيم تيتر براي عنوانهاي فرعي
4- حروف ميان متن براي مطالبي كه لازم است چشمگيرتر باشد.
5- حروف زير نويس .
معمولاً در انتخاب حروف به قدرت ديد چشم بزرگسالان و كودكان و به درشتي و ريزي حروف توجه مي گردد و انتخاب و شكل حروف براي كتاب با موضوع كتاب و حجم آن و گروه استفاده كنندگان تناسب دارد.
انتخاب عنوان يا تيتر مطالب:

1- عنوان ، ساده ، روان ، روشن و دقيق باشد
2- حداقل كلمات را با حداكثر معني و مفهوم شامل شود.
3- با كلمات متناسب باشد .
4- كلمات مكرر در آن به كار نرود.

موارد ديگر مورد توجه در حروفچيني :
1- توجه به تناسب فاصله بين سطور ، كوتاه يا متوسط يا بلند.
2- رعايت فاصله بين بندها .
3- رعايت فاصله بين سر عنوانها با متن
4- انتخاب عرض سطور و تعداد سطرها در هر صفحه متناسب با قطع كتاب .
5- انتخاب كاغذ و مقواي جلد از نظر وزن ، جنس و اندازه.
۳-۱-۱۳۹۰ ۱۰:۵۲ صبح
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
محروم شده
*
غایب
ارسال‌ها: 2,965
تاریخ عضویت: ۱۷ تير ۱۳۸۹
سپاس ها 0
سپاس شده 6 بار در 6 ارسال
ارسال: #23
RE: تاریخچه کتاب و چاپخانه




- تصحيح حروف چيده شده :


اصل مطلب كه به خط نويسنده يا تايپ شده است با نمونه حروفچيني شده مقابله مي شود و در صورتي كه غلطهاي چاپي در نمونه باشد تصحيح مي شود.
6- صفحه آرايي (لي آوت):


صفحه بند در چاپخانه برابر نظر طراح و گرافيست يا صاحب اثر، حروف آماده را "لي آوت" مي كند . اين قسمت اهميت فوق العاده در زيبايي كتاب و جلب نظر خوانندگان دارد.


اگر حروفچيني به طريق ماشينهاي رايانه اي انجام شود ، حروف آماده ، همراه با عكسهاي لازم , "لي آوت" مي شود و به قسمت عكاسي براي فيلمبرداري و تهيه زينگ فرستاده مي شود . زينگ ، روي يا فلز حساس ديگري است كه فيلم نوشته بر آن منعكس مي شود و با بستن آن به ماشين چاپ ، نوشته روي كاغذ منتقل مي گردد.
7- مرحله

چاپ :


پس از حروفچيني و صفحه بندي يا صفحه آرايي , مطلب به تناسب نوع حروفچيني با ماشينهاي مسطح يا افست چاپ مي گردد.


دقت در انتخاب مركب چاپ، تميزي ماشين چاپ ، سرعت و فشار ماشين چاپ ، نوع كاغذ و دقت مسوول ماشين در نظارت چاپ ، اثر فوق العاده دارد . مركب بايد خوشرنگ ، خوشخوان و خوشنما باشد و متناسب با سرعت دستگاه چاپ و ميزان بازده آنها خشك شود تا پشت نزند .
8- صحافي :


مطلب پس از چاپ در بخش صحافي چاپخانه صحافي مي گردد. بايد توجه داشت كه كنترل فرمهاي چاپ و شماره صفحات ، انتخاب نوع صحافي ، دقت در انتخاب چسب و چسب زني ، مهارت صحاف ، سبب مي شود كه اوراق كتاب از هم جدا نشود.
اقسام صحافي:


ته دوخت


ته چسب


ته فنر


منگنه
۳-۱-۱۳۹۰ ۱۰:۵۳ صبح
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
محروم شده
*
غایب
ارسال‌ها: 2,965
تاریخ عضویت: ۱۷ تير ۱۳۸۹
سپاس ها 0
سپاس شده 6 بار در 6 ارسال
ارسال: #24
RE: تاریخچه کتاب و چاپخانه

انواع جلدهاي معمول در صحافي :


كالينگور فرنگي


نيم چرم (عطف چرمي)


تمام چرم


شميز
9- هزينه نشر كتاب :


نشر كتاب از نظر هزينه تابع شرايط و مقتضيات اقتصادي و اجتماعي است. گراني كاغذ و مقوا ، كمبود كارشناسان امور چاپ ، افزايش دستمزدها ، گراني لوازم چاپ ، آثار محسوسي در توليد كتاب مي گذارد.


اساس محاسبه در هزينه چاپ براساس "فرم" و هر فرم معمولاً برابر 8 يا 16 صفحه چاپي است و اجرت چاپ هر فرم از روي اندازه (قطع) محاسبه مي شود.
هزينه هر فرم شامل موارد زير است:


حروفچيني


فيلم , زينگ , مونتاژ


چاپ اوراق (فرمها) و جلد


كاغذ


مقوا



صحافي


لت گذاري (گذاردن اوراق خارج از فرم در ميان كتاب )


به مجموعه هزينه هاي فوق ، حق ناشر و حق مولف نيز افزوده مي شود.


هر چه تعداد نسخه هاي چاپ كتاب بالا باشد ، قيمت هر نسخه آن به ميزان تيراژ پايين خواهد آمد.


در مجموع ، قيمت كتاب بر اساس كل هزينه چاپ ، صحافي ، و حق تاليف به علاوه هزينه هاي جنبي مانند حمل و نقل و انبار ، با افزودن درصد تخفيف ناشر به موزعان و استحصال سرمايه ، با تقسيم بر تعداد نسخه هاي چاپي كتاب تعيين مي شود.
۳-۱-۱۳۹۰ ۱۰:۵۳ صبح
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
محروم شده
*
غایب
ارسال‌ها: 2,965
تاریخ عضویت: ۱۷ تير ۱۳۸۹
سپاس ها 0
سپاس شده 6 بار در 6 ارسال
ارسال: #25
RE: تاریخچه کتاب و چاپخانه

10- توزيع كتاب :
گاه مولف ، خود ناشر كتاب است كه در صورت لزوم بر اساس تنظيم قرار داد و تعرفه هاي قيمت ، توزيع اثر را به ناشر يا موزع ديگري واگذار مي كند.
فرد يا موسسه اي كه به توزيع مي پردازد، توزيع كننده يا موزع است. موزع در كار نشر ، عرضه كننده كالاي فرهنگي به جامعه است . كار او عملي است فرهنگي هر چند سود اقتصادي مدنظر او باشد. دامنه فعاليت ناشران گاه به توليد و نشر كتاب پايان مي پذيرد و توزيع آثار چاپي را بر اساس تنظيم قرارداد به توزيع كنندگان بزرگ كه در سطح وسيع و فراگير فعاليت مي كنند و در بسياري از نقاط شعبه دارند واگذار مي كنند كه از اين طريق سرعت عمل در كار توزيع آثار چاپي به نحو مطلوب انجام مي گيرد.
هزينه توزيع كتاب در ايران معمولاً حدود يك سوم بهاي پشت جلد كتاب است يعني حدود دو برابر درصدي كه از بهاي پشت جلد به پديد آورنده تعلق مي گيرد.
11- فروش كتاب :
براي اينكه اثر چاپي در اختيار خواننده قرار گيرد آن را در معرض نمايش و فروش در كتابفروشي ها ، آخرين حلقه ارتباط در زنجيره توليد و مصرف آثار چاپي ، قرار مي دهند . چگونگي چيدن و عرضه كتابها در قفسه ها و استفاده از تقسيم بنديهاي موضوعي ، كاربرد خدمات رايانه اي ، ارائه فهرستها و اطلاعات كتابشناختي و به نمايش گذاردن كتابها از طريق ويترين و چشمگير ساختن آنها و ايجاد روابط عمومي مطلوب در گفتار با طالبين كتاب ، نقش و جايگاه فروش كتاب را تعيين مي كتد.
امروزه كتابفروشيها مانند ناشران به دليل حجم توليد و مصرف آثار چاپي زياد ، سعي مي كنند مجموعه هاي خود و خدمات فروش را تخصصي كنند و در اين راستا از خدمات مجهز رايانه اي و مرتبط به شبكه هاي اطلاع رساني و كتابشناختي و ارتباط با توليد كنندگان كالاي فرهنگي و ساير عناصر مولد آثار چاپي و حتي پذيرش سفارش خريداران برخوردار باشند . و از اين طريق نياز هاي اطلاعاتي علاقه مندان را به سرعت و مطابق خواسته آنان روزآمد و تامين سازند.

۳-۱-۱۳۹۰ ۱۰:۵۴ صبح
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  انواع چاپ و روش هاي چاپي cilek510 0 339 ۱۹-۱۲-۱۳۹۲ ۰۴:۱۵ عصر
آخرین ارسال: cilek510
Rainbow آشنايي با چاپ سيلك و روش هاي كاربرد آن words smile 1 1,770 ۱۷-۶-۱۳۹۲ ۱۰:۱۱ عصر
آخرین ارسال: printsoheil
Thumbs Up طراحی مجانی و چاپ کارت ویزیت nniran 0 725 ۴-۹-۱۳۹۱ ۰۵:۳۶ عصر
آخرین ارسال: nniran
Rainbow 48 تبلیغ رسانه چاپی که تا به حال ندیده اید - بخش اول words smile 5 1,447 ۲۳-۱۰-۱۳۹۰ ۰۲:۱۱ صبح
آخرین ارسال: words smile
  ویژگی­های چاپ در اسکناس 50000 ریالی note love 0 1,115 ۱۵-۲-۱۳۹۰ ۰۴:۳۷ عصر
آخرین ارسال: note love

درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 750.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

جستجو در انجمن