درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۲۹-۹-۱۳۹۳, ۰۴:۰۱ عصر


 


ارسال پاسخ  ارسال موضوع 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
متن کتاب حلية المتقين
نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 24,243
تاریخ عضویت: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 93
سپاس ها 2
سپاس شده 695 بار در 673 ارسال
ارسال: #11
RE: متن کتاب حلية المتقين

فصل هفتم : دربیان عمامه بستن
عمامه بر سربستن سنت است و با عمامه تحت الحنک بستن سنت است و یکطرف عمامه را از پیش و طرف دیگر را از عقب انداختن بروش سادات مدینه مشرفه سنت است و شیخ شهید علیه الرحمه گفته است که عمامه ایستاده پیچیدن سنت است .
از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که عمامه تاج عربان است هرگاه که عمامه را برطرف کنند خدا عزتشان را برطرف خواهد کرد.
در حدیث حسن از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است که هر که عمامه بپیچد بر سر وتحت الحنک نبندد باو دردى برسد که دوا نداشته باشد پس ملامت نکند مگر خود را.
از حضرت امام رضا علیه السلام منقول است که حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم عمامه بر سر بستند و یکطرف عمامه را بطرف پیش ‍ انداختند و دیگرى را بعقب و حضرت جبرئیل نیز چنین کردند.
از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است که ملائکه در روز بدر عمامه هاى سفید در سر داشته و علاقه ها انداخته بودند.
از حضرت صاد منقول است که حضرت رسالت پناه صلّى اللّه علیه وآله وسلّم بر سرحضرت امیرالمؤ منین علیه السلام عمامه بدست مبارک خود پیچیدند و یک سر عمامه را از پیش رو آویختند و طرف دیگر را بقدر چهار انگشت کوتاه از عقب سر آویختند پس فرمودند که برو، رفت و فرمودند که بیا، آمد آنگاه فرمودند که چنین است واللّه تاجهاى ملائکه . در فقه رضوى علیه السلام مذکور است که هرگاه عمامه بر سر گذارى این دعا بخوان بِسْمِ اللّهِ اَللّهُمَّ اَرْفَعْ ذِکْرى وَ اَعْلِ شَاءْنى وَ اَعِزَّنى بِعزَّتِکَ وَ اَکْرِمْنى بِکَرَمِکَ بَیْنَ یَدَیْکَ وَبَیْنَ خَلْفِکَ اَللّهُمَّ تَوِّجْنى بِتاجِ الْکَرامَهِ وَ الْعِزّ وَالْقَبُولِ.
در مکارم الاخلاق از کتاب نجات نقل کرده است که این دعا را بخوان اَللّهُمَّ سَوِّمْنى بِسیماءِ الاْیمانِ وَ تَوّجْنى بِتاجِ الْکَرامهِ وَ قَلِّدْنى حَبْلَ الاِْسْلا مِ وَلا تَخْلَعْ رِبْقَهَ الاْ یم انِ مِنْ عُنُقى وگفته است که باید عمامه را ایستاده بپیچید.
حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم چند قسم کلاه داشتند که بر سر میگذاشتند. و کلاههاى دراز که برطله میگویند وارد شده است که پوشیدن آنها زى یهودان است . علما گفته اند که مکروه است .
از بعضى احادیث ظاهر میشود که پائین کلاه را شکستن و برگردانیدن مکروه است .
از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که هرگاه کلاههاى ترک دار در میان امت بسیار شود زنا کردن در میان ایشان شایع شود وکلاه ترک دار ظاهرا مانند قاووق و کلاه بکتاشى وامثال آن باشد.
۳۰-۱-۱۳۹۰ ۰۴:۵۰ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 24,243
تاریخ عضویت: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 93
سپاس ها 2
سپاس شده 695 بار در 673 ارسال
ارسال: #12
RE: متن کتاب حلية المتقين

فصل هشتم : در بیان آداب زیرجامه پوشیدن
از حضرت ابى عبداللّه علیه السلام منقول است که حقتعالى وحى فرمود بحضرت ابراهیم که زمین بمن شکایت مى کند از دیدن عورت تو، پس میان عورت خود و زمین حجابى قراده ، پس زیر جامه تا زانو بعمل آورد وپوشید.
از جامع بزنطى روایت شده است که هر که زیرجامه را ایستاده بپوشد تا سه روز حاجتش برآورده نشود.
در فقه رضوى مذکور است که زیر جامه را نشسته بپوش و ایستاده مپوش که مورث هلاک وز رداب و عم والم میشود و در وقت پوشیدن این دعا را بخوان بِسْمِ اللّهِ اَللّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَتى وَلاتَهْتِکْنى فى عَرَصاتِ الْقیامَهِ وَاعْفُ فَرْجى وَلا تَخْلَعْ عَنّى زَینَهَ الاَْیِمانِ.
و در مکارم الاخلاق از کتاب نجات نقل کرده است که این دعا بخوان اَللّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَتى وَ امنْ رَوْعَتى وَ اعْفُ فَرْجى وَلا تَجْعَلْ لِلشَّیطانِ فى ذلِکَ نَصیبا وَلا لَهُ اِلى ذلِکَ وُصُولاً فَیَضَعُ لِىَ المَکایِدَ وَیُهَّیِجُنى لاِْرتِکابِ الْمَحارِم .
از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقول است که پیغمبران علیهم السلام پیراهن را پیش از زیر جامه میپوشیدند.
در روایت دیگر وارد شده است که ایستاده و روبقبله و روبآدم مپوش .
از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقول است که زیر جامه را ایستاده پوشیدن مورث اندوه است
۳۰-۱-۱۳۹۰ ۰۴:۵۱ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 24,243
تاریخ عضویت: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 93
سپاس ها 2
سپاس شده 695 بار در 673 ارسال
ارسال: #13
RE: متن کتاب حلية المتقين

فصل نهم : در آداب جامه نو بریدن و پوشیدن
بسند صحیح از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است که چون کسى جامه نو بپوشد این دعا بخواند: اَللّهُمِّ اجْعَلْهُ ثَوْبَ یُمْنِ وَتُقى وَبَرَکَهَ اللّهُمَّ ارْزُقْنى فیهِ حُسْنَ عِبادَتِکَ وَ عَمَلاً بِطاعَتَکِ وَاَداءَ شُکْرَ نِعْمَتِکَ اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى کَسانى ما اُوارى بِهِ عَوْرَتى وَاَتَجَّمَلُ بِهِ فى النّاسِ وبسند معتبر از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقول است که حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم این دعا را تعلیم مى نمود که در وقت پوشیدن جامه نو بخوانم :اَلْحَمْدُلِلّهِ الِّذى کَسانى مِنَ الْلّباسِ ما اَتَّجِمَّلُ بِهِ فى النّاسِ اَللّهُمَّ اجْعَلْها ثِیابَ بَرَکَهٍ اَسْعى فیها لِمَرْضاتِکَ وَ اَعْمُر فَیه مَساجِدَکَ پس فرمود یا على هر که ایندعا بخواند چون جامه را بپوشد آمرزیده شود.
درحدیث دیگر از حضرت موسى بن جعفر منقول است که سزاوار است کسى که جامه نو بپوشد دست بر آن بمالد و بگوید:اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى کَسانى ما اُوارى بِهِ عَوْرَتى وَاْتَجَمَّلُ بِهِ فى النّاسِ وَ اَتَزَیَّنُ بِهِ بَیْنَهُمْ.
از حضرت ابیعبداللّه علیه السلام منقول است که هر که آبى در ظرف نوى بکند و سى و دو مرتبه سوره انا انزلناه فى لیله القدر بر آن بخواند و بر جامه نو بپاشد در هنگام پوشیدن پیوسته در فراخى روزى باشد تا تارى از آن جامه باقى باشد.
در حدیث دیگر از آنحضرت مرویست که چون جامه نو بپوشى بگو لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ مُحَّمَدٌرَسوُلُ اللّهِ تا از آفتها نجات یابى و چیزى را که دوست دارى بسیار آنرا یاد مکن که آنرا درهم میشکند و چون بکسى کارى داشته باشى در غایبانه او را دشنام مده که در دل وا اثر میکند.
بسند معتبر منقول است که حضرت على بن موسى الرضا علیه السلام چون جامه میپوشیدند جامه ها را در جانب راست میگذاشتند و چون رخت نو میپوشیدند قدح آبى میطلبیدند و سوره قل هواللّه احد و آیه الکرسى و سوره قل یا ایهاالکافرون هر یک را ده نوبت در آن ظرف مى خواندند و آن آب را بر جامه میپاشیدند و مى فرمودند هر که چنین کند پیوسته در فراخى روزى باشد مادامکه تارى از آن جامه باقى است .
بسند معتبر از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقول است که چون خداى تعالى جامه نو بکسى عطا فرماید و بپوشد باید که وضو بسازد و دو رکعت نماز بگذارد و در هر رکعت سوره حمد و آیه الکرسى و قل هواللّه احد واناانزلناه فى لیله القدر بخواند پس حمد کند خداوندى را که عورت او را پوشاند و درمیان مردم او را مزین ساخت و بسیار بگوید لاحَوْلَ وَلاقُوّهَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ پس اگر چنین کند در آن جامه معصیت خدا نکند و بعدد هر تاریکه در آن جامه است ملکى خدا را بپاکى یاد کند وبراى او استغفار کند وبراو ترحم کند.
بسند معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است که هر که جامه نو ببرد و آبى درظرفى کند و سى وشش مرتبه سوره اناانزلناه فى لیله القدر بخواند هرگاه که بآیه تنزل الملائکه برسد اندکى از آب را نرم بجامه بپاشد پس دو رکعت نماز بکند و دعا کند و بگوید اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى رَزَقَنى ما اَتَجَمَّلُ بِهِ فى النّاسِ وَ اُوارى بِهِ عَوْرَتى وَ اُصَلِّى فیهِ لِرَبّى و خدا را شکر کند پیوسته در فراخى نعمت باشد تا آن جامه کهنه شود.
۳۰-۱-۱۳۹۰ ۰۴:۵۱ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 24,243
تاریخ عضویت: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 93
سپاس ها 2
سپاس شده 695 بار در 673 ارسال
ارسال: #14
RE: متن کتاب حلية المتقين

فصل دهم : در سایر آداب جامه پوشیدن و کندن
از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقولستکه نهى فرمود از عریان شدن در شب و روز از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقولستکه هرگاه مرد عریان شود شیطان بسوى او نظر میکند و طمع میکند در آنکه او را به معصیت در آورد. و فرمود سزاوار نیست مرد را که جامه خود را از ران خود دور کند وقتیکه در میان جماعتى نشسته باشد و فرمود که چون جامه را از بدن بیرون آورید بسم اللّه بگوئید تا جنیان نپوشند و اگر نگوئید جنیان آنجامه را میپوشند تا صبح .
از حضرت صادق علیه السلام منقول استکه سزاوار نیست زن مسلمانرا که روپاک یا پیراهنى بپوشد که ته نمایان باشد.
از حضرت امام محمدباقر علیه السلام منقولستکه عرض مقنعه حضرت فاطمه علیه السلام آنقدر بود که تانصف بازوى آنحضرت میرسید وهمه زنانرا باید که چنین کنند.
از حضرت صادق علیه السلام بسند معتبر منقول استکه ادناى اسراف آنستکه جامه اندرون وبیرون یکى باشد.
در حدیث دیگر منقولستکه اسحق بن عمار از آنحضرت پرسید که میتواند بود مؤ من ده پیراهن داشته باشد فرمود بلى گفت که بیست پیرهن فرمود بلى این اسراف نیست اسراف آنست که جامه که باید براى زینت نگاه داشته بعوض جامه که در وقت دیگر بپوشند بپوشى .
در روایت دیگر از حضرت امام موسى سؤ ال کردند که کسى ده پیراهن داشته باشد اسراف است فرمودند که نه بلکه از براى محافظت جامه این بهتر است ، بلکه اسراف آنستکه جامه نگاهداشتنى را در جاهاى کثیف بپوشى .
از حضرت باقر منقول استکه کوتاه کردن جامه راحت جامه است و بیشتر بافى میماند وفرمود که جامه پاکیزه پوشیدن دشمن را منکوب میکند.
از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقول استکه شستن جامه اندوه و غم را برطرف میکند و موجب قبولى نماز میگردد.
حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم فرمود که هر که جامه پوشد باید پاکیزه باشد.
از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقولستکه شش چیز است که ازاخلاق قوم لوط است کمان گلوله انداختن و سنگریزه انداختن بیکدیگر و قندران خائیدن در راهها و جامه برزمین کشیدن از روى تکبر و بندهاى قبا و پیراهن را گشودن .
بسند معتبر منقول استکه شخصى بخدمت حضرت صادق علیه السلام آمد دید که گریبان جامه را پنبه کرده اند آنشخصى بتعجب نظر میکرد حضرت فرمود که چرا چنین نظرمیکنى گفت از پینه جامه تعجب میکنم . کتابى در پیش حضرت علیه السلام گذاشته بود فرمود بخوان . در آنجا نوشته بود که ایمان ندارد کسى که حیا ندارد و مال نیست کسى را که معیشت باندازه نمى کند و نو نیست کسى را که جامه کهنه ندارد.
حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود که آنقدر پینه برجامه خود زدم که شرم کردم از آنکس که بر آن پینه میزد.
از حضرت صادق علیه السلام منقولستکه هر که گریبان جامه را پینه زند و کفش را پینه کند و چیزیکه براى خانه خرد بردارد بخانه برد از تکبر ایمن گردد
۳۰-۱-۱۳۹۰ ۰۴:۵۱ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 24,243
تاریخ عضویت: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 93
سپاس ها 2
سپاس شده 695 بار در 673 ارسال
ارسال: #15
RE: متن کتاب حلية المتقين

فصل یازدهم : در رنگ نعلین وموزه و کفش و چگونگى آنها
بهترین رنگها در نعل و کفش رنگ زرد است و بعد از آن سفید و بهتربن رنگها در موزه و چکمه سیاه است و در سفر سرخ خوبست و در حضر کراهت دارد و در نعل سنت استکه پیش و عقبش بلند باشد و میانش تهى باشد و همه اش برزمین نچسبد و غیراین مکروه است و ظاهرا که کفش نیز این حکم دارد که کفش سر پائى مکروه باشد.
بسند معتبر از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقولستکه کفش نیکوپوشیدن بدنرا از بلاها نگاه میدارد و معین است بر تمامى نماز و وضو.
در حدیث دیگر فرمود که هر که خواهد عمرش دراز باشد چاشت را بامداد بخورد و کفش نیکو بپوشد و ردا و بالاپوش را سبک کند و با زنان بسیار جماع نکند.
حضرت صادق علیه السلام فرمود اول کسیکه نعلین پوشید حضرت ابراهیم علیه السلام بود.
در حدیث معتبر از آنحضرت منقولستکه نعل هموار پوشیدن که همه اش بر زمین رسد پوشش یهودان است و بر مذمت این قسم احادیث بسیار وارد شده است .
در احادیث معتبره وارد شده استکه نعل سیاه مپوش که چشم را ضعیف میکند و ذکر را سست میکند و مورث اندوه و غم است و بر تو باد بنعل زرد که چشم را جلا میدهد و ذکر را سخت میکند و غم را برطرف میکند و پوشش پیغمبران است .
در حدیث دیگر وارد شده است که پوشیدن نعل سیاه موجب خیلا وتکبراست و هر که بپوشد در روز قیامت باجباران محشور شود.
از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقولستکه هر که نعل زرد بپوشد تا آنرا پوشیده باشد در شادى و سرور باشد زیرا که حق تعالى در وصف بقره بنى اسرائیل میفرماید که صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُّرُالْنّاظِرینَ یعنى زرد بسیار زردى که شاد گردانند نظر کنند گانرا.
بسند معتبر از سدیر صراف منقولستکه بخدمت امام جعفر صادق علیه السلام رفتم و نعل سفید پوشیده بودم فرمود که آیا دانسته این نعل را پوشیده پس فرمود هر که داخل بازار شود ونعل سفیدى بخرد کهنه نکند آنرا مگر آنکه کسب کند مالى را از جائى که گمان نداشته باشد راوى گوید که سدیر مرا خبر داد که هنوز آن نعل کهنه نشده بود که صد اشرفى از جائى بدستم آمد که گمان نداشتم .
در حدیث دیگر وارد است که هر که نعل زرد یا سفید بپوشد او را مال و فرزندان بهم رسد و هر که نعل سیاه بپوشد هیچیک را نیاید.
در حدیث معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقولستکه موزه پوشیدن نور چشم را زیاد میکند.
در روایت دیگر فرمود که مداومت پوشیدن موزه امان میدهد از مرض سل و از مرگ بدو داد.
درفى روایت میکند که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را دیدم در سفر موزه سرخ پوشیده بودند پرسیدم که این موزه سرخ چیست فرمود که این را از براى سفر گرفته ام و براى گل وباران خوبست اما در حضر هیچ رنگ بهتر از سیاه نیست
۳۰-۱-۱۳۹۰ ۰۴:۵۱ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 24,243
تاریخ عضویت: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 93
سپاس ها 2
سپاس شده 695 بار در 673 ارسال
ارسال: #16
RE: متن کتاب حلية المتقين

صل دوازدهم : در آداب پوشیدن نعل و موزه و کفش
بسندهاى معتبر از حضرت امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیه السلام منقولستکه چون نعل بپوشى ابتدا بپاى راست بکن و در وقت کندن ابتدا بپاى چپ کن و فرمودند که هر که بایکتاى کفش براه رود یعنى یکپا درکفش و دیگرى برهنه شیطان براو دست یابد و دیوانه شود.
از عبدالرحمن بن کثیر منقولستکه گفت در خدمت حضرت صادق علیه السلام براهى میرفتم بند نعل آنحضرت گسیخت من بند دیگر از آستین خود بدر آوردم و نعل را باصلاح آوردم و حضرت دست بردوش من انداخته بودند پس فرمودند هر که نعل مؤ منى را بردارد براى اصلاح آن چون در قیامت از قبر بیرون آید حقتعالى او را برناقه گرم روى سوار کند تا در بهشت را بکوبد.
از یعقوب سراج منقولستکه براهى در خدمت آنحضرت مى رفتم بند نعل آنحضرت پاره شد حضرت پاى پیاده روان شدند عبداللّه بن ابى یعفور بند نعل خود را گشود و بنزد آنحضرت آورد قبول نفرمود و گفت صاحب مصیبت اولى است که برآن صبر نماید.
عبدالرحمن بن ابیعبداللّه روایت کرده استکه در خدمت آنحضرت بدیدن شخصى رفتم چون داخل شدند نعل را از پا بیرون آوردند و فرمودند که نعلها را بیرون آورید که کندن نعل راحت قدم است .
منقول است که حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم نهى فرمود از راه رفتن با یکتاى نعل و از ایستاده پوشیدن نعل دور نیست که کراهت ایستاده پوشیدن مخصوص نعلى باشد که بندهایش را میباید بست .
در حدیث دیگر از آنحضرت منقولستکه سه چیز است هر که کند بیم آن هست که دیوانه شود: غایط کردن در میان قبرها و با یکتاى موزه راه رفتن و در خانه تنها خوابیدن .
از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مقولستکه مداومت بر پوشیدن موزه امان مى دهد از خوره .
در فقه الرضا مذکور است که چون خواهى موزن یا کفش بپوشى ابتداى بپاى راست کن و بگو: بِسْمِ اللّه وَبِاللّهِ وَ الْحَمْدُلِلّهِ اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَلّل هُمَّ وَطّىْ ء قَدَمى فى الدُنیا وَاْلا خِرَهِ وَ ثَبّتْهُما عَلَى الاَیمانِ وَلا تُزَلْزِلْهُما یَوْمَ زِلْزِلَهِ اْلاَ قَدام اَلّلهُمَّ وَقِنِى مِند جَمیع اْلافاتِ وَالْعاهاتِ وَمِنَ اْلاَذى و چون خواهى بکنى بگو: اَلّلهُمَّ فَرِّجْ عَنى کُلَ غَمٍّ وَهَمّ وَلا تَنْزَعْ عَنّى حُلَّهَ الاْیمان .
در مکارم الاخلاق از کتاب نجات نقل نموده که موزه و نعل را نشسته بپوش و در قت پوشیدن بگو:بِسْمِ اللّهِ اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ وَطِّىْء قَدَمَىَّ فى الدُّنْیا وَاْلاخِرَهِ وَ ثَبّتْهُما عَلى الصِّراطِ یَوْمَ تَزِّلُ فیه اْلاَقدامِ و در وقت کندن ایستاده بکن و بگو:بِسْمِ اللّهِ اَلْحَمْدُلِلّهِ الّذى رَزَقَنى ما اَقى بِهِ قَدَمَىَّ مِنَ اْلاَذى اَلّلهُمَّ ثَبِّتْهُما عَلى صِرطِکَ وَلا تَزِلْهُما عَنْ صِراطِکَ السَوِىّ.
۳۰-۱-۱۳۹۰ ۰۴:۵۲ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 24,243
تاریخ عضویت: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 93
سپاس ها 2
سپاس شده 695 بار در 673 ارسال
ارسال: #17
RE: متن کتاب حلية المتقين

باب دوم : در آداب حلى و زیور پوشیدن،سرمه کشیدن و..

فصل اول : در فضیلت انگشتر بدست کردن و آداب آن


مؤ کد است مردان و زنانرا انگشتر در دست راست کردن .
در بعضى احادیث تجویز فرموده اند که در دست چپ بکنند اما اگر نقش شریفى یا نگین شریفى داشته باشد باید که در قت استنجا بیرون آورد.
در حدیث صحیح از حضرت امام رضا علیه السلام منقولستکه اگر خواهى انگشتر را بدست راست کن و اگر خواهى بدست چپ .
بسند معتبر از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقول است که حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم انگشتر را بدست راست میکردند.
از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقولستکه حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم در دست راست میکردند انگشتر را.
از سلمان فارسى رضى اللّ ه عنه مرویستکه حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم بحضرت امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود که یا على انگشتر در دست راست بکن تا از مقربان باشى . عرضکرد که یا رسول اللّه کدامند مقربان فرمود که جبرئیل و میکائیل پرسیدند که چه انگشتر در دست کنم فرمود که عقیق سرخ بدرستیکه آن اقرا کرده است براى خدا بیگانگى و براى من پیغمبرى و براى تو یا على بآنکه وصى منى و براى فرزندان تو بامامت و براى دوستان تو ببهشت و براى شیعیان فرزندان تو بجنت الفردوس .
در حدیث معتبر منقولستکه از حضرت امام موسى علیه السلام سؤ ال کردند که بچه علت حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام انگشتر در دست راست میکردند فرمود زیرا که آنحضرت پیشواى اصحاب یمین استکه در قیامت نامه هایشانرابدست راست میدهند و حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم در دست راست میکردند انگشتر را واین علامتى است براى شیعیان ما که باین علامت ایشانرا مى شناسند و به محافظت کردن در وقت فضلیت نمازهاى پنجگانه و بدادن زکوه و بقسمت کردن مال خود با برادران مؤ من خود و امربنیکى هاکردن و نهى از بدیها کردن .
از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقولستکه حضرت جبرئیل بحضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم گفت هر که انگشتر در دست راست کند و غرضش سنت و متابعت توباشد و ببینم او را که در قیامت متحیر مانده است دستش بگیرم و بتو و بحضرت امیرالمؤ منین برسانم . و از حضرت صادق منقولستکه از سنت پیغمبران است انگشتر در دست راست کردن .
حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود که هر که انگشترى در دست چپ داشته باشد که نام خدا درآن باشد در وقت استنجا بدر آورد و در دست دیگر کند.
از حضرت صادق علیه السلام منقول استکه حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله و سلّم نهى فرمود از انگشتر کردن در انگشت شهادت و انگشت میان .
از حضرت صادق علیه السلام منقول است که انگشتر را ببند پائین انگشت برسانید.
در روایتى وارد شده است که انگشتر بسر انگشتان کردن عمل قوم لوط است .
در فقه الرضا علیه السلام مذکور است که در وقت انگشتر در دست کردن بگو:اَلّلهُمَّ سُمْنى بِسیماءِ اْلایمانِ وَاخْتمْ لى بِخَیْرٍ وَاجْعَلْ عاقِبَتى اِلى خَیْرِ اِنّکَ اَنْتَ الْعَزیزُ اْلاَکْرَمُ و ابن طاوس علیه الرحمه روایتکرده است که ایندعا بخواند اَلّلهُمَّ سُومِنى بسیماءِ الاِیْمانِ وَ تَوِّجنى بِتاجِ الْکَرامَهِ وَقَلِّدْنى حَبْلَ اْلاِسلا مِ وَلا تَخْلَعْ رِبْقَهَ اْلایم انِ مِنْ عُنُقىِ
۳۰-۱-۱۳۹۰ ۰۴:۵۲ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 24,243
تاریخ عضویت: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 93
سپاس ها 2
سپاس شده 695 بار در 673 ارسال
ارسال: #18
RE: متن کتاب حلية المتقين

فصل دوم : در بیان آنچه انگشتر از آن سازند

سنتست که انگشتر از نقره باشد و مردانرا انگشتر طلا در دست کردن حرام است و انگشتر آهن و برنج و فولاد مردان و زنانرا مکروه است .
چنانچه منقولستکه از حضرت صادق علیه السلام بسند صحیح و حسن که انگشتر رسول خدا صلّى اللّه علیه وآله وسلّم از نقره بود.
در چندین حدیث معتبر منقولستکه حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم بحضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقولستکه انگشتر غیر نقره در دست مکنید بدرستیکه رسول خدا صلّى اللّه علیه وآله وسلّم فرمود که پاک نیست دستى که در آن انگشتر آهن باشد.
در حدیث دیگر فرمود که پاک نکند خدا دستى را که درآن انگشتر آهن باشد. ودر حدیث معتبر دیگر از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقولستکه نماز نکند مرد در انگشتر آهن ونهى فرمود از انگشتر برنج در دست کردن .
از حضرت صادق علیه السلام منقولستکه انگشتر حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم از نقره بود و نگین نداشت و برآن نقش کرده بودند محمد رسول اللّه
۳۰-۱-۱۳۹۰ ۰۴:۵۲ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 24,243
تاریخ عضویت: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 93
سپاس ها 2
سپاس شده 695 بار در 673 ارسال
ارسال: #19
RE: متن کتاب حلية المتقين

فصل سوم : در فضیلت عقیق
منقولست که حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام چهار انگشتر در دست میکردند انگشتر یاقوت براى شرافت و زینتش و فیروزه براى نصرت و یاریش و حدید صینى براى قوتش و عقیق براى حرز و دفع دشمنان وبلاها. و در حدیث صحیح از حضرت على بن موسى الرضا علیه السلام مرویستکه عقیق فقر و درویشى را برطرف میکند و در دست کردن عقیق نفاق را زایل میکند.
در حدیث صحیح دیگر از آنحضرت منقولستکه هر که قرعه بانگشتر عقیق بزند بهره او تمامتر بیرون میآید.
در حدیث معتبر از حضرت امام جعفر علیه السلام منقولستکه انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و هر که انگشتر عقیق داشته باشد امید هست که عاقبتش مقرون بخیر ونیکى باشد.
از ربیعه الراوى منقولستکه در دست حضرت امام زین العابدین علیه السلام انگشتر عقیق دید پرسید که این چه نگین است ؟ فرمود که این عقیق رومى است .
حضرت رسول فرمود که هرکه انگشتر عقیق در دست داشته باشد حاجتش برآورده است .
از حضرت صادق علیه السلام منقولستکه انگشتر عقیق مورث ایمنى است در سفر.
در حدیث دیگر از آنحضرت منقولستکه هر که انگشترى بگیرد که نگینش عقیق باشد پریشان نشود و عاقبت کارش البته نیکوباشد.
در حدیث دیگر وارد شده است که حاکمى پى شخصى فرستاده بود بسبب جرمى ، حضرت صادق علیه السلام فرمود که انگشتر عقیق باو برسانید چنان کردند مکروهى باو نرسید.
در حدیث دیگر منقولستکه شخصى بنزد حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم آمد و شکایت کرد که دزد در راه بمن رسید واموال مرا برد حضرت فرمود که چرا انگشتر عقیق در دست نداشتى که آن از هر بدى نگاه میدارد آدمى را.
بسند معتبر دیگر از آنحضرت منقول است که انگشتر عقیق در دست کنید مادام که آدمى آن انگشتر را با خود دارد اندوهى باو نمیرسد.
در حدیث معتبر دیگر فرمود که انگشتر عقیق با خود دارید که آن اول کوهیست که اقرار کرده است از براى خدابیگانگى و از براى من بپیغمبرى وازبراى تو یا على بامامت .
در حدیث معتبر از بشیر دهان منقول است که عرض کردم کدام یک از نگینها برانگشت خود بنشانم فرمود که چرا غافلى از عقیق سرخ و عقیق زرد و عقیق سفید که اینها سه کوهند در بهشت اما کوه عقیق سرخ پس و عقیق زرد و عقیق سفید که اینها سه کوهند در بهشت اما کوه عقیق سرخ پس مشرفست برخانه رسول خدا صلّى اللّه علیه وآله وسلّم واما کوه عقیق زرد پس مشرفست برخانه حضرت فاطمه علیهم السلام و اماکوه عقیق سفید پس مشرف است بر خانه حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام و همه آنها یک خانه است و از زیر هر کوهى نهرى جاریست از برف سردتر و ازشیر سفیدتر و نمیخورد از آن نهرها مگر آل محمد صلّى اللّه علیه وآله وسلّم وشیعیان ایشان و هرسه نهر از کوثر میآید و بیکجا میریزد و این سه کوه تسبیح و تقدیس و تمجید الهى میکنند و از براى محبان آل محمد طلب آمرزش میکنند پس هر که از شیعیان آل محمد یکى از این عقیقها را در دست داشته باشد نبیند مگر خیر ونیکى و فراخى روزى و سلامتى از جمیع بلاها وامان یابد از شرپادشاه ظالم واز هر چه آدمى از آن میترسد و حذر مینماید.
در حدیث دیگر منقولست که شخصى را از برابر حضرت امام محمد باقر علیه السلام گذارنیدند تازیانه بسیار براو زده بودند حضرت فرمود انگشتر عقیق او کجاست اگر با او میبود تازیانه نمیخورد.و روایت دیگر از حضرت صادق علیه السلام منقولستکه دستى بسوى آسمان بلند نمیشود که خدا دوستتر دارد از دستى که در آن انگشتر عقیق بوده باشد.
در حدیث معتبر از حضرت امام حسن علیه السلام منقولستکه چون حضرت موسى علیه السلام بر کوه طور با حق تعالى مناجات کرد و برزمین نظر کرد حق تعالى از نور روى او عقیق را آفرید پس فرمود که قسم خوردم بذات مقدس خود که عذاب نکنم بآتش جهنم دستى را که انگشتر عقیق در آن باشد اگر ولایت على بن ابى طالب علیه السلام داشته باشد.
در حدیث دیگر منقولستکه جبرئیل نازل شد بر حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم و گفت یا محمد پروردگاره سلامت میرساند و میگوید انگشتر را بدست راست بکن و نگینش را از عقیق بکن وبگو بعلى بن ابیطالب علیه السلام پسر عمت که انگشتر را بدست راست بکند و نگینش را عقیق بکند حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام پرسید که یا رسول اللّه عقیق کدام است فرمود که کوهى است دریمن که براى خدا اقرار کرده است به یگانگى وبراى من به پیغمبرى و براى تو واولاد تو بامامت و براى شیعیان تو ببهشت و براى دشمنان تو بجهنم .
از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام منقولستکه نماز کسیکه انگشتر عقیق در دست داشته باشد برنماز جماعتى که غیر عقیق در دست داشته باشند بچهل درجه زیادتى دارد.
سلیمان اعمش روایت کند که در خدمت حضرت امام جعفرصادق علیه السلام بودم در خانه منصور عباسى پس شخصى را بیرون آوردند که تازیانه خورده بود حضرت فرمود که اى سلیمان ببین که انگشترش چه نگین دارد گفتم یابن رسول اللّه عقیق نیست فرمود که اى سلیمان اگر عقیق بود تازیانه اش نمیزدند او را گفتم یابن رسول اللّه دیگر بفرما فرمود که اى سلیمان انگشتر عقیق امان میبخشد از دست بریدن گفتم دیگر بفرما فرمود اى سلیمان انگشتر عقیق امان میبخشد از خون گفتم دیگر بفرما فرمود اى سلیمان خداى عزوجل دوست میدارد که بلند کند بدعا بسوى او دستى را که در او نگین عقیق باشد گفتم دیگر بفرما فرمود که عجب دارم از دستى که در آن نگین عقیق باشد چگونه خالى میماند از دینار و درهم گفتم یابن رسول اللّه دیگر بفرما فرمود که نگاه دارنده آدمى است از هر بلا گفتم یابن رسول اللّه دیگر بفرما فرمود که ایمن میگرداند از فقر گفتم یابن رسول اللّه روایت کنم این حدیث را از جدت حسین بن على علیه السلام از پدرش امیرالمؤ منین علیه السلام ؟ فرمود بلى .
در روایت دیگر منقول است که دو رکعت نماز با انگشتر عقیق بهتر است از هزار رکعت که با آن نباشد
۳۰-۱-۱۳۹۰ ۰۴:۵۳ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 24,243
تاریخ عضویت: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 93
سپاس ها 2
سپاس شده 695 بار در 673 ارسال
ارسال: #20
RE: متن کتاب حلية المتقين

فصل چهارم : در فضیلت یاقوت وزبرجد و زمرد

در حدیث معتبر از حضرت على بن موسى الرضا علیه السلام منقولستکه انگشتر یاقوت در دست کنید که پریشانى را زایل میکند.
از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مرویتسکه سنتست انگشتر یاقوت در دست داشتن .
از حضرت امام موسى صلوات الله علیه منقولستکه انگشتر زمرد در دست کردن موجب آسانى است که در آن هیچ دشوارى نباشد.
در حدیث دیگر از حضرت امام رضا علیه السلام بهمین لفظ وارد شده است اما بلفظ زبرجد وفرمود که انگشتر زمرد در دست داشتن فقر را بتوانگرى بدل میکند و فرمود که هر که انگشترى یاقوت زرد دردست کند فقیر نشود.
۳۰-۱-۱۳۹۰ ۰۴:۵۳ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  اسامي كتب معتبر و صحيح در مورد واقعة كربلا از مكه تا پايان روز عاشورا chakavak 0 647 ۹-۹-۱۳۹۱ ۰۵:۰۳ صبح
آخرین ارسال: chakavak
  متن کتاب سكولاریسم یا حذف دین از زندگى دنیوى نویسنده : استاد محمد تقى جعفرى User_m.e 17 2,172 ۱۷-۹-۱۳۹۰ ۰۹:۰۷ عصر
آخرین ارسال: User_m.e
  متن کتاب سرگذشتهاى عبرت انگیز نویسنده : محمد محمدى اشتهاردى User_m.e 98 6,196 ۸-۸-۱۳۹۰ ۱۲:۲۸ صبح
آخرین ارسال: User_m.e
  کتاب مقایسه دوره جاهلیت و اسلام User_m.e 46 4,384 ۴-۸-۱۳۹۰ ۱۲:۵۶ صبح
آخرین ارسال: User_m.e
  اندیشه مطهری پیرامون آزادی User_m.e 22 2,118 ۴-۷-۱۳۹۰ ۱۰:۴۳ عصر
آخرین ارسال: User_m.e

درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 750.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

ارتباط

 

لینک دوستان

جستجو در انجمن