ارسال پاسخ  ارسال موضوع 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
انواع چرخ دنده ها
نویسنده پیام
مشخصات كاربر:
leopard
مدیر انجمن علوم
*
ارسال ها:3,080
محل سکونت : kermanshah غایب
تاريخ ثبت نام: ۲۷ شهريور ۱۳۸۸
عضو شماره:25045
اعتبار: 17
   
سپاس ها 0
سپاس شده 7 بار در 7 ارسال
ارسال: #1
Rainbow انواع چرخ دنده ها
چرخ دنده های ساده



این چرخ دنده‌ها ساده ترین چرخ دنده هایی هستند که دیده اید. آنها دندانه
های مستقیم دارند و محور دو چرخ نیز موازی با یکدیگر قرار گرفته اند. گاهی
تعداد زیادی از آنها را در کنار هم قرار می‌دهند تا سرعت را کاهش و قدرت را
افزایش دهند. شکل 1

در تعداد زیادی از وسایل از این چرخ دنده‌ها استفاده می‌شود. مثلاً ساعت
های کوکی، ساعت های اتوماتیک، ماشین لباسشویی، پنکه و ... . اما در اتومبیل
به کار نمی آیند، چون سر و صدای زیادی دارند. هر بار که دندانه یک چرخ به
دندانه چرخ روبرو می‌رسد، صدای کوچکی در اثر برخورد ایجاد می‌شود.
می‌توانید مجسم کنید وقتی تعداد زیادی از این چرخ دنده‌ها با هم کار کنند،
چه سر و صدایی راه می‌اندازند؟ تازه این برخورد‌ها در دراز مدت، باعث شکستن
دندانه‌ها می‌شود. برای کاهش سر و صدا و افزایش عمر چرخ دنده‌ها در بیشتر
اتومبیلها از چرخ دنده های مارپیچ استفاده می‌کنند.



nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">


چرخ دنده های مارپیچ



دندانه این چرخ دنده‌ها اریب است. وقتی یکی از آنها می‌چرخد، ابتدا نوک
دندانه‌ها با هم تماس پیدا می‌کنند سپس به تدریج دو دندانه کاملاً در هم
جفت می‌شوند. این درگیری تدریجی همان چیزی است که هم سر و صدا را کم می‌کند
و هم باعث می‌شود که این چرخ دنده‌ها نرم تر کار کنند. شکل 2

در ماشین تعداد زیادی چرخ دنده مارپیچ وجود دارد. به خاطر مایل بودن دندانه
ها، هنگام درگیری نیروی زیادی به آنها وارد می‌شود. به همین علت در وسایلی
که از چرخ دنده های مارپیچی استفاده می‌کنند بلبرینگ هایی تعبیه شده است
تا این فشار را تحمل کند. اگر زاویه دندانه‌ها را به دقت تنظیم کنیم،
می‌توان دو چرخ دنده را به دو محور عمود بر هم وصل کرد تا جهت چرخش 90 درجه
تغییر کند.



nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">
چرخ دنده های مخروطی



این چرخ دنده‌ها بهترین وسیله تغییر جهت هستند. معمولاً از آنها برای تغییر
جهت 90 درجه استفاده می‌شود، ولی می‌توان طراحی را طوری انجام داد که در
زاویه های دیگر نیز کار کنند. شکل 3

دندانه های آنها ممکن است مستقیم یا پیچ دار باشد. اما اگر دندانه‌ها صاف
باشد همان مشکل چرخ دنده های ساده را دارند. در دندانه های پیچ دار این
مشکل برطرف شده است، ولی در هر دوی آنها باید محور چرخ دنده‌ها در یک صفحه
قرار داشته باشد. شکل 4

گاهی می‌خواهیم محور چرخها در یک صفحه نباشند. در چنین شرایطی از چرخ دنده
هایی مانند شکل روبرو استفاده می‌کنیم. شکل 5

در دیفرانسیل بسیاری از اتومبیلها از این چرخ دنده‌ها استفاده می‌شود. این
طراحی امکان آن را ایجاد می‌کند که محور چرخ دنده بیرونی پایین تر از محور
چرخ دنده حلقوی قرار داده شود. شکل روبرو محور بیرونی ورودی را نشان می‌دهد
که در تماس با چرخ حلقوی قرار گرفته است. از آنجایی که محور محرک (Drive
Shaft) ماشین به چرخ بیرونی متصل می‌شود، پایین آمدن چرخ بیرونی امکان
پایین آوردن محور محرک را هم ایجاد می‌کند، پس می‌توان محور را پایینتر
آورد و در عوض فضای بیشتری را به سرنشینان اتومبیل اختصاص داد.



nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">

nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">


چرخ دنده های حلزونی



این چرخ دنده‌ها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بخواهیم تغییر زیادی
در سرعت و یا قدرت ایجاد کنیم. معمولاً نسبت شعاع دو چرخ دنده 20:1 است و
گاهی حتی به 300:1 و بیشتر نیز می‌رسد. شکل 6

این چرخ دنده‌ها یک خاصیت جالب هم دارند که در هیچ چرخ دنده دیگری پیدا نمی
شود. چرخ بالایی (حلزون) می‌تواند به راحتی چرخ دیگر (چرخ دنده حلزونی) را
حرکت دهد، ولی چرخ پایینی نمی تواند حلزون رابچرخاند. زاویه دنده های روی
حلزون آنقدر کوچک است که وقتی چرخ پایینی بخواهد آن را بچرخاند، اصطکاک به
حدی زیاد می‌شود که از حرکت حلزون جلوگیری می‌کند. این ویژگی به ما امکان
استفاده از این چرخ دنده‌ها را در جاهایی که به یک قفل خودکار نیاز داریم
می‌دهد. فرض کنید از این چرخ دنده در یک بالابر استفاده کرده ایم؛ وقتی
موتور بالابر از کار بیفتد، چرخ دنده‌ها قفل می‌شوند و نمی گذارند بار
پایین بیاید. معمولاً در دیفرانسیل کامیونها و خودروهای سنگین از این چرخ
دنده‌ها استفاده می‌شود.



nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">


چرخ دنده شانه ای



این چرخ دنده‌ها برای تبدیل حرکت دورانی به حرکت خطی استفاده می‌شوند. یک
مثال خوب برای این چرخ دنده‌ها فرمان اتومبیل است. فرمان، چرخ دنده ای را
می‌چرخاند که با چرخ شانه ای در تماس است. وقتی شما فرمان را می‌چرخانید،
با توجه به جهت چرخش فرمان، شانه به سمت چپ و یا راست حرکت می‌کند و باعث
حرکت چرخها می‌شود. در برخی از ترازوها نیز برای چرخاندن عقربه از سیستم
مشابهی استفاده می‌شود.



nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">

nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
انواع شاسی در اتومبیل ها
آشنایی با انواع فرم بدنه خودروها
انواع سنسور
انواع کندانسور و کمپرسور
انواع سیستم‌های روانکاری درون موتور
تصاویری زیبا از انواع فرمانهای اسپرت و تیونینگ
انواع کیتهای تبدیل
انواع سيستم هاي احتراق در موتورهای دوگانه‌سوز
اهمیت سیستم ترمز و انواع آن
انواع شاستی در اتو مبیل ها
[تصویر:  100px-Coat_of_Arms_of_Germany.svg.png] royal falcon

۱۹-۱-۱۳۸۹ ۰۶:۱۰ عصر
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ  ارسال موضوع 


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  دانلود رایگان توربو ماشین پرفسور شیرانی(حل التمرین فصل 5 و نمونه سوال) eli joon 2 6,839 ۹-۱۰-۱۳۹۲ ۰۴:۱۵ عصر
آخرین ارسال: vahid2star
  یافتن ایرادات خودرو Lorax 3 252 ۲۵-۹-۱۳۹۲ ۱۲:۱۵ صبح
آخرین ارسال: Lorax
  انواع شاسی در اتومبیل ها Lorax 0 200 ۲۵-۹-۱۳۹۲ ۱۲:۱۳ صبح
آخرین ارسال: Lorax
  آشنایی با انواع فرم بدنه خودروها Lorax 1 230 ۲۵-۹-۱۳۹۲ ۱۲:۱۲ صبح
آخرین ارسال: Lorax
  نسل جدید تایرهای بدون باد Army24 1 240 ۴-۹-۱۳۹۲ ۰۵:۳۴ عصر
آخرین ارسال: Army24

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
به ایران فروم امتیاز دهید

به اين صفحه امتياز دهيد

با تشکر از حمايت شما