درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۱-۸-۱۳۹۳, ۰۴:۲۶ صبح


 

سرزمین بلاگ حامد اسکندری

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
حلزون و نوار موبیوس و تصاویری از نوار موبیوس
نویسنده پیام
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۷-۶-۱۳۸۹ ۰۸:۳۰ صبح، توسط Nasser67.)
کاربر 7 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 3,077
تاریخ عضویت: ۱۲ مرداد ۱۳۸۹
اعتبار: 30
سپاس ها 22
سپاس شده 11 بار در 10 ارسال
ارسال: #1
حلزون و نوار موبیوس و تصاویری از نوار موبیوس

نمایش «حلزون» به نویسندگی و کارگردانی علی پورعیسی، که سوم تا بیست و پنجم مردادماه جاری در خانه نمایش اجرا می‌شود، نگاهی نو به کیفیتی آشنا در ارتباط میان انسان‌ها دارد. کیفیتی که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از ویژگی‌هایِ دنیایِ امروز، در میانِ مباحثِ فلسفی جایگاه خاصی را پیداکرده‌است. این کیفیت یا ویژگی در تعریف هندسی خود با عنوانِ «نوارموبیوس» شناخته‌می‌شود که به لحاظ فرمال نیز دستمایه برخی از طرح‌های معماری نیز قرارگرفته‌است. در این نوشتارِ کوتاه تلاش می‌شود ارتباطِ مفهومی‌میان این نمایش، نوارِ موبیوس و آثار معماری ملهم از آن به طورِ مختصر ارائه‌شود. "حلزون" با انتخابِ موضوعی آشنا اما پیچیده از روابط میان زوج‌ها، به روایت "تکرارِ حوادث"، "پیوستگی اتفاقات" و "تبدیل درون به برون" یک پدیده به یکدیگر می‌پردازد.
این نمایش داستانِ دیر آشنای ِ "بی وفایی میان ِ همسران" را طرح می‌کند که از ابتدای نمایش با حضور بازیگر زنِ شماره 1، آغاز می‌شود و با حضور مرد شماره 1 تماشاگر در فضایِ داستان قرار می‌گیرد .با خروج بازیگر زن شماه 1 از صحنه، بازیگر زن شماه 2 وارد می‌شود و به همین ترتیب با خروج بازیگر ِ مرد ِ شماره 1، مرد ِ شماره 2 وارد مط شود و این حلقه حضور بارها تکرار می‌شود.
از یک سو تغییر و تبدیل شخصیت های داستان به یکدیگر و از سویی دیگرتکرار یک مفهوم در میان هریک از زوجین، نوعی تکرار و پطوستگی میان اتفاقات در حلقه های ی متوالی را به نمایش می‌گذارد.
در عین حال، پورعیسی (نویسنده و کارگردان نمایش) با تکنیک ویژه‌ای، تماشاگران را نیز وارد داستان می‌کند: متناسب با متن نمایشنامه و در خلال داستان تصاویر تماشاگرانی که در همان لحظه در هاله تماشایی نمایش هستند از دو مانیتور که در صحنه تعبیه شده است، پخش‌می‌شود و بازیگران دیالوگ‌های مرتبط با تصاویر را اجرا می‌کنند. در واقع در این بخش از نمایش "درون" و "بیرون" صحنه یکی می‌شود."تداخل ِ درون و بیرون"، " پیوستگی اتفاقات"، " تکرار ِ حلقه های مفهومی‌تا بینهایت بار "، " حرکت ِ آهسته تبدیل ِ شخصیت های ِ داستان به یکدیگر" و...همگی به ویژگی ِ پیچیده روابط میان انسان ها اشاره دارد.این ویژگی در تعریفِ هندسی خود با نام " نوار موبیوس" شناخته می‌شود. درواقع ابتدایی‌ترین ایجاد این نوار، انتخاب نوار مستطیل شكل، دراز و نرمی است كه آن را یكبار می‌پیچانیم و بعد دو انتهای آن را به هم متصل می‌كنیم. سطحی كه بدین ترتیب به دست می‌آید نوار موبیوس نامیده می‌شود.
این سطح تنها یك رو دارد بدین معنی كه به عنوان مثال یك صفحة كاغذی را می‌توان با دو رنگ گوناگون در دو طرف آن، رنگ كرد اما نوار موبیوس را با این روش، نمی‌توان با دو رنگ مختلف رنگ كرد. در صورت اقدام به چنین كاری، به همان جایی كه رنگ كردن را در ابتدا آغاز كرده‌ بودیم می‌رسیم، در حالی كه در طرف دیگر نوار هستیم. پس نوار موبیوس، سطحی است كه یك رو دارد و حرکت ما روی آن تا بینهاِت بار تکرار می شود.
تعریف خاص ریاضی :دلیل «یك رویه بودن» این نوار، به شرح زیر است كه : در هر نقطة a از نوار موبیوس، می‌توان دو بردار با جهت‌ ‌های مختلف رسم كرد كه بر نوار موبیوس در این نقطه عمود باشد.
این بردارها را قائم‌های نوار موبیوس در نقطة a می‌نامیم . یكی از این بردارها را انتخاب و نقطة a را به تدریج روی نوار موبیوس، جابجا می‌كنیم، در این صورت بردار ما هم همراه با نقطه a جابجا می‌شود . بنابراین، روی نوار موبیوس، چنان مسیر بسته‌ای وجود دارد كه اگر قائمی این مسیر را روی سطح بپیماید، به جای اینكه به وضع نخستین خود برسد، روی برداری كه در جهت مخالف وضع نخستین آن است قرار می‌گیرد.
خاصیت موبیوسی: خاصیتی است كه رابطه بین «درون» و «بیرون» را وارونه می‌كند. یعنی هر نقطه از یك سطح موبیوسی در عین حال كه درون است، بیرون نیز می‌باشد، بنابراین در یك تغییر پیوسته نوعی دگرگونی در ماهیت یك فضا صورت می‌گیرد.در واقع در این حالت، فضا خاصیت دوگانه اما پیوسته پیدا می‌كند.
"خاصیت موبیوس، كه گذر از درون به برون و از برون به درون را ممكن می‌كند، كمابیش توانسته است بر فراز شكاف حاصل از ثنویت پلی بزند. "(شایگان، 1380)
بنابراین،فضای ِمیان "برون و درون"، " پیوستگی" و " تکرار" با یك تعریف ریاضی به یك سطح هندسی تبدیل می‌شود. سطحی كه بر آن در هر لحظة هم داخل و هم خارج فضا هستیم.
این ویژگی در طراحی معماری مورد توجه قرار گرفته است.
فرشید موسوی در پروژه‌ای به نام خانة مجازی (Virtual House) از خاصیت نوار موبیوس برای طراحی استفاده می‌كند.او با این ساختار، سطح توپولوژیكی به وجود می‌آورد كه در آن هر اتاق با اتاق دیگر تركیب می‌شود تا نواری دو طرفه و دو منظوره را درست كند.در آن تضاد بین داخل/خارج، جلو/عقب، پائین/بالا و دیگر مفاهیم در یك سكونت گاه، مورد سؤال قرار می‌گیرد وارتباطی خاص میان این مفاهیم به وجود می‌آید.
ساختار هندسی نوار موبیوس، "درون و بیرون" با "داخل و خارج" را تلفیق می‌كند و فضای سومی با كیفیتی جدید به وجود می‌آورد.این فضایِ سوم،فضایی است که "همزمانی"، "تبدیل"، " تکرار" ...در میان پدیده ها در آن رخ می‌دهد.
اما بحث اصلی که این نوشتار کوتاه تلاش داشت به آ ن اشاره کند، نحوه بروز مفاهیم در قالب فرم های ِ متنوع است.به این معنی که چگونه یک "مفهوم"، یک "ویژگی" و یا یک " کیفیت" می‌تواند با فرم های ِ گوناگون ظاهر شود. در قالب یک "نمایش"، به صورت فرمول "ِریاضی"، در شکل ِ یک ترسیم "هندسی" و یا در فرم یک "اثر معماری".
بی شک ارتباط میان این فرم ها، در عین تنوع آن ها، اهمیت ِ مطالعه و تأمل بر حرکت جریان های ِ هنری – به موازات هم _ را بیش از پیش آشکار می‌سازد.
منبع: هفته نامه نقش نو- ذوره جدید پیش‌ شماره 1- صفحه 15


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
تصاویری شگفت انگیز و زیبا از باغ های عمودی و معلق
تصاویری از خانه های عجیب ...!
طراحی خانه با نوار موبیوس2
طراحی خانه با نوار موبیوس
تصاویری جالب و دیدنی از شکهای مختلف ایستگاه های اتوبوس
تصاویری زیبا از هتل آتلانتیس دبی
محل اقامت شول (تصاویری ازداخل و بیرون ساختمان و پلان ها)
قدرت معماری رو ببین ( تصاویری از 2 تا رودخانه رو هم )
تصاویری از دکوراسیون داخلی
تصاویری از آشپزخانه های مدرن

***Nasser***

A (79)


خواستم بگويم که کیستم... ديدم نگفتن بهتراست
!!!... چه سود آنکه با من نمي ماند ،همان بهتر که نشناسد مرا... آنکس که مي ماند ،
خود ، خواهد شناخت

لحظه ها را می گذراندیم تا به خوشبختی
برسیم غافل از اينكه خوشبختی در آن لحظه هابود كه گذرانديم

دل خوش از آنیم که حج می رویم...غافل از
آنیم که کج می رویم...میرویم کعبه به دیدار خدا...او که همینجاست کجا می رویم؟!

حج به خدا جز به دل پاک نیست...شستن غم
از دل غمناک نیست...دین که به تسبیح وسر و ریش نیست...هرکه علی گفت که درویش نیستصبخ به صبخ در پی مکروفریب...شب همه شب
گریه وامیجیب...!!!!!


هر كس به طريقي دل ما ميشكند

بيگانه جدا دوست جدا ميشكند

بيگانه اگر ميشكند حرفي نيست

من در عجبم دوست چرا ميشكند

دلم شكست كسي صدايش نشنيد

آري دل مرد بي صدا ميشكند
۲-۶-۱۳۸۹ ۰۹:۲۵ عصر
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
کاربر 7 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 3,077
تاریخ عضویت: ۱۲ مرداد ۱۳۸۹
اعتبار: 30
سپاس ها 22
سپاس شده 11 بار در 10 ارسال
ارسال: #2
RE:حلزون و نوار موبیوس و تصاویری از نوار موبیوس

***Nasser***

A (79)


خواستم بگويم که کیستم... ديدم نگفتن بهتراست
!!!... چه سود آنکه با من نمي ماند ،همان بهتر که نشناسد مرا... آنکس که مي ماند ،
خود ، خواهد شناخت

لحظه ها را می گذراندیم تا به خوشبختی
برسیم غافل از اينكه خوشبختی در آن لحظه هابود كه گذرانديم

دل خوش از آنیم که حج می رویم...غافل از
آنیم که کج می رویم...میرویم کعبه به دیدار خدا...او که همینجاست کجا می رویم؟!

حج به خدا جز به دل پاک نیست...شستن غم
از دل غمناک نیست...دین که به تسبیح وسر و ریش نیست...هرکه علی گفت که درویش نیستصبخ به صبخ در پی مکروفریب...شب همه شب
گریه وامیجیب...!!!!!


هر كس به طريقي دل ما ميشكند

بيگانه جدا دوست جدا ميشكند

بيگانه اگر ميشكند حرفي نيست

من در عجبم دوست چرا ميشكند

دلم شكست كسي صدايش نشنيد

آري دل مرد بي صدا ميشكند
۷-۶-۱۳۸۹ ۰۸:۳۲ صبح
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  اصول معماری داخلی 03 yalda888 0 85 ۱۲-۷-۱۳۹۳ ۱۲:۰۲ عصر
آخرین ارسال: yalda888
  سیستم‌های ساختمان برای طراحان داخلی yalda888 0 133 ۱۲-۶-۱۳۹۳ ۱۲:۵۶ عصر
آخرین ارسال: yalda888
  پارتیشن های ام دی افی shahabi30 0 179 ۱۱-۵-۱۳۹۳ ۱۰:۳۷ صبح
آخرین ارسال: shahabi30
  اصول معماری منظر yalda888 0 219 ۲۹-۴-۱۳۹۳ ۰۳:۳۳ صبح
آخرین ارسال: yalda888
  فروش مصالح کناف hamid_rahmati2 0 231 ۲۳-۴-۱۳۹۳ ۱۱:۲۱ صبح
آخرین ارسال: hamid_rahmati2

درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 750.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

جستجو در انجمن