درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۲۵-۵-۱۳۹۷, ۰۵:۲۴ صبح



ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
سينماى آخرالزمانى و مهدويت
نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 24,243
تاریخ عضویت: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 93
سپاس ها 2
سپاس شده 704 بار در 681 ارسال
ارسال: #1
سينماى آخرالزمانى و مهدويت

سينماى آخرالزمانى و مهدويت

سينماى آخرالزمانى و مهدويت



 

نویسنده : حميدرضا بيات









موعودگرايى و مفاهيم آخرالزمانى، بستر دراماتيكى براى
سينماى هاليوود است. تعداد فيلم‏هايى كه مستقيماً يا ضمناً با اين تم‏ها
ساخته شده‏اند، فوق انتظارند. جاذبه‏هايى كه دنياى ناديده و موعود در
انتهاى خود با خود حمل مى‏كند، پر از اكشن، اهريمن، نجات دهنده و قدرت‏هاى
محيرالعقول و گسست‏ها و پيوندهاى غيرمنتظره، در زمان و مكان است و مگر
سينما به چيزى جز اينها استوار مى‏شود؟ جاذبه‏هاى بصرى و دراماتيك برخى از
اين فيلم‏ها نظير آرماگدون، ترميناتور، ماتريكس و...، هوش از سر تماشاگر
عادت زده مى‏برد و ما را از نكته‏هاى اساسى‏ترى غافل مى‏كند. پايه‏هاى
تئوريك و معرفتى اين تصور از موعودگرايى بر چه پايه‏اى بنا شده است و اين
كه با تماشا و دقت در مبانى اين سينما، دچار چه حس منفعلانه‏اى مى‏شويم؟

ساده نگرانه‏ترين حركت، شبيه‏سازى مفاهيم اين سينما با مشتركات لفظى آن در
تشيع و آه و حسرت و آرزو براى ساختن فيلم‏هايى با مضمون صريح‏ترى درباره
مهدويت و انتظار است كه حتى در ميان برخى نويسندگان و منتقدين هم ديده
مى‏شود! در ادامه اين نگرش، سعى در پيدا كردن اسرار و رموز صهيونيستى و
استكبارى و پيچاندن همه آن چه در فيلم ديده مى‏شود، براى اثبات مقصود دل و
محكوم كردن سازنده و نويسنده است؛ بدون توجه به درستى يا نادرستى ادعاها و
مستندات.

در اين ميان، آن چه بيش از هر چيز خودنمايى مى‏كند، سينما است. محكوم
كنندگان و آرزومندان، هيچ كدام به مبانى سينما توجهى نمى‏كنند و فارغ از
بايد و نبايد ذات اين هنر (صنعت) به مضمون و بيشتر از آن به پشت پرده سينما
نظر دارند. سينما براى حيات و رشد خود، نياز به درنورديدن عرصه‏هاى تازه و
حتى ممنوع براى داستان‏پردازى دارد. در اين ميان، هر قدر فضاى تاختن اسب
خيال، خصوصاً در امور غيرمحسوس بازتر باشد، صنعت‏گران هاليوودى، عشق بيشترى
به آن مى‏ورزند.

امروز در سده دوم تاريخ سينما، هيچ بخش جذابى از كتاب مقدس و آثار و
افسانه‏هاى كهن و اعتقادات افسونگر اديان و مكاتب الهى و غير الهى، از
ديدرس آنها دور نمانده است. اعتقاد به موعود و منجى و اجراى آخرالزمان كه
فصل مشترك همه اديان است نيز دستمايه جذابى براى بسيارى از كارگردان‏ها و
تهيه‏كنندگان شده است؛ اما تنها چيزى از اين مفاهيم در چرخه توليد سينما به
كار گرفته مى‏شود كه با ماشين تخيل همسانى داشته باشد و به عبارت ديگر، به
جذابيت درام و رونق مالى منجر شود و البته نبايد و نمى‏توان نگرش و مبانى
يهودى و مسيحى را كه در ساختار اين سينما اهميت زيادى دارد، نديده گرفت؛
اما تفسير و تعبير و يا ترجمه و تأويل‏هاى غريب، بيش از همه به درك درست ما
از آن سينما لطمه مى‏زند. آدرس غلطى كه به دوستى با دشمن يا دشمنى بيهوده
منجر شود، جز ضرر هيچ بهره‏اى براى ما ندارد.

برخى برنامه‏هاى تلويزيون و نقدهاى مطبوعاتى كه براى روزنمايى و واشكافى از
چهره فيلم‏هاى فريبنده آخرالزمانى ساخته و نوشته مى‏شود، مشحون از چيزهايى
است كه كمترين ارتباط را با سينما و بيشترين سود را نصيب سازندگان آنها
مى‏كند. معمولاً مخاطبين اين برنامه‏ها و نقدها، شناخت دقيقى از فضا و متن
ندارند و آن چه را ارائه مى‏شود، حقيقت مسلم فرض نموده، با ديدگاه غلط به
تماشا و برداشت از فيلم مى‏نشينند و از سوى ديگر، تبليغى ضمنى براى اذهان
آشفته و جست‏وجوگر نيز به وجود مى‏آيد كه اگر با همان تفاسير ادامه يابد،
به نتايج خطرناكى منجر مى‏شود. شناخت درست از هر موضوع و پديده، شرط لازم
نقد و اظهارنظر است و در اين جا، علاوه بر شناخت مفاهيم كلامى، بايد از
سينما و رابطه آن با جهان نيز شناخت داشته باشيم.

در اين ميان، علاقه‏ها و جاذبه‏هاى خارج از متن نيز سعى مى‏كند راهى به سوى
سينماى ايرانى باز كند و مفاهيم ظاهراً مشابه را بازسازى يا باز توليد
كند. هر چند تعداد فيلم‏هاى سينمايى و سريال‏هاى تلويزيونى با چنين مضمونى
چندان زياد نيست؛ اما علاقه و اشتياق كسانى كه سياست‏گذارى مالى و فرهنگى
اين جريان را بر عهده دارند، آن قدر زياد است كه مى‏توان انتظار داشت در
سال‏هاى نه چندان دور، تعداد فيلم‏هاى آخرالزمانى در سينما و تلويزيون ما
قابل تأمل شود.

گرچه ضعف تكنولوژى در سينماى ما، مانع از ساختن آثار خيره‏كننده با
جلوه‏هاى بصرى بهت‏انگيز مى‏شود، اما لااقل در داستان‏سرايى و خلق
موقعيت‏ها و شخصيت‏هاى بكر، تصور مى‏شود، چيزهاى تازه و بديعى وجود دارد.
حكايت‏ها و داستان‏هاى تاريخى دوران غيبت، ماجراهاى خارق العاده ياران و
مرتبطين با امام زمان كه در منابع مختلف ذكر شده‏اند و نيز پيوندهاى موضوع
مهدويت با جامعه معاصر و تبيين مفاهيمى مثل انتظار، غيبت، مصلح و منجى از
ديدگاه تشيع، از دغدغه‏هايى هستند كه آن سياست‏گذاران و احتمالاً سينماگران
انتظار دارند در اين سينما بازتوليد و عرضه شوند؛ اما آن چه براى داشتن
چنين سينمايى لازم است، بسيار فراتر از اين تصورات است. بخشى از آن چه
سينما را به وجود مى‏آورد، داشتن ايده جذاب و داستان خلاق است؛ اما تصور
اين كه با موضوعات احتمالاً پرمخاطب و پرجاذبه، مى‏توان اثرى سينمايى را به
وجود آورد كه همه آثار و شرايط حرفه‏اى و هنرى را دارا باشد، اشتباه است.
هر اثر هنرى، زمانى شكوفا مى‏شود و هويت مى‏يابد كه علاوه بر رعايت مراتب
هنرى در آفرينش آن، بستر معرفتى و نظرى كاملى در محيط آن موجود باشد؛ يعنى
سياست‏گذاران و سينماگران، علاوه بر شناخت دقيق سينما، از مضمون - كه در
اين جا موعود و مهدويت است - نيز آگاهى و اشراف كامل داشته باشند و رابطه
منطقى و عقلانى بين اين دو را تبيين نموده باشند. اين رابطه، كمك شايانى به
دورى گزيدن از ورطه شعار و تبليغات صورى مى‏كند.

در سال‏هاى اخير، تعداد عناوين و نام‏هايى كه از سوى سياست‏گذاران براى
سينماى مطلوب ارائه، توصيه و تبليغ شده است، كم نيست؛ سينماى معناگرا،
سينماى مسلحانه، سينماى فرانگر و...؛ اما آن چه مغفول مانده و باعث ناتوانى
در رشد اين سينما شده، عدم معرفت و تبيين رابطه بين سينما و مضامين
موردنظر سياست‏گذاران مى‏باشد. در اين موضوع، آن چه كم اهميت و ساده تصور
مى‏شود، اين بستر و رابطه است كه در نمونه هاليوودى، دقيقاً مى‏توان اين
توانايى را ديد.

رابطه متقابل سرمايه، تكنيك و خلاقيت، بر پايه‏اى از مبانى حساب شده نظرى
استوار شده است كه هر چند ممكن است صرفاً جنبه سينمايى داشته باشد و فقط
براى اثرى خاص بنا نهاده شده باشد، اما مخاطب، كاملاً آن را جدى گرفته،
همچون جزئى از فرامين مقدس، باور مى‏كند. اين رابطه و بستر، در سينماى ما
غايب است. موضوع عظيمى مثل «مهدويت»، اگر فارغ از اين مراحل ومقدمات به
سينما راه پيدا كند، جز لوث كردن و از دست دادن فرصت‏هاى بديع خود و
احتمالاً تقليد خام از نمونه هاليوودى، دستاوردى نخواهد داشت.

پژوهش سينمايى در اين موضوع و تبيين رابطه قابل دفاع سينما با آن، از
بايسته‏هاى ورود به چنين عرصه‏اى است. تنها ادعاى داشتن منابع و ذخاير كافى
نيست و نياز جدى و عميقى به كاوش‏هاى سينمايى و هنرى در آن وجود دارد.

منبع: شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . برای عضویت سریع کلیک کنید.



موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
برجسته ترين شعار مهدويت (2)
برجسته ترين شعار مهدويت (1)
جهانی سازی، پايان تاريخ و مهدويت
امتيازات تفكر شيعى در حوزه‏ى مهدويت
معرفي چند سايت فعال در حوزه مهدويت
مطالعه اي درباره مهدويت
آخرالزمان در فرهنگ مهدويت
نيم نگاهي به انديشه مهدويت در جريان انقلاب اسلامي
دكترين مهدويت و كاركرد آن از منظر جامعه شناسي (4)
دكترين مهدويت و كاركرد آن از منظر جامعه شناسي (3)
۱۷-۶-۱۳۸۹ ۰۴:۵۴ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  بیا اینجا برای سلامتی امام زمان(عج) صلوات بفرست admin 6,387 455,859 ۱۰-۱۲-۱۳۹۴ ۰۳:۴۴ عصر
آخرین ارسال: tanha37
  صلوات خاصه امام رضا baranpayizi 135 7,726 ۳-۲-۱۳۹۴ ۰۸:۳۰ عصر
آخرین ارسال: امشاسپند
  تا وارد انجمن شدید یک دعای فرج برای امام زمان بخونید. آرشین1 610 35,631 ۳۰-۱-۱۳۹۴ ۱۰:۱۲ عصر
آخرین ارسال: mahya28
Heart دعا برای امام زمان "عج الله تعالی فرجه الشریف" فاطمه313 0 752 ۲۴-۱-۱۳۹۴ ۱۲:۲۳ عصر
آخرین ارسال: فاطمه313
  حرف دلتو به امام زمان بگو mahya28 3 1,009 ۱۵-۱۲-۱۳۹۳ ۰۷:۰۳ عصر
آخرین ارسال: mahya28


درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 850.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

لینک دوستان

لینک دوستان

لینک دوستان