درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۲-۸-۱۳۹۳, ۰۷:۵۳ عصر


 

سرزمین بلاگ حامد اسکندری

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
قسمتهایی از کتاب طراحی شهری محمود توسلی
نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
آفلاین
ارسال‌ها: 9,666
تاریخ عضویت: ۱۶ تير ۱۳۸۹
اعتبار: 86
سپاس ها 4
سپاس شده 56 بار در 44 ارسال
ارسال: #1
قسمتهایی از کتاب طراحی شهری محمود توسلی

شناخت



1.ساختار اصلی بخش مرکزی تهران وفرایند طراحی
خیابانها و میدانها مجموعه شهر را به بلوکها یا قطعات شهری تقسیم می کنند.

دو مسئله اساسی و مربوط به هم در طراحی شهری یکی کیفیت معماری بنای لبه خیابانها و میدانها و دیگری ترکیب کالبدی بلوک است.

در تهران تکلیف ترکیب بناهای خیابانی روشن نیست ،وبناهای بلند با ترکیبهای
گوناگون بدون ارتباط و ناهماهنگ در همه جا در لبه خیابانها و میدانها یا
درون بلوک های شهری در حال احداث است.

برای پاسخ به این مسئله جزیی از ساختار اصلی تهران بعد از مطالعات میدانی
در محدوده بخش مرکزی تهران برای مطالعه و طراحی شهری انتخاب شده است .این
جزء عبارت است از مجموعه حسن آباد و قسمتی از خیابان امام تا فضای جلو
موزه ایران باستان و همچنین بلوک شهری محصور میان خیابانهای امام و حافظ و
شهید فیاض بخش و 30 تیر در شمال پارک شهر تهران .
فرایند این مطالعه و طراحی برای دستیابی به نتایج طراحی شهری به صورت زیر بوده است.



-طرح مسئله ،موضوع وهدف طراحی



-مرور مطالعات انجام شده بویژه کتاب ((قواعدو معیارهای طراحی فضای شهری))

- بازدیدهای محلی از مرکز تهران به منظور انتخاب محل با توجه به هدف طراحی




- شناخت وبررسی دقیق منطقه انتخاب شده :مسایل فضایی -کالبدی ،برخی ویزگی
های اجتماعی واقتصادی ،مالکیت ،ارزش زمین،ارزشهای فضایی -کالبدی ،دسترسی
،کاربری و کیفیت .


-تحلیل برداشتها ،تدوین معیارها و قواعد طراحی



- طراحی شهری


مسئله:
در
حال حاضر ترکیب توده ساختمانی و فضا در لبه خیابان ها و بخش های مسکونی
پشت خیابانهای بخش مرکزی شهر تهران بدون پیروی از ضابطه معینی در حال تغیر
است ،به طوری که رفته رفته محیط کالبدی متراکم تر و سیمای شهری نا به
هنجارتر می شود.



موضوع:

تجدید طراحی شهری یک قطعه شهری در بخش مرکزی تهران به وسعت تقریبی هفت هکتار



هدف:
طراحی
شهری دقیق وروشن یک قطعه شهری که بتواند راهنما و سرمشق طراحی بسیاری از
قطعات بخشهای مرکزی شهر باشد .این قطعه شهری شامل میدان حسن آباد ،قسمتی
از خیابان امام خمینی تا میدان موزه ایران باستان است.



مقیاس طراحی:
مقیاس طراحی1/500 ودر برخی جزئیات فضاها و بدنه ها1/250 خواهد بود.









nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">



محدوده طراحی


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
اصول طراحی داخلی
معیار های طراحی رستوران
مسائل مطرح در طراحی ساختمان های اداری چیست ؟
طراحی کتابخانه نواری عظیم برای قزاقستان کاری از گروه معماری big
طراحی تالار اطاق های عمل بیمارستان
اصولی برای طراحی (۲)
اصولی برای طراحی
طراحی داخلی چیست؟
نقد مفهوم نمای شهری در معماری
اصول طراحی گالری آثار هنری
به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)
۱۴-۷-۱۳۸۹ ۱۲:۱۲ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
آفلاین
ارسال‌ها: 9,666
تاریخ عضویت: ۱۶ تير ۱۳۸۹
اعتبار: 86
سپاس ها 4
سپاس شده 56 بار در 44 ارسال
ارسال: #2
RE:قسمتهایی از کتاب طراحی شهری محمود توسلی

.مسایل منطقه مورد مطالعه وطراحی
مسایل فضایی وکالبدی



-وجود محرکهای حسی فراوان
دیداری(بصری):شلوغی
بیش از حد خیابان بر اثر آمدو شد افراد پیاده و سواره ،تراکم فعالیتها ،بی
نظمی وانباشتگی ساختمانها ،اثاثیه وعلایم موجود

شنیداری:سروصدای ناشی از عبور ومرور مداوم خودروها به خصوص موتور سیکلت ها

بویایی :آبهای راکد ودود ناشی از تراکم تردد وسایل نقلیه



-فضای سبز:
کمبود درختکاری ،منظر سازی
کمبود تنوع گیاهی
کمبود درختان سایه دار
جایگزینی نامناسب درختان بلند که بناهای با ارزش ر پوشانده است.
-تسهیلات و تجهیزات زیر بنایی
- دفع ضعیف آبهای سطحی
روشنایی ناکافی
سیمکشی هوایی در هم و بی قاعده



-ساختمانها:
انباشتگی شدید ساختمانها وکمبود فضا در بخشهایی از محدوده مطالعه شده
وجود ساختمانهای بلند مرتبه که تراکم ساختمانی رادر قطعه شهری افزایش داده ودر مقابل از پوشش زمین نکاسته است(فضا ایجاد نکرده است)
فرسودگی شدید بناها
کثیفی نماها
وجود طبقات فوقانی بدون استفاده (بدنه خاموش)
وجود واحدهای تجاری با شکل واندازه منسوخ از نظر عملکرد
ترکیب
ناهماهنگ بناهای مجاور هم و طبقات فوقانی وتحتانی بناها از نظر اندازه
،شکل ،نسج،رنگ،مصالح،ارتفاع،قدم ت(نو وکهنه)،ارزش معماری
ضعف نظم و نسق ساختمانها در ایجاد چشم انداز و دید جذاب



-علایم:
بزرگی بیش ازاندازه تابلو ها که منجر به پوشش بیش از حد نمای ساختمانی شده است.(وبی توجهی نسبت به مقیاس انسانی)
طراحی ضعیف
عدم هماهنگی علایم بایکدیگر وبا معماری ساختمانها
عدم نمایانی برخی علایم راهنمایی به دلیل پوشش درختان

به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)
۱۴-۷-۱۳۸۹ ۱۲:۱۲ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
آفلاین
ارسال‌ها: 9,666
تاریخ عضویت: ۱۶ تير ۱۳۸۹
اعتبار: 86
سپاس ها 4
سپاس شده 56 بار در 44 ارسال
ارسال: #3
RE:قسمتهایی از کتاب طراحی شهری محمود توسلی

- پیاده رو:
عدم تناسب عرض پیاده رو با حجم جمعیت استفاده کننده در مقابل ساختمان بانک ملی و بیمارستان سینا وپاساژها
کاسته شدن از عرض مفید پیاده روبه دلیل جایگزینی نامناسب ستون های تبلیغات ،دکه ها،پست برق و مخابرات وبالاخره توقف موتورسیکلت ها
نبودن محل استراحت درمسیر پیاده چه به صورت رسمی(نیمکت)وچه غیر رسمی (پلکان)
شرایط نامساعد کف پیاده رو که در مواردی منجر به بروز حوادثی شده است،
ناهمواری،لیز بودن ،شیب نامناسب(به هنگام بارندگی زیاد،آب را به داخل ساختمانها هدایت می کند)
فقدان اختلاف سطح ولبه مشخص میان سطح سواره و پیاده در برخی نقاط
تجاوز حرکت سواره به حریم پیاده در مواقع گردش خودروها به داخل کوچه جهانگردی
وجود فعالیتهتای جنبی در مسیر پیاده:
اجنتماع دلالان (بویژه در مقابل پاساژها)وکارگران ساختمانی (درضلع جنوب غربی میدان)
ملاقات کنندگان بیماران(مقابل بیمارستان سینا)
ناکافی بودن روشنایی برای حرکت پیاده درشب



سواره رو:
عبور سریع وسایل نقلیه
عبور تعداد زیادی موتور سیکلت که الودگی صوتی فراوانی اایجاد می کند
عدم تناسب عرض خیابان با حجم تردد وسایل نقلیه (به رغم طرح ترافیک)
فقدان عقب نشستگی در بخشهایی از سطح سواره رو برای توقف موقت وسایل نقلیه
افزایش تصادفات در میدان به علت بازگذاشتن وسط آن



-پارکینگ:
به
رغم اجرای طرح ترافیک در این محدوده ،پارکینگ عمومی جوابگوی نیاز کسبه و
مراجعه کنندگان نیست وتوقف خودروها در حاشیه خیابان مستلزم نظارت مداوم
مأموران راهنمایی ورانندگی است.




به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)
۱۴-۷-۱۳۸۹ ۱۲:۱۲ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
آفلاین
ارسال‌ها: 9,666
تاریخ عضویت: ۱۶ تير ۱۳۸۹
اعتبار: 86
سپاس ها 4
سپاس شده 56 بار در 44 ارسال
ارسال: #4
RE:قسمتهایی از کتاب طراحی شهری محمود توسلی

مسایل اجتماعی و اقتصادی محدوده مورد نظر:



1.قرار
گرفتن میدان توپخانه در امتداد این محور که به واسطه وجود کاربری های
پیرامون خود مرکز مهم اجتماعی،اقتصادی و سیاسی شهر تهران می شود.



2.هزینه
بالای حفظ ونگهداری بناهای واجد ارزش معماری وتاریخی اطراف میدان به دلیل
آلودگی هوایی ،سروصداولرزش ناشی از ترددلاینقطع وسایل نقلیه



3.وجود
واحدهای بسیار فعال اقتصادی در محور موردنظر به این منطقه ماهیت تجاری
بخشیده ومجاورت آن با بازار بزرگ تهران موجب تثبیت این موقعیت شده است.



4.وجه
غالب فعالیت اقتصادی این منطقه عمده فروشی است که به دلیل صرفه جویی های
ناشی از مقیاس وناشی ازتجمع به بورس لولا فروشان وابزارفروشان شهر تهران
تبدیل شده است.



5.در این محدوده علاوه بر کاربری های تجاری وارتباطی،مجموعه ای از کاربری های مذهبی ،آموزشی،اداری ودرمانی نیز گرد آمده اند.



6.به
دلیل وجود اکثر کاربری های مردانه محدوده به محیطی مردانه تبدیل شده
واجتماعات آنها بیشتر در ورودی پاساژها (حضور دلالان)ورودی بانک ملی و ضلع
غربی میدان حسن آباد (اجتماع کارگران)دیده می شود.



7.شلوغی
خیابان چه از نظر سواره و چه پیاده حاکی از تراکم بیش از حد فعالیت هاست
که نظارت مداوم بر تخلفات از قوانین ومقررات را ضروری ساخته است.



8.مراجعه
کنندگان علاوه بر محیط های شلوغ به محیط های خلوت نیز دسترسی دارند از
جمله فضای سبز مقابل موزه ایران باستان است.که به واسطه حضور افراد بیکار
وولگرد وسروصدا ،جذابیت آن به عنوان یک محل استراحت تحت شعاع قرار گرفته
است. همچنین عدم وجود کاربری در اطراف فضای سبز ودر نتیجه رفت وآمد از
درون آن وواقع شدن درمیانه آلودگی هوا وسروصدای شدید باعث کاهش استفاده
کنندگان ودر نتیجه ضعف نظارتها شده است.



9.وجود
امنیت محدوده در شب، توسط شبگردها(نیروهای غیر رسمی) به دلیل واقع شدن در
مسیر ارتباطی ترمینال مسافر بری جنوب وراه آهن ووجود بیمارستان سینا





به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)
۱۴-۷-۱۳۸۹ ۱۲:۱۳ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
آفلاین
ارسال‌ها: 9,666
تاریخ عضویت: ۱۶ تير ۱۳۸۹
اعتبار: 86
سپاس ها 4
سپاس شده 56 بار در 44 ارسال
ارسال: #5
RE:قسمتهایی از کتاب طراحی شهری محمود توسلی

مسایل مالکیت
بخش
قابل ملاحظه ای از املاک حاشیه خیابان مطالعه شده در تملک ورثه گذشته است
،قانع نشدن آنها برای اقدام به نوسازی ،غایب بودن برخی از ورثه ومصادره
بخشی از ملک توسط دادسرای انقلاب، همچنین بخشی از املاک به صورت مشاع در
تملک دو یا چند مالک اند .و برخی از مالکان برای کاهش فشار مالیات ،املاک
خود را به نام نزدیکان خود ثبت کرده اند.این مسایل مشکلاتی است که در این
محدوده وجود دارد.
ارزش زمین وسرقفلی:
ارزش
زمین درمنطقه مطالعه شده بین 200 تا 500 هزار تومان برای هر مترمربع تخمین
زده می شود(البته قیمت مربوط به سالهای گذشته است)،علل افزایش ارزش برخی
زمینها به قرار زیر است:
-تجاری بودن ملک
-واقع شدن در حاشیه خیابان اصلی
-نداشتن مشکلات معامله با ورثه
-خالی بودن سکنه
ارزش سرقفلی واحد های تجاری بسته به عوامل زیر بین 45 تا 100 میلیون تومان تخمین زده می شود:
1.خصوصیات کالدی واحد تجاری :الف)نوساز بودن
ب)ارتفاع زیاد سقف
2.موقعیت واحد تجاری:الف)واقع شدن در حاشیه خیابان وطبقه همکف
ب)واقع شدن در کنار واحدهای تجاری مشابه ج)واقع شدن در کنار واحد های فعال اما غیر مشابه
3.نوسانات اقتصادی موثر در تقاضای واحد های تجاری منطقه
به گفته افراد محلی،هرچه از میدان حسن آباد به سمت میدان توپخانه پیش برویم ،بر ارزش زمین و سرقفلی افزوده می شود.
مسایلی
که تا کنون گفته شد مسایل فضایی -کالبدی، اجتماعی واقتصادی و مالکیت به
منظور شناخت هر چه بهتر منطقه مورد مطالعه و طراحی می باشد.
به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)
۱۴-۷-۱۳۸۹ ۱۲:۱۳ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  اصول معماری داخلی 03 yalda888 0 88 ۱۲-۷-۱۳۹۳ ۱۲:۰۲ عصر
آخرین ارسال: yalda888
  سیستم‌های ساختمان برای طراحان داخلی yalda888 0 141 ۱۲-۶-۱۳۹۳ ۱۲:۵۶ عصر
آخرین ارسال: yalda888
  پارتیشن های ام دی افی shahabi30 0 180 ۱۱-۵-۱۳۹۳ ۱۰:۳۷ صبح
آخرین ارسال: shahabi30
  اصول معماری منظر yalda888 0 221 ۲۹-۴-۱۳۹۳ ۰۳:۳۳ صبح
آخرین ارسال: yalda888
  فروش مصالح کناف hamid_rahmati2 0 231 ۲۳-۴-۱۳۹۳ ۱۱:۲۱ صبح
آخرین ارسال: hamid_rahmati2

درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 750.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

جستجو در انجمن