درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۱۰-۸-۱۳۹۳, ۰۳:۳۱ عصر


 

سرزمین بلاگ حامد اسکندری

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
گزارشی از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی
نویسنده پیام
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۳-۸-۱۳۹۰ ۱۰:۲۵ صبح، توسط AAB.)
کاربر 8 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 3,980
تاریخ عضویت: ۱۹ اسفند ۱۳۸۸
اعتبار: 48
سپاس ها 85
سپاس شده 659 بار در 388 ارسال
ارسال: #1
گزارشی از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی



صاعقه1


صاعقه1 هواپیمای بدون سرنشینی از نوع بال دلتا با ضریب
منظری متوسط رو به پایین است که توسط متخصصان داخلی
طراحی و به صورت انبوه تولید شده و در اختیار نیروهای
مسلح قرار گرفته است. صاعقه جزو سریعترین پهپادهای
ایرانی است که همین عامل سرعت بالا آن را به ابزار
مناسبی برای تمرین ادوات توپخانه ای تبدیل نموده است.




همچنین از نظر قابلیت مانور نیز در زمره پهپادهایی با
چابکی بالا قرار می گیرد. به خصوص با توجه به پیکربندی
و عدم وجود سطح متعادل کننده به نظر می رسد این پرنده
با ناپایداری ذاتی یا پایداری کم طراحی شده باشد که
این ویژگی باعث چابکی پرنده در پاسخ به فرامین داده
شده می گردد.




شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.

صاعقه آماده پرتاب





این هواپیمای بدون سرنشین توسط پرتابگر JATO پرتاب می
شود. این پرتابگر که توسط کارشناسان داخلی طراحی و
ساخته شده است این امکان را فراهم می آورد تا هواپیما
بدون نیاز به باند پروازی بتواند سرعت اولیه لازم جهت
پرواز را بدست آورد. در این پرتابگر از نیروی راکت با
سوخت جامد استفاده شده است. به کمک این پرتابگر، امکان
پرتاب هواپیما در هر شرایط و موقعیت وجود دارد و به
راحتی می توان از روی عرشه ناو، خودروی سبک، مناطق
کوهستانی و حتی از داخل پناهگاه ها هواپیما را به
پرواز درآورد.



صاعقه1 در آموزش عملیات پدافند هوایی به عنوان هدف
برای سامانه های دفاع هوایی غیر راداری و همچنین فریب
دشمن در صحنه نبرد استفاده می شود. اجرای مانور در
صاعقه1 از طریق یک دستگاه رادیو کنترل PCM با سامانه
ردیاب اپتیکی به وسیله خلبان و تأمین پایداری پرواز آن به
وسیله یک سامانه پایداری خودکار صورت می گیرد. این
پرنده با توجه به سبکی و شکل آیرودینامیکی مناسب و
بهره گیری از فناوری مواد مرکب سبک وزن در سازه با
سرعتی بالا توانایی اجرای انواع مانورهای پروازی را
دارد. بازیابی این هواپیما معمولاً توسط چتر صورت می
گیرد و در شرایط اضطراری می تواند به آرامی توسط خلبان
در باند فرود آید.



بیشینه سرعت صاعقه 250 کیلومتر بر ساعت، شعاع پرواز 10
کیلومتر، سقف پرواز 11هزار پا (حدود 3300متر) و مداومت
پرواز آن حدود 60 دقیقه است.








موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
A2 نسل بعدی هواپیماهای مسافربری
چگونه خلبان هواپیماهای جنگنده و شکاری شویم ؟
هواپیمای بدون سرنشین x10
موفقیت کشور در طراحی هواپیماهای خورشیدی برای ماموریتهای مخابراتی
جنگنده ایرانی شفق(2
هواپيماي بدون سرنشين RQ-170 Sentinel
جنگنده‌های نسل ششم، بی‌سرنشین خواهند بود

سیم آخر ؟؟؟ .... نه ....
تا شقایق هست زندگی باید کرد
اینجا انتهای ِ راه است گویی
و من گم گشته ام در هزار توی ِ زندگی

میخواستم به سیم آخر بزنم ...
اما ...
اینجا برای ِ پایان , انتخاب ِ خوبی نیست...
راهی دیگر خواهم یافت....
گویی تمام ِ راه ها بسته اند...
و من برای ِ ادامه
راهی نو خواهم ساخت....
آری ... آری ...


تا شقایق هست ... زندگی باید کرد
۳-۸-۱۳۹۰ ۱۰:۲۲ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط S-Mahdi

نویسنده پیام
کاربر 8 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 3,980
تاریخ عضویت: ۱۹ اسفند ۱۳۸۸
اعتبار: 48
سپاس ها 85
سپاس شده 659 بار در 388 ارسال
ارسال: #2
RE: گزارشی از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی

صاعقه2

به گزارش مشرق، همانند صاعقه1 این پرنده نیز به عنوان
یک هواپیمای هدف جهت آموزش پرسنل پدافند هوایی به
منظور ایجاد توانایی در ردگیری هدف های پرنده و همچنین
ارزیابی عملکرد سامانه های ضدهوایی با بهینه سازی طرح
موفق صاعقه1 طراحی و تولید گردیده است و توسط ایستگاه
کنترل زمینی متحرک، هدایت و کنترل می گردد.



هواپیمای صاعقه2 هم توسط پرتابگر JATO پرتاب می گردد.
این پرنده با داشتن بازتابنده(رفلکتور) و منور(فلایر)
این امکان را فراهم می آورد تا در دید رادار یا
جستجوگر فروسرخ موشک ها به اندازه یک هواپیمای واقعی
دیده شود تا شبکه موشک های هدایت شونده راداری و
حرارتی بتوانند آن را به عنوان هدف هوایی، تشخیص داده
و به سوی آن شلیک کنند.




شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.

پرتاب صاعقه از
خودروی سبک و شناور دریایی





صاعقه2 با داشتن خط انتقال داده متشکل از تجهیزات
الکترونیکی و مخابراتی هواپیما و ایستگاه کنترل زمینی
قابل حمل و سبک مجهز به رایانه های مناسب می تواند در
ارتفاع 10 تا 12 هزار پایی(3000 تا 3600 متری) و برد
50 کیلومتری پرواز نماید.



از آنجایی که صاعقه2 به منظور هدف قرارگرفتن توسط موشک
های راداری استفاده می شود لازم است هواپیما در ارتفاع
مناسب تا برد زیاد پرواز نماید. بنابراین جهت هدایت و
کنترل هواپیما کاربر نیاز به داشتن اطلاعات پروازی
هواپیما دارد. به این منظور خط انتقال داده و ایستگاه
زمینی امکان دستیابی کاربر به این اطلاعات را فراهم می
کند.



هدایت و کنترل این هواپیما به دو صورت نیمه خودکار
یعنی با اعمال فرامین کاربر به صورت رادیویی با توجه
به دریافت اطلاعات پروازی هواپیما و مأموریت تعیین شده
هدایت می شود. در حالت تمام خودکار، مختصات نقاط مسیر
پرواز و ارتفاع از سطح دریا توسط کاربر از طریق
ایستگاه زمینی پیش از پرواز در حافظه تجهیزات
الکترونیکی پرنده ذخیره می شود. هواپیما پس از پرواز و
قرار گرفتن در حالت مأموریت توسط خلبان با استفاده از
GPS و ارتفاع سنج، خود را در مسیر از پیش تعیین شده
قرار می دهد.




شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.
صاعقه در حال بازیابی
با چتر از نوع صلیبی





ایستگاه کنترل زمینی این پرنده به عنوان سامانه ارسال
اطلاعات و فرامین مورد نیاز جهت هدایت و کنترل پرنده
که به وسیله خلبان اعمال می گردد توانایی برقراری
ارتباط uplink و downlink، دریافت اطلاعات پروازی،
ذخیره سازی و نمایش اطلاعات دریافت شده را دارد.



صاعقه2 پس از طی مسیر برنامه ریزی شده به صورت خودکار
با تغییر مسیر به مبدأ پرواز خود و یا هر نقطه از پیش
تعیین شده باز می گردد. بازیافت این هواپیما معمولاً
توسط چتر صورت گرفته و در شرایط اضطراری خلبان می
تواند آن را روی باند فرود آورد. در هنگام بازیافت با
چتر به منظور جلوگیری از وارد شدن ضربه به بدنه
هواپیما از ضربه گیرهای تعبیه شده در زیر هواپیما
استفاده می گردد.



جنس بدنه این نمونه نیز از مواد مرکب بوده و کاربرد آن
علاوه بر هدف پرنده به منظور آموزش و تمرین پرسنل
پدافند موشکی و راداری، فریب دشمن در صحنه نبرد نیز
است.



طول این نمونه صاعقه 2.81 متر، دهانه بال 2.60 متر،
بیشینه جرم پرتاب 60 کیلوگرم، بیشینه سرعت 230 تا 250
کیلومتر بر ساعت و مداومت پرواز آن 45 تا 60 دقیقه
است.



رعد/رعد85 هم نمونه ای از صاعقه مجهز به سرجنگی 10
کیلوگرمی برای عملیات انتحاری با برد 100 کیلومتر و
توانایی ارسال تصاویر تا برخورد به هدف است. به این
ترتیب کاربر ضمن دریافت اطلاعات از آخرین وضعیت هدف،
امکان افزایش دقت در اصابت را با خطای کمتر از یک متر
دارد و همچنین در صورت نیاز می تواند با رؤیت هدف
مهمتری از طریق تصاویر، به انتخاب آن هدف اقدام کند.




شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.

نمونه ای از صاعقه
مجهز به دوربین جلونگر

سیم آخر ؟؟؟ .... نه ....
تا شقایق هست زندگی باید کرد
اینجا انتهای ِ راه است گویی
و من گم گشته ام در هزار توی ِ زندگی

میخواستم به سیم آخر بزنم ...
اما ...
اینجا برای ِ پایان , انتخاب ِ خوبی نیست...
راهی دیگر خواهم یافت....
گویی تمام ِ راه ها بسته اند...
و من برای ِ ادامه
راهی نو خواهم ساخت....
آری ... آری ...


تا شقایق هست ... زندگی باید کرد
۳-۸-۱۳۹۰ ۱۰:۲۷ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط S-Mahdi

نویسنده پیام
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۳-۸-۱۳۹۰ ۱۰:۲۸ صبح، توسط AAB.)
کاربر 8 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 3,980
تاریخ عضویت: ۱۹ اسفند ۱۳۸۸
اعتبار: 48
سپاس ها 85
سپاس شده 659 بار در 388 ارسال
ارسال: #3
RE: گزارشی از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی

طوفان/چمران2



طوفان نوعی از پهپادهای ایرانی است که برای یافتن و
انهدام دشمن با استفاده از جستجوگر اپتیکی ساخته شده
است. در این مأموریت پهپاد برای اجرای عملیات رزمی به
صورت انتحاری طراحی شده و با ابعاد کوچک ضمن پرتاب
ساده از نقاط مختلف بدون شناسایی شدن توسط دشمن به آن
نزدیک شده و با سرعت بالای خود، امکان واکنش برای دشمن
را بسیار دشوار می سازد. این پهپاد با استفاده از مواد
جاذب امواج رادار و سبک ساخته شده و سطح مقطع راداری
آن بسیار پایین است. دوربین جلونگر که در دماغه این
هواپیما قرار دارد تا آخرین لحظه تصاویر را به صورت
بلادرنگ ارسال می کند تا کار هدفگیری به انجام برسد.





شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.





به گزارش مشرق، بیشینه سرعت طوفان 250 کیلومتر بر
ساعت، شعاع پروازی 100 کیلومتر، سقف پرواز 14000 پا و
مداومت پروازی آن 1-2 ساعت عنوان شده است. برد 100
کیلومتری طوفان ارزش عملیاتی قابل قبولی برای آن ایجاد
نموده و با مداومت پروازی خود زمان کافی برای جستجوی
هدف و حمله به آن را فراهم می نماید. پیکربندی این
پهپاد تا حدودی نامتعارف بوده و طرحی بین پهپادهای بال
دلتایی و بال پرنده را تداعی می کند. یک موتور ملخی
درونسوز که در انتهای بدنه نصب شده نیروی حرکتی طوفان
را فراهم می کند.





شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.

طوفان در حال فرود





تاکنون دو نمونه از این هواپیما نمایش داده شده است.
مکانیزم پرتاب طوفان از نوع JATO بوده و در صورت نیاز
به فرود این هواپیما به روش فرود آرام روی زمین
بازیابی می شود. با این شیوه پرتاب این پهپادهای کوچک
در نزدیکی خطوط مقدم نبرد و یا در فضای جنگ شهری به
عنوان یک راه حل فوری و واکنش سریع برای انهدام یک هدف
مهم تلقی می شود.



ابعاد کوچک و سطح مقطع راداری ناچیز این پرنده و
همچنین امکان خاموش کردن موتور در نزدیکی هدف این مزیت
را بوجود می آورد که که تا لحظات پایانی اصابت، دشمن
از وجود آن مطلع نشده و از سوی دیگر پس از چندین حمله
این نوع پهپادها همواره باید در اضطراب وجود این
هواپیما در فضای اطراف خود باشد و اساساً بخشی از توان
دشمن معطوف به تلاش برای آگاهی از پرواز این پرنده با
مشاهده هر شیء در حال پرواز در نزدیکی خود می شود.





شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.



در ادامه این بخش از گزارش به معرفی سه نمونه از
پهپادهای سبک ساخت شرکت هواپیماسازی ایران(هسا) می
پردازیم.









باز


هواپیمای بدون سرنشین «باز» پرنده ای با قابلیت مانور
بالا جهت مأموریت های شناسایی و هدف هوایی و همچنین
آموزش خلبانی پهپاد در نظر گرفته شده است. بدنه این
پرنده به طور کامل از مواد مرکب بوده و با توجه به
برخورداری از ارابه فرود چرخدار نیازی به پرتابگر
ندارد و از روی باند یا زمین هموار نشست و برخاست می
کند. از ویژگی های بارز آن می توان به سهولت مونتاژ و
دمونتاژ، آموزش خلبانی و پرواز راحت آن را نام برد.
جنس ویژه بدنه نیز باعث کاهش بسیار زیاد بازتاب راداری
و افزایش کارایی آن در مأموریتهای شناسایی شده است.
این هواپیما قادر است با سرعتی برابر 240 کیلومتر بر
ساعت و تا ارتفاع 10هزار پا پرواز نماید.





شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.





سیم آخر ؟؟؟ .... نه ....
تا شقایق هست زندگی باید کرد
اینجا انتهای ِ راه است گویی
و من گم گشته ام در هزار توی ِ زندگی

میخواستم به سیم آخر بزنم ...
اما ...
اینجا برای ِ پایان , انتخاب ِ خوبی نیست...
راهی دیگر خواهم یافت....
گویی تمام ِ راه ها بسته اند...
و من برای ِ ادامه
راهی نو خواهم ساخت....
آری ... آری ...


تا شقایق هست ... زندگی باید کرد
۳-۸-۱۳۹۰ ۱۰:۲۷ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط S-Mahdi

نویسنده پیام
کاربر 8 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 3,980
تاریخ عضویت: ۱۹ اسفند ۱۳۸۸
اعتبار: 48
سپاس ها 85
سپاس شده 659 بار در 388 ارسال
ارسال: #4
RE: گزارشی از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی

چابک پر

هواپیمای بدون سرنشین «چابک پر» که یکی از تولیدات هسا
است جهت یادگیری فنون اولیه خلبانی پهپاد به ویژه
آموزش خلبانان نیروی دریایی در نظر گرفته شده است. از
ویژگی های آن می توان به سبکی، مانورپذیری بالا،
قابلیت نشست و برخاست از روی سطح آب به وسیله ارابه
فرود سورتمه ای مخصوص اشاره نمود. این هواپیما از نوع
بال پائین بوده و قابلیت اجرای انواع عملیات نمایشی را
دارد. سادگی مونتاژ و دمونتاژ، بسته بندی و تعمیر و
نگهداری آسان نیز از دیگر ویژگی های آن است.




شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.





تیزپر


پهپاد «تیزپر» به عنوان یک نمونه کوچک و سبک از نوع
بال بالا برای آموزش های ابتدایی خلبانی و هدایت
پهپادها در نظر گرفته شده است. ویژگی های منحصر به فرد
این هواپیما از جمله مانورپذیری بالا و هدایت آسان آن
آشنایی با اصول اولیه پرواز را برای فرد آموزش گیرنده
راحت نموده است. بدنه تیزپر از جنس چوب های سبک بوده و
به سادگی مونتاژ و تعمیر و بسته بندی می شود.



وجود این نوع هواپیماهای آموزشی برای کاهش هزینه های
عملیاتی و در دسترس بودن پهپادهای اصلی برای مأموریت
ها امری ضروری است. با توجه به اینکه در هواپیمای بدون
سرنشین خلبان از نزدیک شرایط پرنده را حس نمی کند درک
تمام حالات پروازی پرنده توسط خلبان بسیار مهم است
بنابراین علاوه بر شبیه سازهای رایانه ای از
هواپیماهای بدون سرنشین آموزشی نیز برای کمک به
یادگیری و افزایش مهارت خلبانان استفاده می شود.



تولید این نمونه های آموزشی و تولید بیش از 320 فروند
از هواپیماهای بدون سرنشین آموزشی تلاش 1 و 2 نشان از
عزم جدی برای آموزش کاربران پهپاد در کشور به بهترین
شکل ممکن دارد. همچنین نمونه های جدید با بهره گیری از
آخرین دستاوردهای طراحی هواپیماهای بدون سرنشین طراحی
شده و برای ارائه خدمت آماده است.












پروژه شاهین



یکی از پهپادهای جدید ایرانی است که برای مأموریت
آموزشی توسعه داده شده. از نظر پیکر بندی دارای
مشخصه های متفاوتی با نمونه های آموزشی قبلی است
از جمله دم 8 شکل، بال پیکانی کلاسیک و ریشه بال
امتداد یافته که مزایای آیرودینامیکی خاص خود را
دارد از جمله این فرم ریشه بال در ترکیب با بدنه
به افزایش نیروی بالابرنده منجر می گردد. همچنین
شکل ایرفویل(شکل مقطع بال) متناسب با سرعت های
پایین بوده و در لبه فرار بسیار نازک است.




شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.





پهپادهای پروژه شاهین به وضوح پیشرفت در طراحی این
نوع از هواپیماها را به نمایش می گذارند و
برخورداری از ارابه فرود چرخدار می تواند نشانگر
این باشد که آموزش فرود این چنینی در آینده نزدیک
و برای کاربری پهپادهای جدید بسیار نیاز خواهد
بود.

سیم آخر ؟؟؟ .... نه ....
تا شقایق هست زندگی باید کرد
اینجا انتهای ِ راه است گویی
و من گم گشته ام در هزار توی ِ زندگی

میخواستم به سیم آخر بزنم ...
اما ...
اینجا برای ِ پایان , انتخاب ِ خوبی نیست...
راهی دیگر خواهم یافت....
گویی تمام ِ راه ها بسته اند...
و من برای ِ ادامه
راهی نو خواهم ساخت....
آری ... آری ...


تا شقایق هست ... زندگی باید کرد
۳-۸-۱۳۹۰ ۱۰:۲۹ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط S-Mahdi

نویسنده پیام
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۳-۸-۱۳۹۰ ۰۶:۰۹ عصر، توسط AAB.)
کاربر 8 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 3,980
تاریخ عضویت: ۱۹ اسفند ۱۳۸۸
اعتبار: 48
سپاس ها 85
سپاس شده 659 بار در 388 ارسال
ارسال: #5
RE: گزارشی از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی



سهند


پهپاد سهند تاکنون در چندین رژه نیروهای مسلح
شرکت کرده است و در کنار پهپادهای قائم، خاتم، صياد،
مرصاد و سپهر جزو نمونه هایی است که اطلاعات خاصی در
مورد آنها منتشر نشده. از نظر ظاهری شباهتهایی به
خانواه پهپادهای مهاجر در آن دیده می شود و وجه شاخص
در پیکربندی آن طرح ناحیه دم است که به جای سکان های
عمودی و افقی از یک دم به شکل 8(مانند پهپاد پروژه
شاهین) استفاده شده که کار هر دو سکان افقی و عمودی را
انجام داده و در عین حال بازتاب راداری پایینی نیز
دارد.



پهپاد سهند از نوع بال بالا و برخوردار از ارابه فرود
چرخدار و غیر جمع شونده است. این پهپاد از نظر ظاهری و
پیکر بندی به نمونه آمریکایی شدو آر-کیو-7 شباهت دارد
که به طور گسترده توسط ارتش آمریکا در عراق استفاده می
شود.





شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.








سفره ماهی


پهپاد موتور جت سفره ماهی که توسط نیروی هوایی
ارتش به عنوان یک پهپاد بمب افکن در حال توسعه است از
طرحی متفاوت بهره می برد. دو موتوره بودن، بال دلتایی
یکپارچه با بدنه با ریشه امتداد یافته تا نوک دماغه،
سکان عمودی V شکل و استفاده از اصول طراحی هواپیماهای
پنهان کار(رادارگریز) از ویژگی های قابل دریافت از
ظاهر آن است. این پهپاد به همراه یک نمونه ی دیگر که
از نظر ظاهری شبیه به جنگنده ها به نظر می رسد از رژه
29 فروردین 1389 ارتش جمهوری اسلامی ایران در معرض دید
عموم قرار گرفته اند.


شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.

سیم آخر ؟؟؟ .... نه ....
تا شقایق هست زندگی باید کرد
اینجا انتهای ِ راه است گویی
و من گم گشته ام در هزار توی ِ زندگی

میخواستم به سیم آخر بزنم ...
اما ...
اینجا برای ِ پایان , انتخاب ِ خوبی نیست...
راهی دیگر خواهم یافت....
گویی تمام ِ راه ها بسته اند...
و من برای ِ ادامه
راهی نو خواهم ساخت....
آری ... آری ...


تا شقایق هست ... زندگی باید کرد
۳-۸-۱۳۹۰ ۰۶:۰۸ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط S-Mahdi

نویسنده پیام
کاربر 8 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 3,980
تاریخ عضویت: ۱۹ اسفند ۱۳۸۸
اعتبار: 48
سپاس ها 85
سپاس شده 659 بار در 388 ارسال
ارسال: #6
RE: گزارشی از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی


سفره ماهی





سفره ماهی در ناحیه دم از سکان های V شکل با فاصله از
هم بهره می برد که این طرح ضمن اجرای وظایف مانور دهی
به پرنده به کاهش بازتاب راداری نیز منجر می شود. نحوه
اتصال چنین دمی به بنده نیازمند مهارت بالایی در طراحی
و ساخت و مونتاژ است که نشان از پیشرفت و استفاده از
طرح های جدید دارد.






در نمای بالا سفره ماهی مانند یک مثلث به نظر می رسد
هر چند که زاویه جلوآمدگی لبه فرار بال در مجموع شکل
چهارضلعی را برای آن بوجود آورده است. دو ورودی هوای
موتورهای سفره ماهی در زیر بدنه قرار دارد که با داشتن زوایای
تند در دیواره ها می توان از این بابت بارتاب راداری
کم را برای آن بدیهی دانست.






نمونه دوم که به همراه سفره ماهی به نمایش درآمده نیز
از الگوهای پنهان کار بهره گرفته، دو موتوره است و
تنها ورودی هوای آن بر روی بدنه قرار داده شده. این
محل قرارگیری ورودی هوای موتور به طور کلی دارای مزایا
و معایبی است که با اطلاع از مأموریت در نظر گرفته شده
برای این پرنده می توان در مورد آن قضاوت نمود. از
جمله مزایای آن کاهش بارتاب راداری با توجه به عدم
برخود امواج راداری با موتور است که یکی از عوامل
ازدیاد سطح مقطع راداری در هواپیماهای نسل قدیم به
شمار می رود.



از این دو پهپاد تاکنون اطلاعات فنی اعلام نشده اما در
مصاحبه ها صحبت از ساخت نمونه مقیاس بزرگتر آنها به
میان آمده است. نکات قابل بحث پیرامون این دو پهپاد
بسیار است که از محدوده مد نظر این گزارش خارج است به
عنوان مثال در هر دوی این پرنده ها حالتی مشابه کانوپی
هواپیماهای سرنشین دار مشاهد می شود که باعث گمانه زنی
هایی از جمله اینکه اینها نمونه کوچک از جنگنده های
آینده هستند، شده است همانطور که طرح جنگنده های بسیار
موفق اف-15 آمریکا و سوخو-27 روسی نیز در ابتدا به
صورت نمونه کوچک پروازی هدایت شونده از دور ساخته و
آزمایش شدند و سپس نمونه واقعی آنها به تولید رسید.




همچنین ممکن است هر دو نمونه سرنشین دار و بی سرنشین
آنها با توجه به نتایج آزمایشات در مقیاس های متفاوت
مدنظر باشد.




شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.

پهپادی که به همراه
سفره ماهی به نمایش در آمده است





همین میزان اطلاعات منتشر شده نشان از حرکت نیروی
هوایی ارتش به سوی دست یابی به پهپادهای رزمی برای
عملیات های آینده دارد همانطور که کشورهای پیشرو در
صنعت هوافضا نیز طرح های مختلفی برای این منظور دارند
که برخی نیز به تولید رسیده است.






با وجود کرار و سفره ماهی به جرأت می توان ادعا کرد
توان طراحی و توسعه سامانه های بدون سرنشین در ایران
از سایر کشورهای خاورمیانه نظیر ترکیه و بسیاری از
کشورهای آسیایی مانند هند برتر بوده و در آینده ای
نزدیک بار بسیاری از مأموریت های هوایی بر عهده آنها
خواهد بود.




به گزارش گروه دفاع و
امنیت مشرق،
طرح نوین ابابیل پس از گذراندن
مراحل تحقیقاتی خود در صنایع مکانیک ساصد در مهرماه
1365 به منظور تولید انبوه به صنایع هواپیماسازی
ایران(هسا) منتقل شد. این پرنده با توجه به شرایط و
ضرورتهای زمان جنگ تا سال 1368 به صورت غیراستاندارد و
یکبار مصرف با قابلیت حمل 40 کیلوگرم مواد منفجره
تولید گردید. از سال 1369 با توجه به نیازمندی های
جدید نیروهای مسلح، اقدام به طراحی دوباره تمامی بخش
های بال و بدنه، سامانه های ناوبری و هدایت و کنترل
این پهپاد شد و از سال 1370 این هواپیما در خط تولید
انبوه قرار گرفت و امروزه هواپیمای بدون سرنشینی
استاندارد و چند بار مصرف است.




شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.
نمونه فلزی ابابیل





نمونه های فعلی ابابیل شامل نمونه بی به عنوان هدف
هوایی، نوع اس برد بلند مجهز به سامانه های ناوبری
پیشرفته، GPS و خلبان خودکار و نوع تی که از مواد مرکب
ساخته شده است. ابابیل هواپیمایی بال پایین و دارای
پیشبال(کانارد) است و همین ویژگی سبب می شود تا با
پدید آمدن مشخصه ناپایداری ذاتی یا پایداری کم، مشخصات
مانوری آن در سطح بالایی باشد. این هواپیما یک سامانه
چندمنظوره بوده و جهت مأموریتهای گوناگونی همچون هدف
هوایی در قالب هواپیمای شبیه سازی کننده دشمن به کار
می رود.

ویژگی های کلی این پهپاد عبارتند از طراحی
آیرودینامیکی مناسب، جداسازی و مونتاژ سریع، سهولت به
کارگیری و تعمیر، تحرک و انعطاف پذیری خوب، قابلیت
استفاده در محیط های دریا و خشکی، قابلیت بازیابی و
استفاده چندباره، قیمت تمام شده مناسب.

بدنه نمونه های اولیه از آلومینیوم استاندارد هوایی
بود و بعداً نوع ساخته شده از مواد مرکب نیز به تولید
رسید. برد این هواپیما با سامانه خلبان خودکار شهید
نوروزی 30 کیلومتر و با سامانه 123(پایدار کننده
خودکار) و GPS به حدود 150 کیلومتر می رسد. سقف پرواز
آن 14000پا(حدود 4200 متر) و بیشینه سرعت آن نزدیک به
300 کیلومتر بر ساعت است.


شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.
نمونه ای از ابابیل مجهز به دوربین در دماغه





از تجهیزات پروازی و کاربردی قابل نصب روی این هواپیما
می توان غلاف منعکس کننده(reflector pod) جهت افزایش
انعکاس راداری برای آزمایش رادار، فلیر یا چشمه حرارتی
برای آزمایش موشک های حرارتی، دوربین ارسال تصویر و
سرجنگی را نام برد.

پرتاب این هواپیما توسط پرتابگر نیوماتیک و یا پرتابگر
راکتی(JATO) و بازیابی آن به دو صورت فرود بر روی زمین
با ارابه سورتمه ای یا فرود با چتر صورت می پذیرد. چتر
آن از نوع صلیبی شکل بوده و از جمله محصولات هسا است.

سامانه های هدایت و کنترل پهپاد ابابیل عبارتند از
سامانه کنترل خودکار، سامانه ردیابی راداری، سامانه
دورسنجی و سامانه مکانیابی جهانی. داده های پروازی
رسیده از هواپیما بر روی یک رایانه ذخیره شده و نمایش
داده می شود. استفاده از سامانه خلبان خودکار، ناوبر
راداری، ناوبری GPS و نمایش رایانه ای داده های
پروازی، ابابیل را جهت اجرای مأموریت های گوناگون در
محدوده وسیعی توانمند ساخته است.



البته در زمینه ناوبری و هدایت این پهپاد به سامانه
GPS و یا گلوناس متکی نبوده و تنها به عنوان ایزار
کمکی از چنین سامانه هایی استفاده می نماید. حتی در
صورت قطع کامل ارتباط با ایستگاه زمینی و با توجه به
سوخت باقیمانده و برنامه ریزی انجام شده و با اتکا به
سامانه های ناوبری و کنترل داخل پرنده، ابابیل در
محدوده تعریف شده جهت اجرای مأموریت به پرواز ادامه می
دهد.





سیم آخر ؟؟؟ .... نه ....
تا شقایق هست زندگی باید کرد
اینجا انتهای ِ راه است گویی
و من گم گشته ام در هزار توی ِ زندگی

میخواستم به سیم آخر بزنم ...
اما ...
اینجا برای ِ پایان , انتخاب ِ خوبی نیست...
راهی دیگر خواهم یافت....
گویی تمام ِ راه ها بسته اند...
و من برای ِ ادامه
راهی نو خواهم ساخت....
آری ... آری ...


تا شقایق هست ... زندگی باید کرد
۳-۸-۱۳۹۰ ۰۶:۱۱ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط S-Mahdi

نویسنده پیام
کاربر 8 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 3,980
تاریخ عضویت: ۱۹ اسفند ۱۳۸۸
اعتبار: 48
سپاس ها 85
سپاس شده 659 بار در 388 ارسال
ارسال: #7
RE: گزارشی از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی


ابابیل نوع بی

این پرنده به عنوان هدف هوایی برای شبیه سازی و آموزش
انواع سامانه های دفاع هوایی با برد کوتاه، متوسط و
بلند در نظر گرفت شده است. پرتاب آن با پرتابگر
نیوماتیکی و یا راکتی و بازیابی آن با چتر و یا فرود
با ارابه فرود سورتمه ای صورت می پذیرد. این نمونه از
مداومت پروازی مناسبی برخوردار بوده و می تواند اهداف
پروازی ارتفاع پایین را به خوبی شبیه سازی نماید.
بازتابنده های راداری و حرارتی از تجهزات فرعی قابل
نصب بر روی این نمونه برای ایجاد میزان متفاوتی از
بارتاب راداری یا تابش حرارتی متناسب با هدف مدنظر
است.









ابابیل اس


این نمونه مجهز به سامانه 123(پایدار کننده خودکار) و
GPS است. سامانه 123 که از طرح های نوین بخش مهندسی
الکترواویونیک هسا است با هدف پرواز آسان با ایمنی
بیشتر توسط خلبانان تازه کار و غیرحرفه ای در برد
کوتاه و بلند به منظور تأمین نیازهای اعلام شده از سوی
نیروهای مسلح ساخته شده. این سامانه دارای قابلیت های
متنوعی است از جمله پرواز آسان با ایمنی بیشتر توسط
خلبان غیرحرفه ای(در برد بلند و کوتاه)، برخاست خوکار
و فرود نیمه خودکار، برنامه ریزی و هدایت روی یک مسیر
دلخواه به کمک سامانه ناوبری جهانی، امکان قطع نمودن
ارتباط پایگاه با پهپاد، ارسال اطلاعات از پهپاد به
پایگاه به صورت 17 کانال مجزا شامل کانال های دیجیتال
مربوط به دور موتور، اندازه زوایای اوجگیری و غلت،
مقدار سوخت، ولتاژ باتری ها، ارتفاع، سرعت پیمایش و
چند کانال آزاد.

همچنین نصب دوربین فیلمبرداری و ارسال تصویر، پرواز تا
ارتفاع 14000 پا(حدود 4200 متر)، امکان عملیاتی نمودن
فلیر در 32 مرحله به طور جداگانه و پرتاب از روی
پرتابگر نیوماتیک و راکتی از ویژگی های این نمونه است.

در سامانه های ابابیل نوع اس، وجود ارتباط داده ای از
پهپاد به پایگاه و مشاهده آنها روی رایانه های ایستگاه
زمینی، کمک فراوانی به خلبان می کند تا از وضعیت پرنده
در هر لحظه آگاهی یابد. در صورت بروز هرگونه ایرادی در
سامانه می توان ابابیل را از حالت GPS خارج نموده و
توسط قطب نمای دیجیتال به هدایت هواپیما ادامه داد و
در صورتی که برای قطب نما هم مسأله ای پیش آید خلبان
کنترل هواپیما را به عهده گرفته و آن را به پایگاه
بازمیگرداند.

داده های ارسالی از پهپاد به پایگاه عبارتند از زاویه
غلت(roll)، زوایه اوجگیری(pitch)، ارتفاع از سطح، دور
موتور، وضعیت باتری، نمودار مسیر پرواز(trajectory)،
طول و عرض جغرافیایی، فاصله از پایگاه، جهت، سرعت و
موقعیت لحظه ای پرنده و سایر اطلاعات. با توجه به این
داده ها می توان ابابیل را به مسافت های دور و خارج از
دید فرستاد و سپس به پایگاه اولیه بازگرداند. به علاوه
سامانه می تواند بدون دریافت هیچگونه اطلاعات هدایتی
از ایستگاه زمینی تا مسافتی که سوخت موجود اجازه می
دهد توسط GPS روی مسیر از پیش تعیین شده حرکت نماید و
پس از بازگشت در محدوده قابل تعریف قبلی برای مثال 150
کیلومتر، دوباره شروع به گرفتن اطلاعات از ایستگاه
نماید و همچنین قادر است تا جایی که سوخت موجود است
حرکت نموده و در انتهای مسیر با چتر فرود آید و یا به
هدف از پیش تعیین شده برخورد نماید.


شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.
نمایی از صفحه نمایش سامانه کنترل ابابیل







سیم آخر ؟؟؟ .... نه ....
تا شقایق هست زندگی باید کرد
اینجا انتهای ِ راه است گویی
و من گم گشته ام در هزار توی ِ زندگی

میخواستم به سیم آخر بزنم ...
اما ...
اینجا برای ِ پایان , انتخاب ِ خوبی نیست...
راهی دیگر خواهم یافت....
گویی تمام ِ راه ها بسته اند...
و من برای ِ ادامه
راهی نو خواهم ساخت....
آری ... آری ...


تا شقایق هست ... زندگی باید کرد
۳-۸-۱۳۹۰ ۰۶:۲۶ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط S-Mahdi

نویسنده پیام
کاربر 8 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 3,980
تاریخ عضویت: ۱۹ اسفند ۱۳۸۸
اعتبار: 48
سپاس ها 85
سپاس شده 659 بار در 388 ارسال
ارسال: #8
RE: گزارشی از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی



ابابیل اس مجهز به سامانه شهید نوروزی

سامانه خلبان خودکار شهید نوروزی از دو بخش
ایستگاه زمینی و بخش هوایی تشکیل شده است که در مجموع
وظیفه هدایت و کنترل هواپیما را بر عهده دارند به طوری
که کنترل یک سامانه خودکار و هدایت از طریق ایستگاه
زمینی تنظیم می گردد تا عمق 30 کیلومتری مأموریت را
اجرا نموده و در هر نقطه دلخواه شروع به گشت زنی و یا
شبیه سازی حملات هوایی نموده و در پایان توسط چتر یا
ارابه فرود سورتمه ای بازیابی می گردد. این سامانه
قابلیت کنترل روی محورهای اوج، غلت، سمت و ارتفاع را
دارد. سامانه یاد شده توسط رادار، هدایت شده و پرواز
خارج از دید را روی حالت ارتفاع و غلت ثابت انجام می
دهد. با افزایش توان خروجی سامانه مخابراتی، برد تا
120 کیلومتر نیز می رسد.

ویژگی های این سامانه عبارتند از کنترل راحت پهپاد،
برخاست خودکار یا دستی، قابلیت ارسال داده های
پروازی(از قبیل دور موتور، اندازه زاویه غلت، اندازه
زوایه اوج، اندازه ارتفاع و ...)، قابلیت پرواز تا سقف
14000 پا از سطح دریا.









ابابیل نوع تی


این پرنده مجهز به دو پایدار کننده عمودی است که پس از
سپری کردن پروازهای آزمایشی کارایی و قابلیت های خود
را اثبات نموده است. ویژگی های خاص این نمونه از
ابابیل که آن را از سایر نمونه ها شاخص ساخته عبارت
است از ارتقای پایداری هواپیما و سهولت کنترل آن،
افزایش بازده ملخ به دلیل بهبود جریان ورودی و در
نتیجه افزایش سرعت هواپیما، بهبود وضعیت قرار گرفتن
آنتن های ارسال اطلاعات به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت
بهتر روی بدنه، بهبود سامانه بازیافت توسط چتر، سهولت
دسترسی به بخش های گوناگون موتور.


شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.
ابابیل نوعT در سمت چپ تصویر







سیم آخر ؟؟؟ .... نه ....
تا شقایق هست زندگی باید کرد
اینجا انتهای ِ راه است گویی
و من گم گشته ام در هزار توی ِ زندگی

میخواستم به سیم آخر بزنم ...
اما ...
اینجا برای ِ پایان , انتخاب ِ خوبی نیست...
راهی دیگر خواهم یافت....
گویی تمام ِ راه ها بسته اند...
و من برای ِ ادامه
راهی نو خواهم ساخت....
آری ... آری ...


تا شقایق هست ... زندگی باید کرد
۳-۸-۱۳۹۰ ۰۶:۲۶ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط S-Mahdi

نویسنده پیام
کاربر 8 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 3,980
تاریخ عضویت: ۱۹ اسفند ۱۳۸۸
اعتبار: 48
سپاس ها 85
سپاس شده 659 بار در 388 ارسال
ارسال: #9
RE: گزارشی از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی



سامانه پرتاب ابابیل


از ویژگی های برتر پهپادهای کوچک و متوسط عدم نیاز
آنها به باند فرود و برخاست در صورت امکان است در این
راستا با استفاده از پرتابگر می توان این هواپیماها را
در گستره وسیعی از مناطق عملیاتی به پرواز درآورد.
سامانه پرتاب ابابیل از دو نوع نیوماتیک و راکتی تشکیل
یافته و هر دو نوع به طور کامل در هسا طراحی و ساخته
شده است. پرتابگر نیوماتیک ابابیل کاملاً خودکفا بوده،
قادر به پرتاب های متعدد است و روی کامیون نصب می شود.
پرتابگر نصب شده بر روی کامیون بنز 911 علاوه بر تأمین
فشار هوای مورد نیاز برای تأمین نیروی محرکه پرتاب
پیاپی جهت دو فروند هواپیمای بدون سرنشین ابابیل، کلیه
وسائل مونتاژ، تجهیزات مورد نیاز برای تعمیرات صحرایی
و ژنراتور برق 220 ولت را نیز با خود حمل می کند.
البته پرتابگر ابابیل با تغییرات جزئی قابل استفاده
برای پهپادهایی تا جرم 300 کیلوگرم است.


شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.
پرتابگر کامیونی ابابیل





سامانه پرتابگر راکتی نیز از یک سامانه پرتاب ریلی و
راکت تشکیل یافته که قابلیت پرتاب هواپیمای بدون
سرنشین تا جرم 125 کیلوگرم را دارد. از مشخصات آن می
توان به سبکی، قابلیت نصب روی خودروی سبک یا زمین،
سهولت حمل و نقل، نصب و استفاده در شناورهای دریایی
گوناگون و عدم نیاز به تعمیر و نگهداری دائم را نام
برد.

هواپیمای بدون سرنشین ابابیل امروزه یکی از
پرکاربردترین پهپادهای موجود در کشور است و تاکنون بیش
از 360 فروند از آن ساخته و تحویل داده شده است که
نشان از تولید انبوه آن دارد به عنوان نمونه در هر یک
از سال های 1384 و 1385 بیش از 65 فروند ابابیل ساخته
شده که نشان از نرخ تولید حداقل 5 فروند در ماه به طور
متوسط دارد.


شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.
پرتابگر راکتی ابابیل





یکی از شاهکارهای عملیاتی این پرنده که باعث معروفیت
بیش از پیش آن در محافل رسانه ای دنیا شد، تصویر
برداری از ناو هواپیمابر آمریکایی در آب های نزدیک
ایران بود. در ابتدای اعلام این موضوع رسانه های غربی
به انکار و زیر سوال بردن این ماجرا اقدام کردند اما
پس از انتشار تصاویر و فیلم ضبط شده که از وضوح بالایی
نیز برخوردار بود موجی از نظرات حاکی از تعجب، نگرانی
و بعضاً تحسین در این باره منتشر شد. در این عملیات که
بنابر اعلام فرماندهان نظامی حدود 30 دقیقه به طول
انجامیده است ابابیل با عبور از اطراف ناو اقدام به
تصویر برداری نموده و پس از چند دقیقه پرواز از حضور
آن مطلع شدند که با پرواز چند فروند جنگنده F/A-18
هورنت و بالگردهای اس-اچ-60 برای یافتن این پرنده
اقدام شد که در نهایت این هواپیما به سلامت در پایگاه
خود بازیابی شد.

هر چند این مورد تنها یکی از این دست عملیات ها است و
مدتهاست تمامی آبهای اطراف ایران به طور 24 دائم تحت
نظارت آنلاین سامانه های پهپاد ایران است اما این
جریان اثبات عملی توانمندی هواپیماهای بدون سرنشین
ایران در کارهای شناسایی و بازتاب راداری ناچیز آنها
به شمار می رود.



تصور کنید ابابیل در این پرواز به جای محموله های
شناسایی مقادیری مواد منفجره حمل می نمود و خود را به
ساختار جزیره ای روی ناو می کوبید در اینصورت بخش
عظیمی از عملیات ناو با مشکل روبرو شده و توان دفاعی
ناو با آسیب دیدن راداری های نصب شده بر روی این بخش
ناو به شدت کاهش می یافت. البته اگر تعداد بیشتری
ابابیل هم در صحنه چنین عملیاتی حاضر باشند می توانند
با ضربه زدن به هواپیماهای روی عرشه فاجعه ای تاریخی
برای این غول های پر مدعا به بار بیاورند.







سیم آخر ؟؟؟ .... نه ....
تا شقایق هست زندگی باید کرد
اینجا انتهای ِ راه است گویی
و من گم گشته ام در هزار توی ِ زندگی

میخواستم به سیم آخر بزنم ...
اما ...
اینجا برای ِ پایان , انتخاب ِ خوبی نیست...
راهی دیگر خواهم یافت....
گویی تمام ِ راه ها بسته اند...
و من برای ِ ادامه
راهی نو خواهم ساخت....
آری ... آری ...


تا شقایق هست ... زندگی باید کرد
۳-۸-۱۳۹۰ ۰۶:۲۷ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط S-Mahdi

نویسنده پیام
کاربر 8 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 3,980
تاریخ عضویت: ۱۹ اسفند ۱۳۸۸
اعتبار: 48
سپاس ها 85
سپاس شده 659 بار در 388 ارسال
ارسال: #10
RE: گزارشی از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی




شاهد


پهپاد شاهد در واقع از نسل اول بی سرنشین های
موتور جت ایرانی به شمار می رود که توسط هسا توسعه
یافته و در ادامه با معرفی کرار، وجود عزم جدی برای
دستیابی به این نوع از هواپیماها در کشور مشخص شد.

تاکنون تصویری از شاهد منتشر نشده است اما برخی مشخصات
آن از جمله سرعت حدود 700 کیلومتر بر ساعت، سقف پرواز
25000 هزار پا(حدود 7500 متر) و برد حدود 700 کیلومتر
در مصاحبه ها عنوان شده است.

نقش شناسایی و همچنین عملیات رزمی نیز از جمله ویژگی
های آن است. تعداد تولیدی شاهد1 بیش از 30 فروند بوده
و از نمونه شاهد123 که احتمالاً نمونه مجهز به سامانه
های خودکار است نیز نام برده شده است. به گفته
فرماندهان سطح مقطع راداری شاهد بسیار پایین بوده و به
صورت عملیاتی قابل استفاده است.







ریزپهپادها


باید اشاره ای به گونه های دست پرتاب و
ریزپهپادهای ساخت ایران داشته باشیم که تاکنون چند
نمونه از آنها رونمایی شده و به دلیل هزینه
پائین طراحی و تولید عمدتاً توسط شرکت های خصوصی یا
دانشگاه ها توسعه یافته اند. این پرنده ها در انواع
بال ثابت، بالگرد، بالزن، داکت فن و کوآدروتور بوده
اند که در شرایط عملیاتی مختلفی به سر می برند که در
ادامه برخی از این نمونه ها را معرفی می نماییم.

مینی پهپاد فراز2 با جرم 2900 گرم، سقف پرواز 3000
متر، سرعت 110 کیلومتر بر ساعت و مداومت پروازی 45
دقیقه یکی از نمونه های دست پرتاب یاد شده است. این
ویژگی ها برای هواپیمایی در این رده فیزیکی در حد
مطلوبی بوده و بکارگیری آن در یگان های سبک شناسایی
بسیار مفید است. فراز2 به طور استاندارد از دو دوربین
برای شناسایی و ارسال همزمان تصاویر استفاده کرده و
امکان بکارگیری محموله جنگ الکترونیک نیز برای آن پیش
بینی شده است. این نوع از پهپادها امروزه کاربرد
بسیاری یافته و یکی از نمونه های آمریکایی با جرم 1.9
کیلوگرم، سرعت پایای 56 کیلومتر بر ساعت و مداومت
پروازی یک تا یک و نیم ساعت که هم اکنون در عراق نیز
استفاده می شود آمار تولید چند هزار فروند دارد.


شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.
فراز2





میکرو بالگرد شاهین با جرم 350 گرم، سرعت 15 کیلومتر
بر ساعت، مداومت پروازی 10 دقیقه، سقف پرواز 2000 متر
و قطر ملخ 36 سانتی متر یکی از نمونه های دانشگاهی به
شمار می رود که با توجه به ابعاد کوچک و سقف پرواز
مناسب در صورت افزایش مداومت پروازی به وسیله ای بسیار
مطلوب برای امور شناسایی در فضاهای شهری تبدیل خواهد
شد.


شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.
شاهین





میکرو پرنده آوا نیز از جمله ریزپهپادهای ساخته شده به
صورت نمونه اولیه است که از مداومت پروازی 30 دقیقه و
جرم 600 گرم و هدایت دستی و تمام خودکار برخوردار است.
این پرنده با توجه ابعاد کوچک علاوه بر سهولت حمل و
بکارگیری توسط نفرات به سختی توسط دشمن شناسایی می شود
و با ارتقای قابلیت های آن از جمله برد می تواند نمونه
ای کارامد برای نیروهای مسلح باشد.

شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.
آوا
شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.
یک نمونه از پهپادهای کوآدروتور بومی


پهپادهای کوآدروتور با بهره برداری از چهار موتور که
در چهار گوش یک مربع نصب شده اند نیروی بالابرنده خود
را تأمین می نماید. برخاست عمودی و پرواز با پایداری
مناسب در عین مانورپذیری بالا از جمله ویژگی های این
نوع است. چندین نمونه پژوهشی از آنها تاکنون ساخته شده
است. حدود وزنی این نمونه ها کمتر از 3 کیلوگرم، برد
چند صد متر تا کمتر از 2 کیلومتر و توانایی ارسال
بلادرنگ تصاویر از ویژگی های آنها است.



نمونه هایی از پهپاد بالزن و داکت فن نیز در غالب
پروژه های دانشگاهی ساخته شده است که از پرداختن به
آنها صرف نظر می کنیم.

در انتهای این سلسله گزارش باید به نمونه های رونمایی
نشده از پهپادهای ایرانی که در مصاحبه فرماندهان عنوان
شده است اشاره نماییم. متخصصان داخلی با استفاده از
پهپادهای خارجی که توسط سامانه های پدافندی آسیب دیده
و بدست نیروهای خودی افتاده اند استفاده کرده و با روش
مهندسی معکوس نمونه مشابه آنها را ساخته اند. شاید این
سوال پیش آید که با توجه به تنوع بالای سامانه های
پهپاد بومی اینکار چه ضرورتی داشته است؟ جدا از مزیت
های سازه و بدنه این پرنده های خارجی که مطالعه آنها
می تواند به رشد دانش بومی کمک کند، ساخت این پرنده ها
و تجهیز آنها با زیرسامانه های داخلی و بکارگیری آنها
در خارج از مرزهای کشور می تواند برای فریب دشمن و
اجرای موفق تر عملیات شناسایی و یا حتی عملیات تهاجمی
مفید واقع شود. در واقع در صورت شناسایی چشمی این
پهپادها توسط دشمن با توجه به یکسانی ظاهر آنها با
نمونه های در اختیار دشمن، نفوذ به محدوده دشمن و
اجرای عملیات شناسایی یا رزمی بسیار راحت تر می شود و
در واقع امروزه دشمن باید از پهپادهای مشابه با
پهپادهای خودش هم بترسد!




شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.







سیم آخر ؟؟؟ .... نه ....
تا شقایق هست زندگی باید کرد
اینجا انتهای ِ راه است گویی
و من گم گشته ام در هزار توی ِ زندگی

میخواستم به سیم آخر بزنم ...
اما ...
اینجا برای ِ پایان , انتخاب ِ خوبی نیست...
راهی دیگر خواهم یافت....
گویی تمام ِ راه ها بسته اند...
و من برای ِ ادامه
راهی نو خواهم ساخت....
آری ... آری ...


تا شقایق هست ... زندگی باید کرد
۳-۸-۱۳۹۰ ۰۶:۲۷ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط S-Mahdi

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  هواپیمای جنگنده سوخو 35 (خطرناک ترین و بی رحم ترین جنگنده ) امشاسپند 0 250 ۴-۶-۱۳۹۳ ۰۹:۰۸ عصر
آخرین ارسال: امشاسپند
  آشنایی با کوچولوهای صنعت هوایی chakavak 3 735 ۳-۱۰-۱۳۹۱ ۰۵:۲۷ صبح
آخرین ارسال: chakavak
  آشنايي با جديدترين جنگندهء ساخت چين: J-10 chakavak 1 659 ۳-۱۰-۱۳۹۱ ۰۵:۱۲ صبح
آخرین ارسال: chakavak
  ای-۱۰ تاندربولت ۲ (A-۱۰ Thunderbolt II) chakavak 0 507 ۳-۱۰-۱۳۹۱ ۰۵:۰۴ صبح
آخرین ارسال: chakavak
  سیستم راداری an/apg-71 جنگنده تامکت chakavak 1 562 ۳-۱۰-۱۳۹۱ ۰۴:۵۹ صبح
آخرین ارسال: chakavak

درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 750.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

جستجو در انجمن