درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۱-۱۰-۱۳۹۳, ۰۲:۴۵ صبح


 


ارسال پاسخ  ارسال موضوع 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
" مفاهیم پایه در معماری "
نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
آفلاین
ارسال‌ها: 9,666
تاریخ عضویت: ۱۶ تير ۱۳۸۹
اعتبار: 86
سپاس ها 4
سپاس شده 57 بار در 44 ارسال
ارسال: #1
" مفاهیم پایه در معماری "

شناخت معماری ،
با شناخت عوامل تشکیل دهنده ی آن آغاز می شود . این برداشت ، در بر گیرنده
ی کلیه عناصر کالبدی و شناختی است و امور و مسایل جامعه شناختی فرهنگی _
که از شاخه های علوم انسانی نشات گرفته _ کلیتی را می سازد که بدان ((
معمار ی)) اطلاق می شود.


معماری، در
محیطی شکل می گیرد و از این رو ، شناخت کلیه ی عوامل محیطی ، جغرافیای و
انسانی برای پی ریزی بنیان های تاثیر گذار بر کالبد ، لازم و ضروری است .
مرحلهی بعدی ، مطالعه ی شکل معماری است که _ خود _ راه ، روش و مسایل خاص
خود را در ارزیابی دارا می باشد وتجزیه و تحلیل هر کدام از این عوامل ، در
معرفی و یا نقد و شناسایی اثر ، موجب دریافت کلیت مفهومی آن می گردد .


در چهار چوب
شناخت و تحلیل مسایل عقلانی ، می توان از واقعیت های مادی و جغرافیایی نام
برد : مانند اقلیم ، زمین ، شیب ، تابش آفتاب ، باد ، منظر ، صدا و ... ؛
همچنین عوامل ساخت و ساز ، مصالح ، سازه ، فن آوری ، نیروی انسانی ،
اقتصاد و دیگر متغیر های استدلالی که در مقدمات و روند طراحی قابل ارزیابی
می باشند .


پس از تحلیل مقدماتی عقلانی ، اساس معماری آغاز می شود و ما وارد جوهره ی تشکیل دهنده ی وجودی فضای آن می شویم .

معماری مانند
پیکره ای است که در بطن خود ، فضاهای گوناگونی را در بر دارد که انسان در
آ ن ، در حرکت و زندگی است . فضای شکل گرفته ، ملهم از پیکره و بدنه هاست
؛ ولی به تنهایی نیز ، دارای هویت وجودی خاص خود می باشد و بدین لحاظ می
توان گفت که مهمترین عامل در معماری ، نحوه ی شکل گیری فضا در آن است .


شکل گیری فضا در
رابطه با کالبد و پوسته ی تشکیل دهنده ی آن ، به عواملی مانند تناسب ، حجم
، ارتفاع ، آهنگ و ضرب تکرار عناصر ، بافت ،؟ رنگ ، و نور بستگی دارد و
شکل کلی ، حاصل پاره ای عوامل دیگر است که موجب تظاهرِ گونه ی کالبدی آن
خواهد شد .


شناخت فضای
معماری ، همیشه با استدلال قابل برداشت و تحلیل نمی باشد ؛ چرا که این
برداشت همراه با دریافت و ادراک ذهنی انسان است . احساساتِ حاصل از ادراک
انسانی در برابر زندگی و فضای زیست ، معنای والای خود را به دست می آورد و
در آن طرح غالبِ نطفه های هنری و فلسفی ریخته شده ، مفهومی جامع و متشکل
از کلیه ی عناصر ذکر شده متبلور می گردد.


البته در طی
دوران کلاسیک و سپس مدرنیزم و پسا مدرن ، متوجه حرکت های شکل گیری فضای
معماری در ارتباط با عواملی مانند زمان ، تمدن ، فرهنگ و نو آوری شده ایم
که هر کدام از این تظاهرات هویتی ، به نوعی در زبان ، بیان و استعاره
کوشیده اند ؛ ولی امروزه ، به سختی می توان حکم واحدی در غالب مبانی نظری
معماری ارایه کرد ؛ چرا که در دنیای امروز ، حتی در قالب شناخت و احترام
به فرهنگ ها ، راه ها و مسیر های زیادی در برخورد با معماری وجود دارد که
هر کدام از آن ها نیازمند تعمق ، تفکر و ارزیابی است و بدون شک ، تنها
گذشت زمان می تواند برخی از آن ها را در اساس و هویت خود اصالت بخشد.


امروز ، شاید
بتوان گفت روش طراحی واحدی وجود ندارد ؛ چرا که در زمان و دنیایی زندگی می
کنیم که مملو از پیچیدگی ها ، کثرت ها و نیازهای مُبرم دست یابی به آزادی
هایی است که در آن ، فضا نقش امروزین خود را به بهترین نحو می تواند ایفا
نماید .


در حال حاضر ،
روش خاص خود را ایجاب می کند و بر خلاف گذشته _ که معماران سعی در پیشنهاد
روش هایی واحد با قابلیت بهره گیری در مقیاس جهانی داشتند _معماران در
ساخت هر بنا به روش ویژه ای دست می یابند که ابداع روش های طراحی ، بخشی
از خلاقیت در معماری به شمار می رود .


شاید بتوان گفت
که دنیای امرو ز _ به علت پیشرفت های روز افزون ، آزادی و عدالت خواهی ،
همچنین آرا مردم ، آزادی بیان و ارتباطات جهانی الکترونیکی _ نوعی تامل ،
تنوع و ظرفیت را شکل داده است که دیگر ، معماری نمیتواند از ان بر کنار
باشد و همچنان در زبان های خاص و دگماتیزم تاریخی سیر نماید. در حال حاضر
، شناخت فضای معماری ، منوط به هموار نمودن بستری آزاد برای آن می باشد .


کتاب موجود در
زمینه ی مقدمات شکل گیری فضای معماری بسیار مفید و موثر است و از زاویه
های گوناگون ، به برداشت های معماری در بعد تحلیلی ، علمی ، ادراکی ، هنری
کمک می کند که از طریق آن می توان به ساخت و ساز های هویتی و مفهومی دست
یافت و جایگاه معماری را در کلیت و رسالت فرهنگی _ اجتماعی خود لحاظ نمود
، تا در محیط انسانی هم بتواند در رشد و ارتقای تمدن بشری نقش مفید و موثر
خود را ایفا نماید .
ادواردت وایت


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
درخواست پروژه انسان معماری طبیعت
اصول معماری داخلی 03
اصول معماری منظر
نکاتی در مورد معماری
پلان های معماری مجتمع تجاری، مسکونی 175 واحدی ، 12 طبقه
محمدکریم پیرنیا،پدر معماری سنتی ایران
تاریخچه اکشن آفیس در معماری داخلی ؟
معرفی رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد
فرم در معماری
بانک مقالات و اطلاعات معماری
به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)
۱۲-۷-۱۳۸۹ ۱۰:۱۸ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  سقف کاذب کششی modernsaghf 0 119 ۱۹-۹-۱۳۹۳ ۰۷:۲۵ عصر
آخرین ارسال: modernsaghf
  درخواست پروژه انسان معماری طبیعت ehsan_bir 0 99 ۱۵-۹-۱۳۹۳ ۱۲:۴۶ عصر
آخرین ارسال: ehsan_bir
  خانه‌های طبیعی yalda888 0 121 ۱۴-۹-۱۳۹۳ ۰۳:۳۱ عصر
آخرین ارسال: yalda888
  اصول معماری داخلی 03 yalda888 0 259 ۱۲-۷-۱۳۹۳ ۱۲:۰۲ عصر
آخرین ارسال: yalda888
  سیستم‌های ساختمان برای طراحان داخلی yalda888 0 270 ۱۲-۶-۱۳۹۳ ۱۲:۵۶ عصر
آخرین ارسال: yalda888

درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 750.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

ارتباط

 

لینک دوستان

جستجو در انجمن