درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۳-۸-۱۳۹۳, ۱۰:۴۰ عصر


 

سرزمین بلاگ حامد اسکندری

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
" مفاهیم پایه در معماری "
نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
آفلاین
ارسال‌ها: 9,666
تاریخ عضویت: ۱۶ تير ۱۳۸۹
اعتبار: 86
سپاس ها 4
سپاس شده 56 بار در 44 ارسال
ارسال: #1
" مفاهیم پایه در معماری "

شناخت معماری ،
با شناخت عوامل تشکیل دهنده ی آن آغاز می شود . این برداشت ، در بر گیرنده
ی کلیه عناصر کالبدی و شناختی است و امور و مسایل جامعه شناختی فرهنگی _
که از شاخه های علوم انسانی نشات گرفته _ کلیتی را می سازد که بدان ((
معمار ی)) اطلاق می شود.


معماری، در
محیطی شکل می گیرد و از این رو ، شناخت کلیه ی عوامل محیطی ، جغرافیای و
انسانی برای پی ریزی بنیان های تاثیر گذار بر کالبد ، لازم و ضروری است .
مرحلهی بعدی ، مطالعه ی شکل معماری است که _ خود _ راه ، روش و مسایل خاص
خود را در ارزیابی دارا می باشد وتجزیه و تحلیل هر کدام از این عوامل ، در
معرفی و یا نقد و شناسایی اثر ، موجب دریافت کلیت مفهومی آن می گردد .


در چهار چوب
شناخت و تحلیل مسایل عقلانی ، می توان از واقعیت های مادی و جغرافیایی نام
برد : مانند اقلیم ، زمین ، شیب ، تابش آفتاب ، باد ، منظر ، صدا و ... ؛
همچنین عوامل ساخت و ساز ، مصالح ، سازه ، فن آوری ، نیروی انسانی ،
اقتصاد و دیگر متغیر های استدلالی که در مقدمات و روند طراحی قابل ارزیابی
می باشند .


پس از تحلیل مقدماتی عقلانی ، اساس معماری آغاز می شود و ما وارد جوهره ی تشکیل دهنده ی وجودی فضای آن می شویم .

معماری مانند
پیکره ای است که در بطن خود ، فضاهای گوناگونی را در بر دارد که انسان در
آ ن ، در حرکت و زندگی است . فضای شکل گرفته ، ملهم از پیکره و بدنه هاست
؛ ولی به تنهایی نیز ، دارای هویت وجودی خاص خود می باشد و بدین لحاظ می
توان گفت که مهمترین عامل در معماری ، نحوه ی شکل گیری فضا در آن است .


شکل گیری فضا در
رابطه با کالبد و پوسته ی تشکیل دهنده ی آن ، به عواملی مانند تناسب ، حجم
، ارتفاع ، آهنگ و ضرب تکرار عناصر ، بافت ،؟ رنگ ، و نور بستگی دارد و
شکل کلی ، حاصل پاره ای عوامل دیگر است که موجب تظاهرِ گونه ی کالبدی آن
خواهد شد .


شناخت فضای
معماری ، همیشه با استدلال قابل برداشت و تحلیل نمی باشد ؛ چرا که این
برداشت همراه با دریافت و ادراک ذهنی انسان است . احساساتِ حاصل از ادراک
انسانی در برابر زندگی و فضای زیست ، معنای والای خود را به دست می آورد و
در آن طرح غالبِ نطفه های هنری و فلسفی ریخته شده ، مفهومی جامع و متشکل
از کلیه ی عناصر ذکر شده متبلور می گردد.


البته در طی
دوران کلاسیک و سپس مدرنیزم و پسا مدرن ، متوجه حرکت های شکل گیری فضای
معماری در ارتباط با عواملی مانند زمان ، تمدن ، فرهنگ و نو آوری شده ایم
که هر کدام از این تظاهرات هویتی ، به نوعی در زبان ، بیان و استعاره
کوشیده اند ؛ ولی امروزه ، به سختی می توان حکم واحدی در غالب مبانی نظری
معماری ارایه کرد ؛ چرا که در دنیای امروز ، حتی در قالب شناخت و احترام
به فرهنگ ها ، راه ها و مسیر های زیادی در برخورد با معماری وجود دارد که
هر کدام از آن ها نیازمند تعمق ، تفکر و ارزیابی است و بدون شک ، تنها
گذشت زمان می تواند برخی از آن ها را در اساس و هویت خود اصالت بخشد.


امروز ، شاید
بتوان گفت روش طراحی واحدی وجود ندارد ؛ چرا که در زمان و دنیایی زندگی می
کنیم که مملو از پیچیدگی ها ، کثرت ها و نیازهای مُبرم دست یابی به آزادی
هایی است که در آن ، فضا نقش امروزین خود را به بهترین نحو می تواند ایفا
نماید .


در حال حاضر ،
روش خاص خود را ایجاب می کند و بر خلاف گذشته _ که معماران سعی در پیشنهاد
روش هایی واحد با قابلیت بهره گیری در مقیاس جهانی داشتند _معماران در
ساخت هر بنا به روش ویژه ای دست می یابند که ابداع روش های طراحی ، بخشی
از خلاقیت در معماری به شمار می رود .


شاید بتوان گفت
که دنیای امرو ز _ به علت پیشرفت های روز افزون ، آزادی و عدالت خواهی ،
همچنین آرا مردم ، آزادی بیان و ارتباطات جهانی الکترونیکی _ نوعی تامل ،
تنوع و ظرفیت را شکل داده است که دیگر ، معماری نمیتواند از ان بر کنار
باشد و همچنان در زبان های خاص و دگماتیزم تاریخی سیر نماید. در حال حاضر
، شناخت فضای معماری ، منوط به هموار نمودن بستری آزاد برای آن می باشد .


کتاب موجود در
زمینه ی مقدمات شکل گیری فضای معماری بسیار مفید و موثر است و از زاویه
های گوناگون ، به برداشت های معماری در بعد تحلیلی ، علمی ، ادراکی ، هنری
کمک می کند که از طریق آن می توان به ساخت و ساز های هویتی و مفهومی دست
یافت و جایگاه معماری را در کلیت و رسالت فرهنگی _ اجتماعی خود لحاظ نمود
، تا در محیط انسانی هم بتواند در رشد و ارتقای تمدن بشری نقش مفید و موثر
خود را ایفا نماید .
ادواردت وایت


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
اصول معماری داخلی 03
اصول معماری منظر
نکاتی در مورد معماری
پلان های معماری مجتمع تجاری، مسکونی 175 واحدی ، 12 طبقه
محمدکریم پیرنیا،پدر معماری سنتی ایران
تاریخچه اکشن آفیس در معماری داخلی ؟
معرفی رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد
فرم در معماری
بانک مقالات و اطلاعات معماری
معماری شگف انگیز آنتونی گائودی
به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)
۱۲-۷-۱۳۸۹ ۱۰:۱۸ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  اصول معماری داخلی 03 yalda888 0 91 ۱۲-۷-۱۳۹۳ ۱۲:۰۲ عصر
آخرین ارسال: yalda888
  سیستم‌های ساختمان برای طراحان داخلی yalda888 0 145 ۱۲-۶-۱۳۹۳ ۱۲:۵۶ عصر
آخرین ارسال: yalda888
  پارتیشن های ام دی افی shahabi30 0 181 ۱۱-۵-۱۳۹۳ ۱۰:۳۷ صبح
آخرین ارسال: shahabi30
  اصول معماری منظر yalda888 0 222 ۲۹-۴-۱۳۹۳ ۰۳:۳۳ صبح
آخرین ارسال: yalda888
  فروش مصالح کناف hamid_rahmati2 0 231 ۲۳-۴-۱۳۹۳ ۱۱:۲۱ صبح
آخرین ارسال: hamid_rahmati2

درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 750.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

جستجو در انجمن