درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۲۸-۷-۱۳۹۷, ۰۵:۱۹ صبح



ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
سينماى آخرالزمانى و مهدويت
نویسنده پیام
کاربر 10 ستاره
*
آفلاین
ارسال‌ها: 24,243
تاریخ عضویت: ۲۰ مرداد ۱۳۸۸
اعتبار: 93
سپاس ها 2
سپاس شده 704 بار در 681 ارسال
ارسال: #1
سينماى آخرالزمانى و مهدويت

سينماى آخرالزمانى و مهدويت

سينماى آخرالزمانى و مهدويت



 

نویسنده : حميدرضا بيات









موعودگرايى و مفاهيم آخرالزمانى، بستر دراماتيكى براى
سينماى هاليوود است. تعداد فيلم‏هايى كه مستقيماً يا ضمناً با اين تم‏ها
ساخته شده‏اند، فوق انتظارند. جاذبه‏هايى كه دنياى ناديده و موعود در
انتهاى خود با خود حمل مى‏كند، پر از اكشن، اهريمن، نجات دهنده و قدرت‏هاى
محيرالعقول و گسست‏ها و پيوندهاى غيرمنتظره، در زمان و مكان است و مگر
سينما به چيزى جز اينها استوار مى‏شود؟ جاذبه‏هاى بصرى و دراماتيك برخى از
اين فيلم‏ها نظير آرماگدون، ترميناتور، ماتريكس و...، هوش از سر تماشاگر
عادت زده مى‏برد و ما را از نكته‏هاى اساسى‏ترى غافل مى‏كند. پايه‏هاى
تئوريك و معرفتى اين تصور از موعودگرايى بر چه پايه‏اى بنا شده است و اين
كه با تماشا و دقت در مبانى اين سينما، دچار چه حس منفعلانه‏اى مى‏شويم؟

ساده نگرانه‏ترين حركت، شبيه‏سازى مفاهيم اين سينما با مشتركات لفظى آن در
تشيع و آه و حسرت و آرزو براى ساختن فيلم‏هايى با مضمون صريح‏ترى درباره
مهدويت و انتظار است كه حتى در ميان برخى نويسندگان و منتقدين هم ديده
مى‏شود! در ادامه اين نگرش، سعى در پيدا كردن اسرار و رموز صهيونيستى و
استكبارى و پيچاندن همه آن چه در فيلم ديده مى‏شود، براى اثبات مقصود دل و
محكوم كردن سازنده و نويسنده است؛ بدون توجه به درستى يا نادرستى ادعاها و
مستندات.

در اين ميان، آن چه بيش از هر چيز خودنمايى مى‏كند، سينما است. محكوم
كنندگان و آرزومندان، هيچ كدام به مبانى سينما توجهى نمى‏كنند و فارغ از
بايد و نبايد ذات اين هنر (صنعت) به مضمون و بيشتر از آن به پشت پرده سينما
نظر دارند. سينما براى حيات و رشد خود، نياز به درنورديدن عرصه‏هاى تازه و
حتى ممنوع براى داستان‏پردازى دارد. در اين ميان، هر قدر فضاى تاختن اسب
خيال، خصوصاً در امور غيرمحسوس بازتر باشد، صنعت‏گران هاليوودى، عشق بيشترى
به آن مى‏ورزند.

امروز در سده دوم تاريخ سينما، هيچ بخش جذابى از كتاب مقدس و آثار و
افسانه‏هاى كهن و اعتقادات افسونگر اديان و مكاتب الهى و غير الهى، از
ديدرس آنها دور نمانده است. اعتقاد به موعود و منجى و اجراى آخرالزمان كه
فصل مشترك همه اديان است نيز دستمايه جذابى براى بسيارى از كارگردان‏ها و
تهيه‏كنندگان شده است؛ اما تنها چيزى از اين مفاهيم در چرخه توليد سينما به
كار گرفته مى‏شود كه با ماشين تخيل همسانى داشته باشد و به عبارت ديگر، به
جذابيت درام و رونق مالى منجر شود و البته نبايد و نمى‏توان نگرش و مبانى
يهودى و مسيحى را كه در ساختار اين سينما اهميت زيادى دارد، نديده گرفت؛
اما تفسير و تعبير و يا ترجمه و تأويل‏هاى غريب، بيش از همه به درك درست ما
از آن سينما لطمه مى‏زند. آدرس غلطى كه به دوستى با دشمن يا دشمنى بيهوده
منجر شود، جز ضرر هيچ بهره‏اى براى ما ندارد.

برخى برنامه‏هاى تلويزيون و نقدهاى مطبوعاتى كه براى روزنمايى و واشكافى از
چهره فيلم‏هاى فريبنده آخرالزمانى ساخته و نوشته مى‏شود، مشحون از چيزهايى
است كه كمترين ارتباط را با سينما و بيشترين سود را نصيب سازندگان آنها
مى‏كند. معمولاً مخاطبين اين برنامه‏ها و نقدها، شناخت دقيقى از فضا و متن
ندارند و آن چه را ارائه مى‏شود، حقيقت مسلم فرض نموده، با ديدگاه غلط به
تماشا و برداشت از فيلم مى‏نشينند و از سوى ديگر، تبليغى ضمنى براى اذهان
آشفته و جست‏وجوگر نيز به وجود مى‏آيد كه اگر با همان تفاسير ادامه يابد،
به نتايج خطرناكى منجر مى‏شود. شناخت درست از هر موضوع و پديده، شرط لازم
نقد و اظهارنظر است و در اين جا، علاوه بر شناخت مفاهيم كلامى، بايد از
سينما و رابطه آن با جهان نيز شناخت داشته باشيم.

در اين ميان، علاقه‏ها و جاذبه‏هاى خارج از متن نيز سعى مى‏كند راهى به سوى
سينماى ايرانى باز كند و مفاهيم ظاهراً مشابه را بازسازى يا باز توليد
كند. هر چند تعداد فيلم‏هاى سينمايى و سريال‏هاى تلويزيونى با چنين مضمونى
چندان زياد نيست؛ اما علاقه و اشتياق كسانى كه سياست‏گذارى مالى و فرهنگى
اين جريان را بر عهده دارند، آن قدر زياد است كه مى‏توان انتظار داشت در
سال‏هاى نه چندان دور، تعداد فيلم‏هاى آخرالزمانى در سينما و تلويزيون ما
قابل تأمل شود.

گرچه ضعف تكنولوژى در سينماى ما، مانع از ساختن آثار خيره‏كننده با
جلوه‏هاى بصرى بهت‏انگيز مى‏شود، اما لااقل در داستان‏سرايى و خلق
موقعيت‏ها و شخصيت‏هاى بكر، تصور مى‏شود، چيزهاى تازه و بديعى وجود دارد.
حكايت‏ها و داستان‏هاى تاريخى دوران غيبت، ماجراهاى خارق العاده ياران و
مرتبطين با امام زمان كه در منابع مختلف ذكر شده‏اند و نيز پيوندهاى موضوع
مهدويت با جامعه معاصر و تبيين مفاهيمى مثل انتظار، غيبت، مصلح و منجى از
ديدگاه تشيع، از دغدغه‏هايى هستند كه آن سياست‏گذاران و احتمالاً سينماگران
انتظار دارند در اين سينما بازتوليد و عرضه شوند؛ اما آن چه براى داشتن
چنين سينمايى لازم است، بسيار فراتر از اين تصورات است. بخشى از آن چه
سينما را به وجود مى‏آورد، داشتن ايده جذاب و داستان خلاق است؛ اما تصور
اين كه با موضوعات احتمالاً پرمخاطب و پرجاذبه، مى‏توان اثرى سينمايى را به
وجود آورد كه همه آثار و شرايط حرفه‏اى و هنرى را دارا باشد، اشتباه است.
هر اثر هنرى، زمانى شكوفا مى‏شود و هويت مى‏يابد كه علاوه بر رعايت مراتب
هنرى در آفرينش آن، بستر معرفتى و نظرى كاملى در محيط آن موجود باشد؛ يعنى
سياست‏گذاران و سينماگران، علاوه بر شناخت دقيق سينما، از مضمون - كه در
اين جا موعود و مهدويت است - نيز آگاهى و اشراف كامل داشته باشند و رابطه
منطقى و عقلانى بين اين دو را تبيين نموده باشند. اين رابطه، كمك شايانى به
دورى گزيدن از ورطه شعار و تبليغات صورى مى‏كند.

در سال‏هاى اخير، تعداد عناوين و نام‏هايى كه از سوى سياست‏گذاران براى
سينماى مطلوب ارائه، توصيه و تبليغ شده است، كم نيست؛ سينماى معناگرا،
سينماى مسلحانه، سينماى فرانگر و...؛ اما آن چه مغفول مانده و باعث ناتوانى
در رشد اين سينما شده، عدم معرفت و تبيين رابطه بين سينما و مضامين
موردنظر سياست‏گذاران مى‏باشد. در اين موضوع، آن چه كم اهميت و ساده تصور
مى‏شود، اين بستر و رابطه است كه در نمونه هاليوودى، دقيقاً مى‏توان اين
توانايى را ديد.

رابطه متقابل سرمايه، تكنيك و خلاقيت، بر پايه‏اى از مبانى حساب شده نظرى
استوار شده است كه هر چند ممكن است صرفاً جنبه سينمايى داشته باشد و فقط
براى اثرى خاص بنا نهاده شده باشد، اما مخاطب، كاملاً آن را جدى گرفته،
همچون جزئى از فرامين مقدس، باور مى‏كند. اين رابطه و بستر، در سينماى ما
غايب است. موضوع عظيمى مثل «مهدويت»، اگر فارغ از اين مراحل ومقدمات به
سينما راه پيدا كند، جز لوث كردن و از دست دادن فرصت‏هاى بديع خود و
احتمالاً تقليد خام از نمونه هاليوودى، دستاوردى نخواهد داشت.

پژوهش سينمايى در اين موضوع و تبيين رابطه قابل دفاع سينما با آن، از
بايسته‏هاى ورود به چنين عرصه‏اى است. تنها ادعاى داشتن منابع و ذخاير كافى
نيست و نياز جدى و عميقى به كاوش‏هاى سينمايى و هنرى در آن وجود دارد.

منبع: شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . برای عضویت سریع کلیک کنید.



موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
برجسته ترين شعار مهدويت (2)
برجسته ترين شعار مهدويت (1)
جهانی سازی، پايان تاريخ و مهدويت
امتيازات تفكر شيعى در حوزه‏ى مهدويت
معرفي چند سايت فعال در حوزه مهدويت
مطالعه اي درباره مهدويت
آخرالزمان در فرهنگ مهدويت
نيم نگاهي به انديشه مهدويت در جريان انقلاب اسلامي
دكترين مهدويت و كاركرد آن از منظر جامعه شناسي (4)
دكترين مهدويت و كاركرد آن از منظر جامعه شناسي (3)
۱۷-۶-۱۳۸۹ ۰۴:۵۴ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  بیا اینجا برای سلامتی امام زمان(عج) صلوات بفرست admin 6,387 457,800 ۱۰-۱۲-۱۳۹۴ ۰۳:۴۴ عصر
آخرین ارسال: tanha37
  صلوات خاصه امام رضا baranpayizi 135 7,962 ۳-۲-۱۳۹۴ ۰۸:۳۰ عصر
آخرین ارسال: امشاسپند
  تا وارد انجمن شدید یک دعای فرج برای امام زمان بخونید. آرشین1 610 35,832 ۳۰-۱-۱۳۹۴ ۱۰:۱۲ عصر
آخرین ارسال: mahya28
Heart دعا برای امام زمان "عج الله تعالی فرجه الشریف" فاطمه313 0 769 ۲۴-۱-۱۳۹۴ ۱۲:۲۳ عصر
آخرین ارسال: فاطمه313
  حرف دلتو به امام زمان بگو mahya28 3 1,029 ۱۵-۱۲-۱۳۹۳ ۰۷:۰۳ عصر
آخرین ارسال: mahya28


درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 850.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

لینک دوستان

لینک دوستان