درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۳۰-۷-۱۳۹۳, ۰۶:۱۰ صبح


 

سرزمین بلاگ حامد اسکندری

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
مهارتهای روانی
نویسنده پیام
مهمان
 
سپاس ها
سپاس شده بار در ارسال
ارسال: #1
مهارتهای روانی

ويژگی های ذاتی يا آموخته شده ای هستند که موفقيت ورزشکار را ممکن می سازد يا احتمال آنرا افزايش می دهد اعتماد به نفس، کنترل تمرکز، کنترل انگيختگی و اضطراب نمونه اين مهارتهاست. اين مهارتها را همه می توانند بياموزند و تمرين کنند و با دستيابی به آمادگی روانی عملکرد خود را بهتر کنند.
تنظيم انگيختگی
هميشه بهترين عملکرد ورزشکار زمانی ايجاد می شود که او در بهترين وضعيت انگيختگی باشد. انگيختگی عبارت است از فعال شدن عمومی فيزيولوژيکی و روانی مانند: افزايش ضربان قلب و تنفس و افزايش هشياری و توجه.
وقتی بی حوصله يا در حال استراحت يا خواب هستيم، انگيختگی مان کم است. وقتی هيجان زده، عصبانی يا مضطرب می شويم انگيختگی مان زياد می شود. اگر انگيختگی مناسب کاری باشد که در دست داريم آن کار به نحو مطلوب انجام می شود. اگر زياد باشد دچار اضطراب می شويم و اگر کم باشد کار را به حد لازم جدی نمی گيريم. مانند وقتی که حريف ضعيفی در پيش داريم. گاهی اوقات به همين دليل حريف های ضعيف بر حريف های قوی چيره می شوند.
برای تنظيم انگيختگی راههايي وجود دارد: اگر انگيختگی کم باشد نرمش کردن، تصويرسازی و يادآوری موفقيت های گذشته و موفقيت هايي که در آينده بدست خواهد آمد، به افزايش انگيختگی کمک ميکند. برای کاهش انگيختگی از روشهای مختلف از جمله روش آرميدن يا ريلکسيشن و کنترل تنفس استفاده می شود. البته هدف گزينی و تنظيم وقت و
برنامه ريزی خود از بسياری از اضطراب ها جلوگيری می کند.

تصويرسازی
با تصويرسازی می توانيم تجربه های مثبت و موفق گذشته را در ذهن بازسازی کنيم و يا رويدادهايي را که دوست داريم در آينده اتفاق افتد را تصور کنيم. اين کار ما را از لحاظ ذهنی برای مسابقه آماده می کند. البته منظور از تصويرسازی خيال پردازيهايي که ناخواسته به سراغمان می آيد نيست. در تصويرسازی تنها نبايد به حس ديداری اکتفا نمود بلکه بايد تا حد ممکن از حواس بيشتری استفاده کرد تا تصوير روشن، واضح و ملموس تر باشد. مانند: شنيدن صداها، بوی چمن يا کلر آب استخر و يا حس کردن توپ با دست و جز آن.
اعتماد به نفس
اعتماد به نفس عبارتست از: اعتماد به توانايي های خود در انجام موفقيت آميز کار مورد نظر.
بديهی است اگر اين اعتماد غيرواقعی و بيشتر از توانايي های واقعی شخص باشد اعتماد به نفس کاذب است و به زيان عملکرد تمام می شود. اعتماد به نفس از عناصر اصلی موفقيت ورزشی و عاملی است که ورزشکاران برجسته را از سايرين متمايز می سازد.
اعتماد به نفس به سبب:
• حفظ آرامش در شرايط فشار،
• تمرکز بيشتر و مؤثرتر،
• انتخاب هدف های دشوارتر،
• مقاومت و تلاش بيشتر می شود.
اعتماد به نفس ويژگی ثابت و تغيير ناپذيری نيست و می توان آن را افزايش داد. به پايان رساندن کار و دستيابی به موفقيت اعتماد به نفس را افزايش می دهد. بنابراين بهتر است هدفها را طوری انتخاب کنيم که با تلاش بتوانيم به آن دست يابيم. شايد اين که باختن سبب باخت در مسابقه بعدی می شود. يک توجيهش همين باشد. وقتی ورزشکار مسابقه قبلی را برده باشد با اعتماد بيشتر به ميدان می رود. علاوه بر آن موارد زير نيز اعتماد را افزايش می دهد:
• استفاده از تصويرسازی و خود را موفق ديدن
• فکر کردن با اعتماد به نفس و گفتگو درونی با اعتماد به نفس
• عمل کردن با اعتماد به نفس يعنی حتی در شرايط ضعيف بودن نيز حالت هايي را که نشانگر اعتماد به نفس است به خود بگيريم.
تمرکز
منظور از تمرکز توانايي معطوف ساختن توجه به امور مربوط به وظيفه و در صورت لزوم حفظ و تغيير آن متناسب با شرايط است. تمرکز از اصلی ترين عوامل روانی در عملکرد ورزشی برتر شناخته شده است. ورزشکاران بزرگ در حالی که در کار خود مستغرق می شوند بر محيط و اوضاع بازی نيز آگاهی دارند.
گاه هنگام مسابقه مهم ورزشکار به جای آنکه به کاری که در دست دارد تمرکز کند فکرش به جاهای مختلف سير می کند، به مسابقه گذشته فکر می کند و افسوس می خورد که ای کاش آن را برده بود، به مسابقه آينده می انديشد، به مسايل زندگی فکر می کند، به تماشاگرها و ... و از توجه به کار اصلی باز می ماند.
نوع تمرکز بايد با ضرورت کار متناسب باشد. مثلاً گاهی لازم است توجه ما به بيرون يعنی به ميدان بازی باشد در حالی که توجهمان به درون يعنی به افکار خود متوجه شده است يا اينکه بايد به يک چيز محدود، مثلاً، فقط به توپ توجه کنيم در حالی که به همه ميدان و حتی تماشاگر توجه داريم که متناسب با تکليف جاری نيست.خستگی، نداشتن انگيزه کافی و عوامل بيرونی مخل تمرکز مانند: نور، صدا، حقه های حريف مانع تمرکز کافی می شود.

هدف گزينی
اهميت داشتن هدف را همه تجربه کرده ايم. ورزشکاران برای هدايت و همسو کردن تلاشهای خود به داشتن هدف نياز دارند. هدف گزينی در ورزش بسيار مهم است زيرا نه تنها نقطه ای را که می خواهيم به آن برسيم به ما نشان می دهد بلکه روش گام به گام رسيدن به آن نقطه را نيز فراهم می سازد.
منظور از هدف گزينی در ورزش برنامه ريزی گام به گام برای دستيابی به هدفهای عينی و واقعی است، مانند آموختن يک فن خاص، کاهش رکورد، افزايش ميزان وزنه، افزايش تعداد و تکرار، کسب عنوان خاصی در مسابقات و جز آن، در زمان مشخص و معين.
اما داشتن هدفهاي ذهنی و نامشخص که زمان مشخص ندارند و برنامه ای برای دستيابی به آن تدوين نشده بسيار کلی هستند و نمی توان آنها را سنجيد. لذا هدف گزينی درست و اصولی به حساب نمی آيند.
هدفها ممکن است نتيجه ای باشد مانند دستيابی به رتبه خاص در مسابقات و يا عملکردی باشد مانند عملکرد خود را از گذشته خود بهتر کردن (ظرف دو ماه 1 کيلو بيشتر وزنه زدن). در هدفهای نتيجه ای فرد خودش را با ديگران مقايسه می کند و در هدفهای عملکردی با عملکرد گذشته خود مقايسه می کند. بنابراين هدفهای عملکردی بيشتر در اختيار ماست و بهتر است که بيشتر از اين نوع هدفها انتخاب شود و سرانجام هدفهای فرايندی که به نحوه اجرای حرکت توجه دارند مثلاً توجه به کشيدن دستها به جلو در شنای آزاد.

گفتگوی درونی
گفتگوی درونی شکلهای متفاوتی دارد اما به راحتی می توان آن را در انواع انگيزشی، آموزشی و منفی دسته بندی کرد. گفتگوی درونی انگيزشی و آموزشی می تواند عزت نفس، انگيزش و تمرکز را ارتقاء بخشند. اين نوع از گفتگوی درونی به بهبود عملکرد منجر می شود. حال آنکه گفتگوی درونی منفی منجر به ايجاد اضطراب و از دست دادن تمرکز می شود.

موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
افرادی که از نظر روانی قوی هستند چه کارهایی نمی کنند ؟
دوازده موردی که سلامت روانی را تخریب می‌کند
یک مشکل روانی شایع در خانم‌ها!
خود تخریبی و ترس از طرد شدن ، علائم این اختلال روانی
سرماخوردگی روانی چیست؟
4مرحله تاثیر سایت‌های مستهجن برروی سلامت روانی شما!!
نگاهی به انرژی روانی
شایع‌ ترین مشکل روانی زنان
شما می توانید وضع روحی – روانی خود را با غذاها بهبود ببخشید
میزان موفقیت در ترک سیگار برای افرادی که اختلالات روانی مختلفی دارند، متفاوت است
۲۲-۵-۱۳۸۸ ۰۲:۱۰ عصر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  روش برخورد مناسب با افراد حسود mary.sdi 0 36 ۲۸-۷-۱۳۹۳ ۰۱:۲۶ عصر
آخرین ارسال: mary.sdi
  چگونه ترس خود را کنترل کنیم mary.sdi 0 38 ۲۷-۷-۱۳۹۳ ۰۵:۵۲ عصر
آخرین ارسال: mary.sdi
  چگونه پس از عصبانیت خود را آرام کنید mary.sdi 0 51 ۲۶-۷-۱۳۹۳ ۱۱:۵۸ صبح
آخرین ارسال: mary.sdi
  چگونه از افکار منفی دوری کنیم nesssa 0 72 ۲۳-۷-۱۳۹۳ ۰۶:۰۰ عصر
آخرین ارسال: nesssa
  خوب گوش کردن در کلاس nesssa 0 54 ۲۳-۷-۱۳۹۳ ۰۴:۰۰ عصر
آخرین ارسال: nesssa

درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 750.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

جستجو در انجمن