درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۲۹-۹-۱۳۹۳, ۰۵:۲۶ عصر


 


ارسال پاسخ  ارسال موضوع 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
آموزش سوزن دوزی
نویسنده پیام
کاربر جدید بدون ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 31
تاریخ عضویت: ۱ خرداد ۱۳۹۰
اعتبار: 5
سپاس ها 0
سپاس شده 2 بار در 2 ارسال
ارسال: #1
Rainbow آموزش سوزن دوزی

تاریخچه سوزن دوزی در ایران
سوزن دوزی یا نخ گلابتون یکی از روشهای دیرینه آراستن جامه است ولی به عنوان شیوه ای در پارچه بافی ، استحکامی ندارد. قطعاتی از منسوجات سوزن دوزی شده با نقشهای پیچیده که تاریخ ساخت آنها به 6 هزار سال پیش از میلاد می رسد پیدا شده است.
نقشهای دیواری قبور مصر ، سوزن دوزیهایی را نشان می دهد. جامه های اعیان به روی نقشهای برجسته تخت جمشید تیر حکایت از رواج گلدوزی در آن زمان می کند.
اسکندر چنان از شکوه و زیبایی گلدوزیهای ایرانی به شگفت آمد که نمونه هایی از آنها را برای هم میهنانش فرستاد. خوشبختانه نمونه های بسیار عالی گلدوزی این دوره از کشفیات در پازیریک به دست آمده است. جامه های زیبا و آراسته ای که در حجاری های طاق بستان نقش شده است یادآور آن است که هنگامی که هراکلیوس در سال 628 پس از میلاد دستگرد را گشود و غارت کرد. از جمله غنائم گرانبها او قالیها و زردوزیها و کف پوشها جواهر نشان و آراسته به فلزهای گرانبها بود.
شاردن در اثر مفصل خود راجع به ایران دوره صفوی ، ظرافت گلدوزی های ایرانی را که به نظر او برتر از گلدوزی اروپایی و ترکی است می ستاید.
معرفي و آشنايي با مواد اوليه وابزار كار سوزندوزي
مواد اولیه مورد مصرف به چهار دسته کلی تقسیم می شود که عبارند از پارچه ، نخ ، سوزن و سایر وسایل کمکی
پارچه
پارچه هایی که برای تهیه انواع رودوزیهای ایرانی مورد استفاده قرر می گیرند متنوع می باشند و تنها در اینجا به پارچه هایی که عمومیت دارند اشاره می کنیم.
پارچه کتان ، پارچه ابریشمی ، پارچه پشمی ، پارچه پنبه ای.
پارچه کتان: پارچه ای است که بافت ساده و ضخامت نخ متفاوت در انواع نازک ، متوسط ، ضخیم به رنگ طبیعی ، کتان شیری و سفید و رنگهای روشن.
پارچه ابریشمی: ابریشم رشته ای نازک با طول کافی و پروتئینی است که بر اثر انجماد موادی که کرم ابریشم ترشح می کند.
پارچه پشمی: پارچه های پشمی یکی از پارچه های مورداستفاده در رودوزیهای ایرانی است که قدمتی طولانی و تاریخی همزمان با آغاز رسیدگی و بافندگی دارد.
پارچه پنبه ای: پارچه دیگری جهت سوزن دوزی پنبه ای است. که از 1500 سال قبل از میلاد برای دوخت و دوزیها مورداستفاده قرار می گرفت و از دیگر پارچه های مورد استفاده می توان به پارچه های توری ، درشت بافت ، فاستونی ساده ، گاندی ، تترون ، دَبیت ، مخمل ، ترمه ، ماهوت ، اطلس ، ارگاترا و چلوار اشاره نمود.

نخ
نخ های مصرفی سوزن دوزان ایرانی شامل انواع زیر می باشد.
الف- نخ ابریشمی که معروفترین دادرنده ترین نخ های مورد مصرف در بعضی از رشته های سوزن دوزی می باشد به صورت عمامه و کلاف
ب- نخ پشم: یکی از الیافی است که مانند مو و کرک به صورت کلاف یا به صورت خام در بازار موجود است.
ج- گلابتون تاری است که زری دوزی ، زری بافی ، گلابتون دوزی و ده یک دوزی بکار می رود به رنگهای طلایی و نقره ای می باشد.
د- نخ نقده به صورت نواری پهن یا کم عرض می باشد که فاقد مغزی ابریشمی است و برای نقده دوزی خوس دوزی ، یراق دوزی و گاهی زنجیره دوزی استفاده می شود.
هـ- نخ های دمسه (DMC)
به صورت کلافهای کوچک در بازار در دسترس سوزن دوزان قرار می گیرد از یک رشته نخ شش لا تشکیل دهد و این نخ ها از لحاظ رنگ بسیار متنوع است و کار کردن با آنها بسیار ساده است.
سوزن
انواع سوزنها: سوزن شارپ ، سوزن کرول ، سوزن چنایل ، سوزن منجوق دوزی ، سوزن رفو ، سوزن تاپتری.
سوزن شارپ: دارای نوک بسیار تیز می باشد. شماره های (9 تا 11) برای پارچه های لطیف مانند حریر و ارگاترا مناسب است و برای پارچه های ضخیم سوزنهای شماره (1-3-6) توصیه می گردد.
سوزن کرول: مخصوص گلدوزی است با سوزن شماره 9 کرول می توان نخ دمسه یک لا را دوخت و از شماره (0) آن برای نخ شش لا می توان استفاده کرد.
سوزن چنایل: برای گلدوزی روی پارچه های ضخیم و درشت بافت بکار می رود شماره (14 و یا 17)
سوزن منجوق: بسیار نازک و ظریف است به طوری که عبور آن از داخل دانه های منجوق بسیار راحت انجام می شود شماره (10 تا 13)
سوزن رفو: به علت طول بلندش بیشتر جهت الیاف پشم و کاموا و کارهایی که دوخت درشت درشت دارند استفاده می شود. شماره (4) برای دوخت الیاف پشم تابدار و نازک و شماره (1 تا 3)
سوزن تاپستری: بنام سوزن گوبلن دوزی معروف است و از آن کلاً برای پر کردن سطح تور استفاده می شود. از شماره (23 و 24) این سوطن برای دوخت های ظریف روی تورهای نازک و همچنین پارچه های با ضخامت متوسط مانند پارچه های کتانی با نخهای پشمی نازک استفاده می کنند.
و دیگر وسایل مورداستفاده سوزن دوزی انگشتانه و قیچی کوچک و کارگاه چوبی گرد می باشد.
انواع سوزندوزی
با بررسی دقیق نشان داده می شود که سوزن دوزیها یا گلدوزی بر سه گونه است.
گونه نخست : که زمینه اساسی بافت را از بخیه می پوشاند تا مانند تقلیدی از پارچه بنماید و بدین سان زمینه تازه ای از رنگ و نقش به وجود می آورد مانند خامه دوزی ، بخارادوزی ، تپه دوزی
گونه دوم: مانند زری بافی است که در آن زمینه پارچه گوئی همکار و همبازی نقشهایی است که بر رویش دوخته می شود ، از نمونه های این سوزن دوزی می توان گلابتون دوزی ، نقده دوزی و همچنین مرواریددوزی اشاره می کنیم.
گونه سوم: سوزن دوزی به خالص ترین شکل است که باید آن را نمودار بالاترین پایه پیشرفت این هنر دانست انواع این سوزن دوزی که سکمه دوزی ، شبکه دوزی و غیره را در برمی گیرد.


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
کتاب بزرگ شماره‌دوزی
طرحها جدید روبان دوزی
آموزش روبان دوزی
۲۰۰ نکته‌ی لحاف‌دوزی
برای یادگیری این هنر گران قیمت همت کنید ( سوزن دوزی )
آموزش ساخت تاج عروس
سوزن دوزی (ساخته)
آموزش کوسن با گل های برجسته
آموزش روبان دوزی به شکل گل
آموزش تصویری بافتن جوراب برای زمستان
کاش برای حرف زدن نیازی به صحبت کردن نداشتیم کاش برای حرف زدن فقط نگاه کافی بود کاش قلبها در چهره بود اما اکنون اگر فریاد هم بزنیم کسی نمی فهمد و دل خوش کرده ایم که سکوت کرده ایم
کاش دلهامون به بزرگی بچگی بود کاش همان کودکی بودیم که حرفهایش را از نگاهش می توان خواند
کوچک که بودیم چه دل های بزرگی داشتیم اکنون که بزرگیم چه دلتنگیم...
۷-۳-۱۳۹۰ ۱۲:۱۵ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
کاربر جدید بدون ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 31
تاریخ عضویت: ۱ خرداد ۱۳۹۰
اعتبار: 5
سپاس ها 0
سپاس شده 2 بار در 2 ارسال
ارسال: #2
RE: آموزش سوزن دوزی

دوختهای اولیه سوزن دوزی
1- شلال ساده : در امتداد یک خط که ممکن است مستقیم یا منحنی باشد و کوکهای یکنواخت و یک اندازه می باشد مانند رگ برگها و ساقه یا پر کردن یک سطح استفاده می شود.
2- شلال پیچ: در اصل ترکیب دو نوع دوخت می باشد. اول شلال های یکنواخت سپس با نخی دیگر مناسب با شلال های به طور مارپیچ از میان شلالها عبور داده می شود.
3- ساقه دوزی : جهت ساقه دوزی سوزن را از میان پارچه بیرون می آورم به طوریکه سمت چپ سوزن قرار گیرد سپس با فاصله کوتاهی در روی خط سوزن را داخل پارچه فرو کرده دوباره تکرار می کنیم.
4- ساقه دوزی پیچ: یکی از دوختهای بسیار رایج است که کاربرد زیادی در سوزندوزیها دارد سوزن را میان پارچه بیرون می آوریم و نخ را در طرف راست سوزن ثابت نگه داشته سپس به طور مایل سوزن را در پارچه فرو می بریم.
5- توپردوزی (ساتن): با این دوخت پره های گل یا برگهای کوچک پر می شود معمولاً کمی مایل دوخته می شود و همیشه سوزن را از طرف راست طرح داخل پارچه فرو می بریم واز سمت چپ خارج می کنیم.
6- پردوزی ساتن: روی برگها. هنگامی که برگهای طرح بزرگ باشد باید آنرا از طول بدو قسمت کنیم و سپس هر قسمت را جداگانه بدوزیم و باید سعی کنیم که شلالها کاملاً کنار هم موازی با هم در هر سمت دوخته می شود.
7- توپردوزی کوتاه و بلند: برای پر کردن طرح و ایجاد سایه و روشن در طرح بکار می رود. در ردیف اول شلالهای کوتاه و بلند دوخته می شود ردیف دوم تیر با شلالهای کوتاه و بلند پر می شود. با این تفاوت که شلالهای بلند در داخل شلالهای کوتاه قرار می گیرد و شلالهای کوتاه در میان شلالهای بلند قبلی قرار خواهد گرفت.
8- دوخت تیغ ماهی: در دوخت تیغ ماهی باید از نوک برک شروع کرد. هر شلال را باید طوری بدوزیم که کمی بالاتر از شلال دیگر واقع شود.
9- دوخت زنجیره: برای این دوخت سوزن را از میان پارچه بیرون می آوریم. در خالی که نخ را با شست به صورت حلقه نگاه داشته و سوزن را دو مرتبه از همان نزدیکی نقطه اول داخل پارچه فرو برده با فاصله کم از پارچه بیرون آورد و بالا می کشیم همین عمل را به طوریکه نخ همچنان حلقه بافی مانده تکرار نموده تا کار تمام شود.
10- دندان موشی ساده:شروع دوخت از چپ به راست است.سوزن را از میان پارچه بیرون می آوریم به طوریکه نخ به صورت حلقه ای در زیر آن قرار گرفته باشد. این نخ حلقه شده را با انگشت شست دست چپ نگه داشته و وقتی که سوزن را پارچه بیرون می آوریم نخ را رها می کنیم. این عمل را مرتب تکرار کرده تا طرح تمام شود.
11- دندان موشی چسبیده بهم: این دوخت تیر مانند دندان موشی ساده می باشد با این تفاوت که پایه ها کاملاً کنار هم چسبیده بهم دوخته می شود می توانید این دوخت را به حالت دالبر انجام داده و ردیف های منظمی به وجود آورید.
12- گره فرانسوی: برای دوخت سوزن را از میان پارچه بیرون آورده نخ را یکی دوبار به دور سوزن حلقه می کنیم سپس سوزن را در کنار همان نقطه در پارچه فرو کرده و دوباره بیرون می آوریم به طوریکه یک شلال خیلی کوچک درپشت پارچه دیده می شود و برای پر کردن پرچم گلها بکار می رود.
13- دوخت مرجان: برای این دوخت باید از راست به چپ عمل کنیم. سوزن را از میان پارچه بیرون آورده سپس نخ را با انگشت شست نگاه می داریم. بعد به طور افقی یک شلال کوچک می زنیم به طوریکه نخ مانند حلقه ای زیر سوزن قرار بگیرد. ÷س از آن سوزن را بیرون می آوریم. به این ترتیب در فاصله شلالها گره های کوچک روی پارچه به وجود می آید از این نوع دوخت برای شاخه ها و ساقه های ظریف استفاده می شود.
14- دوخت پر: این دوخت کاملاً حالت دوخت زنجیره را دارد و با این تفاوت که قسمت بالای حلقه ها باز است و یک بار از سمت راست و یک بار از سمت چپ می دوزیم در صورتیکه تمام دوخت به صورت شاخه های منظم و یکنواخت درمی آید می توانیم طول شلالها را به طور مساوی یا نامساوی بدوزیم.
15- دانه دوزی: برای این دوخت از شلالهای کوچک استفاده می کنیم به این نحو که دو شلال کوچک عمودی کنار هم می دوزیم و اینکار را با فاصله های نزدیک بهم تکرار می کنیم تا طرح موردنظرمان دوخته شود.
16- دوخت بخیه رومانی: از این دوخت برای به وجود آوردن حاشیه های ظریف و زیبا می توان استفاده کرد. به طوریکه تمام بخیه ها کاملاً کنار هم چسبیده باشد. مرحله دوم اول سوزن را از میان پارچه بیرون آورده و یک شلال بلندی دوزیم سپس سوزن را از پشت پارچه در قسمت چپ شلال از مرکز آن بیرون آورده به طرف راست شلال فرو می کنیم و از قسمت پایین بیرون می آوریم. این کار را باید به طور یکنواخت و منظم انجام دهید.
چهل تکه دوزی
این دوخت معمولاً به دوخت قطعات ریز و درشت و رنگارنگ پارچه های مختلف یکدیگر اطلاق می شود و از دوران گذشته در ایران رایج بوده ولی تاریخ مشخصی برای پیدایش این هنر در دست نیست.
تکه های پارچه عموماً به شکل مرجع ، مثلث ، مستطیل های ریز و درشت و لوزی بریده و از پشت با دوختهای ریز به یکدیگر وصل می شود.
از این دوخت بیشتر برای تزئین روبالشتی ، البسه ، کلاه ، بقچه ، سجاده و روانداز روتختی استفاده می شود و از جنس ابریشمی ، پنبه ای ، نخی ومخمل. ساتن و کتان ، تافته و اطلس استفاده می شود.
وسایل موردنیاز
قیچی ، سوزن ، سوزنهای معمولی شماره 6-7-8 کاملاً تیز - کاغذ الگو طرحها ، اتوبخار
طریقه دوخت
برای شروع کار ابتدا باید طول و عرض کاری که می خواهید در نظر بگیرید و سپس مطابق با اندازه نهایی طول و عرض کار موردنظر را به قطعات کوچکتر تقسیم نموده و سپس در شکل های مربع و یا هر شکل دیگری که تقسیم بندی انجام گرفته شکل موردنظر را پیاده کرد.
ضمناً پس از دوخت هر تکه درز را با اتو باز کنید تا کار در نهایت تمیز و مرتب باشد به این ترتیب ته های مختلف چهل تکه بهم متصل و اتو می شوند.
کاش برای حرف زدن نیازی به صحبت کردن نداشتیم کاش برای حرف زدن فقط نگاه کافی بود کاش قلبها در چهره بود اما اکنون اگر فریاد هم بزنیم کسی نمی فهمد و دل خوش کرده ایم که سکوت کرده ایم
کاش دلهامون به بزرگی بچگی بود کاش همان کودکی بودیم که حرفهایش را از نگاهش می توان خواند
کوچک که بودیم چه دل های بزرگی داشتیم اکنون که بزرگیم چه دلتنگیم...
۷-۳-۱۳۹۰ ۱۲:۱۶ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
کاربر جدید بدون ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 31
تاریخ عضویت: ۱ خرداد ۱۳۹۰
اعتبار: 5
سپاس ها 0
سپاس شده 2 بار در 2 ارسال
ارسال: #3
RE: آموزش سوزن دوزی

آینه دوزی
این هنر به صورت زیبایی در استان سیستان و بلوچستان دوخته می شود و هنرمندان سیستانی همراه آینه دوزی از خرمهره ، قیطان ، دکمه و منجوق به اشکال مختلف استفاده می کنند و آینه دوزی گاهی با سوزن دوزیهای دیگر همراه است. از آینه دوزی بر روی لباسهای محلی ، جلیغه ، کمربند و آویزهای دیواری استفاده می شود.
ابزار کار و مواد اولیه
آینه با قطر کم و به اشکال مربع یا دایره ، نخ دمسه ، ابریشمی ، سوزن گلدوزی ، پارچه ترگال ، مخمل ساتن ، جیر
طریقه دوخت
ابتدا آینه را بر روی پارچه و طرح موردنظر قرار داده سپس روی آینه را از جهت های مختلف به وسیله بست های فراوان به پارچه می دوزیم طوریکه تقریباً تمام آینه به وسیله بستها پر می گردد و سپس از وسط آینه به کمک نخ های روی آینه وبادوخت دندان موشی بروی پارچه متصل می نماییم.
قیطان دوزی
به نخ گلابتون ضخیم که قطر آن بیش از یک میلیمتر باشد قیطان اطلاق می شود و به دوخت و اتصال این نوع نخ ضخیم (قیطان) بر روی پارچه که معمولاً طرحی را می نمایاند قیطان دوزی گویند.
قیطان ها دارای گوناگونی نظیر نازک ، ضخیم ، ساده ، تابیده و شکافدار و روکش دار می باشد.
وسایل موردنیاز: قیطان در انواع مختلف سوزن ، نخ همرنگ قیطان مصرفی ، پارچه مخمل یا ماهوت البته امروزه بر روی پارچه مختلفی که دارای ضخامت متوسط باشد می توان کار کرد. معمولاً به رنگهای سبز سیر- زرشکی ، مشکی و سفید مورداستفاده قرار می گیرد.
طریقه دوخت به سه روش می شود انجام داد.
مرحله اول: ابتدا سرقیطان را به وسیله قلاب به پشت پارچه بوده و یا اینکه تار و پود پارچه را کنار زده منفذی به وجود آورده و سرقیطان را از منفذ عبور داده و به پشت پارچه برده و محکم بدوزید. البته به وسیله قلاب یعنی راحت تر می توان اینکار را انجام داد.
مرحله دوم: قیطان را مطابق طرح روی پارچه قرار داده و با نخ همرنگ قیطان به وسیله بستهای نزدیک بهم بدوزید.
مرحله سوم: پس از تکمیل طرح و یا پاره شدن قیطان ، سرقیطان را با قلاب به پشت پارچه برده و با بست محکم نمایید.
برای انتقال طرح به وسیله کپی کردن ، در مورد پارچه های مخمل الگوی کاغذی را به طرف روی پارچه کوک کرده و قیطان را بر روی خطوط طرح روی کاغذ دوخته و بعد کاغذ را پاره کرده و جدا کنید.
کم دوزی( کمه دوزی)
در اصطلاح سوزن دوزی بد وقتی گفته می شود که در آن با استفاده از نخ گلابتون و پولک طلایی کوچک یا نقره ای در اطراف قالبی که سوراخ کردن در وسط یک پولک گرد بزرگ به دست می آید ، قلاب زده شود.
به طوریکه پولک های زیر و نخ گلابتون روی قالب را می پوشانند تا اینکه طرح و نمایی از گلهای کوچک را نشان دهد. این گلها مسلسل و در کنار یکدیگر قرار گرفته و نواری را به وجود می آورند.
این دوخت دارای تاریخچه مشخصی نیست ولی آنچه مسلم است از دوره صفوی به بعد در میان دوختهای استان هرمزگان از رواج کامل برخودار بوده است در آن زمان در اکثر شهرهای استان هرمزگان این دوخت برای تزئین ، روسریها ، یقه لباس ، پای دامن و شلوار و مچ و آستین بکار گرفته می شد ولی اکنون این دوخت در شهرهای بندر لنگه ، میناب و بندعباس رایج است.
مواد مورنیاز جهت کم دوزی یا کمه دوزی
پولک مدور سوراخ دار بزرگ ، پولک کوچک طلایی و ندرتاً نقره ای و نخ گلابتون ، سوزن ، پارچه مخمل یا ماهوت سرمه ای یا سیاه یا ساتن ، همانطوریکه اشاره گردید اجرای کم دوزی بر روی طرح جداگانه نبوده بلکه قلاب گلها و نوار پولکی آماده شده روی لباس دوخته می شود.
ده یک دوزی
در مورد ده یک دوزی با عنایت به اینکه موارد اصلی این دوخت را نخ گلابتون تشکیل می دهد تاریخ مشترکی با گلابتون دارد چنانکه از تاریخ تمدن ایران باستان و هنر ایرانی در دوران ماد ، هخامنشیان و اشکانی و ساسانی برمی آید. گلابتون دوزی ، ده یک دوزی ملیله دوزی از زمان هخامنشی در ایران رایج بوده و به دوره سیر تحول بیشتر نموده فرآورده های هنری آن زمان به همراه زربفت های ایرانی یکی از اقلام صادراتی آن روز را تشکیل می داد.
ابزار و مواد اولیه
کم یا کمان ، قلاب چکش ، کاغذ کپی ، مداد و کمربند مواد اولیه لازم برای گلابتون دوزی پارچه و نخ گلابتون می باشد.
سابقاً ، گلابتون دوزی معمولاً روی پارچه هایی از قبیل مخمل - ابریشم تافته - اطلس ماهوت ، پشم و کرباس انجام می شد. ولی امروزه بر روی پارچه های کرپ ناز و ساتن به رنگهای ، مشکی ، فیروزه ای ، زرد ، سبز و نارنجی و عنابی انجام می شود.
مروارید دوزی
مروارید دوزی معمولاً به دوختهایی اطلاق می شود که در آن از مروارید به شکل منجوق و مروارید کروی استفاده گرد و گاهی همراه با مروارید در منجوق مرواریدی از دانه های مروارید به شکل گندی اشک تیر استفاده می شود که استفاده از آنها بستگی به طرح موردنظر دارد.
تاریخچه مروارید دوزی: کشور ایران از گذشته دور به صید و تجارت مروارید در دنیا شهرت داشت. فراوانی مروارید در ایران سبب گردید که از این کالا برای تزئین لباسهای مختلف استفاده گردد. و همین امر باعث به وجود آمدن این نوع سوزن دوزی شده است. اکثر منابعی که از دوران هخامنشیان تاکنون در دست است حکایت بر این دارد که مروارید دوزی از دوره مذکور در ایران رواج داشته است.
در حاضر ، استفاده از مروارید اصل برای مروارید دوزی به هیچ وجه در ایران مرسوم نیست. مرکز اصلی مروارید دوزی اصفهان ، کاشان ، یزد ، تهران ، تبریز و قزوین و بعضی از شهرهای استان هرمزگان و خوزستان می باشد.
پارچه هایی که مروارید دوزی روی آنها انجام می گیرد عبارتند از مخمل ، اطلس ، ماهوت ، تافته ، ساتن دوختهای و بخیه هایی که در مروارید دوزی به کار می روند عبارتنداز:
1- برجسته دوزی: برای مروارید برجسته ابتدا طراحی و نقش پردازی روی زمینه نموده ، بعد قسمت هایی ازطرح را که می خواهند برجسته شود پله گذاری یا پنبه یا دوخت رویهم برجسته می نمایند. سپس قسمتهای برجسته شده را با منجوق مرواریدی و مروارید کروی دوخت ساتن می زنند. اگر سطح برجسته وسیع باشد روی دوخت ساتن مروارید را بست می زنند.
2- دوخت ساده و سطحی: در این روش از ساتن دوزی با منجوق مرواریدی یا مروارید کروی استفاده می گردد و تمام سطح ، نقش مانند گلبرگ را می پوشانند.
3- دوخت خطی: در روش خطی دوزی مروارید را روی خطوط طرح به صورت یک خط ممتد می دوزند.
4- دوخت خباغی: که از آن ، جهت برگ دوزی در طرح استفاده می گردد و در دو سمت برگ به صورت اریب خباغی دوخت ساتن زده می شود.
5- ساقه دوزی: جهت دوخت ساقه های طرح و یا خطوط ضخیم استفاده می شود و برای خطوط ضخیم تر از مارپیچ روی ساقه تیر استفاده می شود.
6- گردونه دوزی یا زنار دوزی مروارید: دوخت گندی - دوخت اشک - تک دوزی مروارید.
فهرست منابع وماخذ
نگرشي بر روند سوزندوزيهاي سنتي ايران
کاش برای حرف زدن نیازی به صحبت کردن نداشتیم کاش برای حرف زدن فقط نگاه کافی بود کاش قلبها در چهره بود اما اکنون اگر فریاد هم بزنیم کسی نمی فهمد و دل خوش کرده ایم که سکوت کرده ایم
کاش دلهامون به بزرگی بچگی بود کاش همان کودکی بودیم که حرفهایش را از نگاهش می توان خواند
کوچک که بودیم چه دل های بزرگی داشتیم اکنون که بزرگیم چه دلتنگیم...
۷-۳-۱۳۹۰ ۱۲:۱۸ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  روش بافت پتو mary.sdi 0 99 ۱۱-۹-۱۳۹۳ ۱۲:۱۳ عصر
آخرین ارسال: mary.sdi
  مجله Cross Stitch Gold شماره 114 ؛ 2014 yalda888 0 85 ۹-۹-۱۳۹۳ ۱۱:۴۳ صبح
آخرین ارسال: yalda888
  کتاب بزرگ شماره‌دوزی yalda888 0 353 ۳۰-۵-۱۳۹۳ ۱۲:۲۱ عصر
آخرین ارسال: yalda888
  گلدوزی به سبک هندی NEGAR714 2 2,676 ۲۷-۴-۱۳۹۳ ۰۷:۰۸ عصر
آخرین ارسال: mahya28
  طرحها جدید روبان دوزی 2soheila 1 4,397 ۱۷-۱-۱۳۹۲ ۰۵:۵۴ عصر
آخرین ارسال: 2soheila

درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 750.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

ارتباط

 

لینک دوستان

جستجو در انجمن