درود مهمان گرامی!   ورود   )^(   ثبت نام زمان کنونی: ۲۸-۷-۱۳۹۳, ۰۳:۴۸ عصر


 

سرزمین بلاگ حامد اسکندری

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حالت موضوعی | حالت خطی
هنر و معماری یونان
نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
آفلاین
ارسال‌ها: 9,666
تاریخ عضویت: ۱۶ تير ۱۳۸۹
اعتبار: 86
سپاس ها 4
سپاس شده 56 بار در 44 ارسال
ارسال: #1
هنر و معماری یونان

هنر و معماری یونان:
هنر یونان را می توان در 4 دوره و معماری آن را در 3 دوره بررسی کرد.
1
. هنر دوره هندسی؛ مربوط به آثار هنری پیش از دوره آرکائیک است که در آن
بر روی سطوح ظروف سفالی از طرح های منظم هندسی استفاذه شذه است.
2 . هنر معماری دوره آرکائیک (کهن) 630 تا 480 ق.م ؛ دوره آغازین
3 .هنر و معماری دوره کلاسیک 480 تا 330 ق.م ؛ دوران ثبات و شکوفایی تمدن و هنر یونان
4 . هنر ومعماری دوره هلنی 330 تا 27 ق.م ؛ دوره کشورگشایی و سیستم امپراتوری و پادشاهی بعد از اسکندر
دوره کهن ؛
در این زمان دوره هندسی جای خود را به مرحله دوره کهن داد که از اواخر قرن
هفتم پیش از میلاد آغاز شد و تا شروع جنگهای ایران و یونان در زمان خشایار
شاه هخامنشی (480 ق.م) ادامه داشت ، پس از این مرحله عناصر تازه ای از
هنر، با هنر اصیل یونانی پیوند خورد و شیوه ای جدید پدید آورد که سبب
پیشرفت هنر یونان گردید.
پیامد
روابط جدید با شرق پیدایش جانوران و هیولاهای مرکب متعلق به خاور زمین در
سطح ظروف یونانی بود. با این مضامین در هنر بین النهرین و مصر نظیر
ابوالهول آشنا هستیم.
پیکر
تراشی ؛ گرایشهای تکامل پیکر تراشی در یونان درست همانند گرایشهایی است که
در نقاشی سفالینه هاست یعنی مرئی و قابل توصیف. پیکره های مفرغی پسر و
دختر یونانی که در سال 680 ق.م ساخته شدند سر آغاز دوره کهن است. جامه های
بلند ومجلل این پیکره ها را میتوتن دلیلی بر ساخته شدن آنها در ایونی
دانست زیرا در اینجا بود که دولت های ثروتمند یونانی سلیقه خاور مآبانه
خود را به تزیینات گرانبها و پر شکوه در زندگی و هنر گسترش دادند.
پیکره
سازی یونان فقط مختص پیکر تراشی جدای از معماری نیست بلکه بخش عظیمی از
پیکر تراشی این دوره جزو تزیین ساختمان معابد است که به صورت نقش برجسته
استفاده شده.
آغاز
جنگ های ایران و یونان تأثیری در پیشرفت و توسعه هنر دوره کهن داشته و هنر
این دوره دقت خود را بیشتر صرف شناخت ماده ای نمود که با آن اثر هنری را
پدید آورده است.
معماری
دوره کهن ؛ در این دوره دو مسیر هنری در شهرهای تحت نفوذ یونانی ها بر
قرار بود یکی شیوه دوریک که با صلابت و بی پیرایه در یونان قرار داشت و
دیگری شیوه یونیک که دارای ظرافت بیشتر و خاص خود بود ودر ناحیه آتیکا
وپایتختش آتن واقع در جنوب شرقی سرزمین مرکزی یونان و جزایر اطراف آن در
دریای اژه و غرب آسیای صغیر بود.

در این دوره معابد اولیه از چوب ساخته می شدند و با گذشت زمان شکل چوبی
آنها تدریجاٌ دگرگون شد ومصالحی ماندگار چون سنگ آهک و گاه مرمر به کار
گرفته شدند.

معبد یونانی از لحاظ نقشه، شباهت نزدیکی به تالار بارگاه میسنی دارد و حتی
در پیشرفته ترین شکل این معبد، سادگی بنیادی ساختمان تالار مزبور به چشم
می خورد.

آنچه پیش از همه در نقشه یونانی ها توجه ما را به خود جلب می کند پس از
آنچه در معماری خاور نزدیک باستانی دیده ایم، نظم، فشردگی و تقارن آن است
که مثلاٌ در تقابل با گروه بندی های بی نقشه معابد مصری قرار دارد.

معابد پیشین غالباٌ دراز و باریک هستند. نسبت میان دیوارهای خلفی و قدامی
با دیوارهای پهلویی تقریباٌ یک به سه بود. نقشه های متعلق به دوره کلاسیک
پیشین و دوره هلنی به نسبت یک به دو نزدیک شدند ولی هیچگاه دقیقاٌ یک به
دو نبودند. دیوارهای دوره پهلویی معابد دوره کلاسیک غالباٌ کمی بیش از دو
برابر دیوارهای خلفی و قدامی بودند. ساختمان یونانی از پی به بالا با
اصطلاحات، ستون، سکو و روبنا یا اسپر بیان می شود.



موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
اصول معماری داخلی 03
اصول معماری منظر
نکاتی در مورد معماری
پلان های معماری مجتمع تجاری، مسکونی 175 واحدی ، 12 طبقه
محمدکریم پیرنیا،پدر معماری سنتی ایران
تاریخچه اکشن آفیس در معماری داخلی ؟
معرفی رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد
فرم در معماری
بانک مقالات و اطلاعات معماری
معماری شگف انگیز آنتونی گائودی
به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)
۲۷-۷-۱۳۸۹ ۰۹:۲۹ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
آفلاین
ارسال‌ها: 9,666
تاریخ عضویت: ۱۶ تير ۱۳۸۹
اعتبار: 86
سپاس ها 4
سپاس شده 56 بار در 44 ارسال
ارسال: #2
RE:هنر و معماری یونان

مذهب


نام و شهرت خدایان یونانی مذهب یونانی‌ها یک پدیده طبیعی گسترش یافته
بود.خدایان یونانی‌ها شخصیت یافته یک عنصر ویژه بودند یا به عنوان قهرمان
شناخته شده بودند و هر شهر یا منطقه اولویت ها، مراسم و سنت‌های خود را
داشت. هیچ مقام کشیشی در آن دوره رایج نبود و کشیش‌ها عضای یک طبقه
انتصاری نبودند ولی زندگی معمولی اجتماع را هدایت می‌کردند. اسامی خدایان
اصلی یونان و آنچه بدان مشهورند به شرح زیر است:

شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.(zeus)- عالی‌ترین خدایان و فرمانروای آسمان ها

شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.(Hera)- همسر زئوس، خدای ازدواج

شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.(Apollo)- خدای قانون و منطق ، هنر و موسیقی و شعر سرایی ، یابنده شهرها

شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.(Athena)- خدای فرزانگی و آموزش

شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.(Poseidon)-خدای دریا

شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.(Dionysus)-خدای شراب ، جشن و خوشگذرانی

شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.(Demeter)-خدای زمین و کشاورزی

شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.(Artemis)- خدای شکار

شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.(Hermes)- پیام رسان خدایان

شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.(Aphrodite)- خدای بازرگانی

شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.(Hephaestus)- خدای آتش، شعله و خداوند جعلی صنایع دستی

شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.(Ares)- خدای جنگ

شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.(Hades)- خدای زیر زمین

خدای زئوس ، پوسیدون و هادس به عنوان «بزرگ‌ترین سه خدا» نیز شناخته
می‌شدند زیرا از همه قدرتمندتر بودند. همچنین هراکلس یا هرکول Heracles)
یا (Hercules خدای قدرت و زور بازو یا خدای جمع محسوب می‌شد.

به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)
۲۷-۷-۱۳۸۹ ۰۹:۴۳ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
آفلاین
ارسال‌ها: 9,666
تاریخ عضویت: ۱۶ تير ۱۳۸۹
اعتبار: 86
سپاس ها 4
سپاس شده 56 بار در 44 ارسال
ارسال: #3
RE:هنر و معماری یونان

معبد رایجترین و بهترین نوع شناخته شده معماری عمومی یونان است و معبد
عملکرد یکسانی مانند کلیسای مدرن نداشت. زیرا منبر زیذ آسمان باز در اراضی
شهری یا در معبدی مقدس و قبل از معبد قرار می‌گرفت. معابد به عنوان ذخیره
کنجینه‌های مربوط به آیین چند خدایی قرار می‌گرفت. معابد به عنوان ذخیره
گنجینه‌های مربوط به آیین چند خدایی قرار می‌گرفت یا به عنوان مکان باستان
بت‌ها بود ولی از زمان فیدیاس (Pheidias) به یک کار هنری بزرگ تبدیل شد.
معبد جایی برای زاهدان خدا بود و در آنجا مجسمه‌ها ، کلاه خودها و اشلحه
خو را به عنون صدقه رها می‌کردند. فضای داخل معبد یا سلا (cella) به عنوان
جا خزینه قرار می‌گرفت و معمولاً یک ردیف دیگر از ستون داشت.

از دیگر فرم‌های به کار رفته توسط یونانی‌ها تولوس (Tholos) یا معبد
دوار است که بهترین نمونه آن تولوس تئودوریوس(Teodorios) در شهر دلفی است
که برای پرستش آتنا (خدای فرزانگی و آموزش) اختصاص داده شده است؛ پروپولیا
(propylon) که به منزله ورودی جایگاه‌های مقدس است.( که بهترین نمونه آن
پروپولیا آکروپولیس آتن است.)؛ خانه‌های فواره‌ای که در آن زنان کوزه‌های
خ.د را از یک فواره عمومی پر می‌کردند؛ و استوا (stoa) که یک فضای بلند و
کشیده و یک ردیف ستون در یک سمت استکه این ردیف به عنوان مغازه در مراکز
تجاری شهرهای یونانی بکار گرفته می‌شد. نمونه کامل یک استوا، استوای
آتولوس در آتن وجود دارد. شهرهای یونانی با اندازه‌های قابل توجه یک
ژیمناسیوم (gymnasium) یا پالاسترا ( palaestra)داشتند که یک مرکز اجتماعی
برای شهروندان مرد بود. این فضاهای محصور شده به آسمان باز می‌شدند و
فضایی برای مسابقات قهرمانی و ورزش بودند. شهرهای یونانی همچنین نیاز به
یک بولتریون ( bouleterion) یا اتاق شورا بود؛ ساختمان بلند که به‌عنوان
دادگاه ومکانی برای اجتماع شورای شورای شهر استفاده می‌شد، زیرا یونانی‌ها
از تاق و گنبد استفاده نمی‌کردند زیرا نمی‌توانستند با این روش ساختمان
هایی با فصضاها و دهنه‌های باز بسازندو بولترین‌ها ردیف هایی از ستون‌های
داخلی بود که سقف را نگه می‌داشتند. هیچ نمونه‌ای از این ساختمان‌ها بر جا
نمانده است.بالاخره، هر شهر یونانی یک (theatre) داشت که هم برای
اجتماع‌های عمومی و هم اجراهای دراماتیک استفاده می‌شد. این نمایش‌ها از
مراسم مذهبی ریشه می‌گرفتند و آنها تا قرن 6 ق .م مجسمه‌های کلاسیک خود را
بهترین نوع فرهنگ یونانی می پنداشتند. تئاترها عموماً در مکان‌های تپه‌ای
ساخته می‌شدند و ردیف‌های نشستن نیمه دایره به دور صحنه نمایش (orchestra)
داشتند. پشت صحنه نمایش یک ساختمان کوتاه (skene) وجود داشت که به عنوان
فضای ذخیره و فضای لباس پوشیدن و فضایی برای پشت صحنه سازی صحنه نمایش
بود. تعدادی از تئاترهای یونانی تقریباً سالم مانده اند و مشهورترین آن
تئاتر اپیداروس (epidaurus) نام دارد.

به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)
۲۷-۷-۱۳۸۹ ۰۹:۴۳ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
آفلاین
ارسال‌ها: 9,666
تاریخ عضویت: ۱۶ تير ۱۳۸۹
اعتبار: 86
سپاس ها 4
سپاس شده 56 بار در 44 ارسال
ارسال: #4
RE:هنر و معماری یونان









nclick="moveBM(event)">














● شیوه هندسی و دوره کهن

گذشته از معماری معاصر، معماری یونانی برای ما
غربیها از هر معماری دیگری آشناتر است. «احیای» این معماری به دست مهندسان
معمار اروپایی در اواخر سده هجدهم باعث انتشار پردامنه سبک یونانی شد و
مخصوصاً در بناهای رسمی – دادگستریها، بانکها، تالارهای شهر، مجالس
قانونگذاری – که با توجه به تأثیرگذاری پرابهت شان طراحی می شدند، از
معماری دوره کلاسیک که اساساً از معماری یونان ملهم بود، تقلید می شد.

با آنکه خانه های یونانیان باستان از هرگونه
زیورهای خودنمایانه عاری بود، یونانیان پادشاهی درخور خانه های شاهانه
نداشتند و مراسم مذهبی خویش را در فضای باز اجرا می کردند، معمارانی کوشا
و خستگی ناپذیر بودند. ساختمانهای بسیار مهم ایشان نیز در آغاز به شکل
زیارتگاههای ساده برای نگهداری از تندیسهای خدایانشان ساخته می شدند. هر
روز به ساختن این ساختمانها توجه بیشتری معطوف می شد تا آنکه به احتمال
قوی تصمیم گرفتند صفات هر خدا را در خود ساختمانها یا زیارتگاهها مجسم
گردانند.

پیکرتراشی نقش خود را در این تحول ایفا کرد،
بدین معنی که تا اندازه ای در تزیین ساختمانها، تا اندازه ای در بازگویی
بخشی از صفات خدایی که نمادش درون معبد گذاشته می شد و تا اندازه ای نیز
به عنوان یک پیشکش نذری مورد استفاده قرار می گرفت. اما یونانیان، خود
ساختمان را نیز گونه ای پیکره می پنداشتند که شکلی انتزاعی دارد و از
نیروی پیکره برای مجسم ساختن صفات انسانی برخوردار است. اهمیت نافذ معبد
پیکره دار و نقش الهام بخش آن در زندگی همگانی را با برگزیدن نقطه ای
مرتفع – غالباً بر فراز تپه ای مشرف یا مسلط به شهر (آکرو پولیس) – برای
ساختمانش، مورد تأکید قرار می دادند.

همچنان که ارسطو تأکید کرده است: «محل ساختمان
معبد باید نقطه ای باشد که از همه طرف دیده شود و مقام فضیلت را حقاً بالا
ببرد و بر پیرامونش تسلط داشته باشد» و احترامی که یونانیان برای معبد و
نبوغ پایه گذارانش قایل می شده اند، در این سخن افلاطون بازتاب یافته است:
«خدایان و معابد، به راحتی پیدا و ساخته نمی شوند و برپا داشتن آنها کار
عقلی پرتوان است». معابد اولیه از چوب ساخته می شدند و با گذشت زمان، شکل
چوبی آنها تدریجاً دگرگون شد و مصالحی ماندگار چون سنگ آهک و گاه مرمر به
کار گرفته شدند. مرمر گران بود ولی کوههای سنگ مرمر بسیار نزدیک بوند:
هومتوس در شرق آتن با سنگ آبی – سفیدش، پنتیلیکوس در شمال شرق آتن با سنگ
سفید براقش که مخصوصاً برای کنده کاری مورد استفاده قرار می گرفت، و جزایر
آیگینا، مخصوصاً پاروس، که مرمرهای دارای کیفیتهای گوناگون را به مقادیر
بسیار زیاد در اختیار هنرمندان قرار می دادند.

معبد یونانی، از لحاظ نقشه، شباهت نزدیکی به
تالار بارگان میسنی دارد و حتی در پیشرفته ترین شکل این معبد، سادگی
بنیادی ساختمان تالار مزبور به چشم می خورد، یک اتاق تک یا دو اتاق تو در
تو (مقصوره) بدون پنجره، با یک در (دو در برای مقصوره تو در تو) و (الف)
یک رواق یا دو ستون بین دیوارهای پیش آمده (ستونهای بین دو جرز)، یا (ب)
ستون بندی خلفی (ستون بندی بی دیوار)، یا (ج) ستون بندی خلفی و قدامی، یا
هر یک از این نقشه ها که به وسیله (د و ه) یک ردیف یا (و) دو ردیف، ستون
بندی محاط شده باشند.

آنچه از همه در معماری خاور نزدیک باستانی دیده
ایم: نظم و فشردگی و تقارن آن است که مثلاً در نقطه مقابل گروه بندیهای بی
نقشه معابد مصری قرار دارد. تفاوت در حس تناسب توسط یونانیها و کوشش شان
برای رسیدن به شکلهای کمال مطلوب برحسب رابطه های منظم عددی و قواعد هندسی
است.

در این نقشه ها می توان نوعی جهش یا فرارویی از
واحدهای بسیار ساده به واحدهای بغرنج تر را بدون هیچ گونه تغییر بنیادی در
نوع واحدها یا طرز گروه بندی آنها دید؛ زیرا معماری یونانی، همچون موسیقی
کلاسیک، یک تم یا مضمون ساده مرکزی دارد که مجموعه ای از شکلهای بغرنج اما
همیشه مفهوم تر، از بطن آن فرا روییده اند و یا مقایسه ای دیگر، می شود
گفت که نقشه معبد، همانند آن اختراع بزرگ دیگر یونانیها یعنی هندسه است که
قضایا و دیگر استنباطات جنبی آن از یک مجموعه اصول متعارف ساده و اولیه
استنتاج می شود.

پافشاری یونانیان بر نظم ریاضی، راهنمای
آزمایشگریهای ایشان در دست یافتن به تناسبهای موجود در نقشه های معابد شد.
معابد پیشین (متعلق به دوره کهن) غالباً دراز و باریک بودند که نسبت میان
دیوارهای خلفی و قدامی با دیوارهای پهلویی تقریباً یک به سه بود. نقشه های
متعلق به دوره کلاسیک پسین و دوره هلنی به نسبت یک به دو نزدیک شدند ولی
هیچگاه دقیقاً یک به دو نبودند، دیوارهای پهلویی معابد دوره کلاسیک غالباً
کمی بیش از دو برابر دیوارهای خلفی و قدامی بودند.

همین نسبت در معابد هلنی کمی کوتاهتر می شد
تناسب در معماری و پیکرتراشی و هارمونی در موسیقی، در ذهن یونانی تقریباً
پدیده ای واحد می نمودند و به بیان درست تر تجسمی از نظم کیهانی بوند،
همچنان که «زندگی خوب» و منطقی چنین می نمود. توصیف بلندی ساختمان یونانی
از پی به بالا با اصطلاحات ستون، سکو و روبنا یا اسپر بیان می شود؛ این
گونه ترکیب و روابط میان سه جزء یا واحد را شیوه می نامند. سه شیوه ای که
معماران یونانی پدید آوردند تا اندازه ای بر حسب جزییات، ولی عمدتاً برحسب
تناسبهای نسبی اجزاء از یکدیگر متمایز می شوند. هر شیوه ای برای منظوری
خاص به کار گرفته می شد و مفاهیم متفاوتی را مجسم می کرد. کهن ترین شیوه
های قابل فرمول بندی در معماری یونانی عبارت بودند از شیوه دوریک متعلق به
سرزمین اصلی یونان و شیوه یونیک متعلق به آسیای میانه و جزایر دریای اژه
شیوه کرونتی، بعدها رواج یافت.

ستونها که بر یک سکو یا پایه پله دار نهاده شده
اند، بر حسب نوع هر شیوه از دو یا سه جزء تشکیل می شوند: بدنه ستون که
سطحش با شیارهایی عمودی (قاشقیها) پوشیده شده است؛ سر ستون و (در شیوه
یونیک و کورنتی) پاسنگ یا پایه ستون، ارتفاع بدنه ستون هر قدر بیشتر شود
تدریجاً از قطر ستون کاسته می شود و انحنای ظریفی در نیمرخ آن پدید می آید
(تحدب خوش تناسب)؛ بالای ستون (در شیوه دوریک) با یک یا چند خط افقی
(گلویی سرستون) که مقدمه گذار به سرستون هستند مشخص می شود.

سر ستون از دو جزء تشکیل می شود، که جزء پایینی
(بالشتکی) بر حسب شیوه، متغیر است؛ در شیوه دوریک محدب و بالش مانند است؛
در شیوه یونیک، کوچک است و زیر تکیه گاهی قرار می گیرد که به مارپیچهای
تومار مانندی (مارپیچ) منتهی می شود و در شیوه کورنتی برای ارتفاعش افزوده
می شود و اساساً به شکل تزیینی برگ کنگری در می آید و همچون یک ناقوس
وارونه کار گذاشته می شود.

بخش بالایی که در همه شیوه ها دیده می شود سنگی
تخت و چهارگوش (لوحه چهارگوش) است که مستقیماً در زیر اسپر یا پیشانی قرار
می گیرد. اسپر از سه بخش تشکیل می شود: حاشیه حمال یا تکیه گاه و فشارگیر
اصلی که مستقیماً بر روی سرستونها گذاشته می شود؛ کتیبه و طره، یا لبه
برجسته و افقی بام که با دو طره شیب دار دیگر مثلثی پدید می آورد که
سنتوری را در خود می گنجاند. حاشیه حمال در شیوه های یونیک و کورنیت
غالباً به سه ردیف قالبسنگ روی هم نهاده تقسیم می شود. کتیبه در شیوه
دوریک به دو بخش سه ترکیبها و چهار گوشهای تزیینی تقسیم می شود و در شیوه
یونیک رو باز می ماند تا زمینه یکپارچه ای برای نقشهای برجسته گردد.

معابد شیوه دوریک ظاهری تناورانه دارند و
ستونهایشان محکم بر سکو یا صفحه پله دار نهاده شده اند. شیوه یونیک در
مقایسه با شیوه سنگین، جسیم و جدی دوریک، شیوه ای سبک، تشریفاتی و به
مراتب تزییناتی به نظر می رسد. ستونها در این شیوه باریکترند و روی
پاسنگها برجسته کاری شده ای نهاده شده اند.

خیاره ها یا قاشقهای ستون شیوه دوریک با لبه
های تیز (نبش تند) به هم می رسند ولی قاشقیهای ستون شیوه یونیک تخت هستند.
البته آشکارترین تفاوتهای موجود بین این سه شیوه در سرستونهایشان است.
سرستون دوریک ساده و بی تزیین است و سرستونهای یونیک و کورنتی شدیداً
تزیین یافته اند. در روزگار باستان ، شیوه های دوریک و یونیک به عنوان
شیوه های مذکر و مؤنث در مقابل یکدیگر قرار داده می شدند.

شیوه کورنتی تا سده پنجم پیش از میلاد به وجود
نیامده بود و در این زمان به عنوان شکلی طبیعی که در تاریکی درون معبد رشد
یافته باشد به ظهور رسید. لیکن شیوه کورنتی تا روزگار اقتدار رومیان، رواج
نیافته بود. از رنسانس به بعد و تقریباً تا دو نسل پیش [از اواخر نیمه دوم
سده بیستم] چنین پنداشته می شد که معماری دنیای غرب در اصل، نمایشی از
زیبایی پالوده این شیوه های معماری بوده است.

انتخاب نقاط معینی برای قرار دادن اجزای
معماری، احتمالاً از سنتی ساختمانی که به استفاده از اجزای چوبی مربوط می
شود ناشی شده است. مثلاً بسیاری از بخشهای شیوه دوریک، ظاهراً واگردانهایی
از شیوه معماری چوبی کهن به معماری سنگی هستند.

پاوسانیاس سیاح و جغرافیادان یونانی سده دوم پس
از میلاد می گوید که حتی در معبدی باستانی چون معبد هرا در اولمپیا یک
ستون چوبی برجا مانده بود، بقیه ستونها را با ستونهای سنگی جایگزین کرده
بودند. از روی نسبتهای متغیر ستونهای مزبور به این نتیجه رسیده اند که
ستونهای چوبی در زمانهای مختلف و احتمالاً پس از پوسیده شدن چوب ستونهای
اصلی کار گذاشته شده اند.

فقط یکی از ویژگیهای شیوه دوریک را می توان
واگردان ستون چوبی اصلی به ستون سنگی تلقی کرد: سازماندهی و تقسیم کتبیه
به چهارگوشهای تزیینی و سه ترکیبها، سه ترکیبها به احتمال بسیار زیاد از
انتهای تیرهای عرضی متکی بر تیر افقی اصلی یا حاشیه حمال منشعب می شدند.
در این حالت، چهارگوشهای تزیینی بر جاهای خالی بین سر تیرها در بنای چوبی
اصلی نقش می بستند. تزیین پیکری که نقش مهمی در طراحی معبد ایفا می کرد،
در بخش فوقانی ساختمان یعنی کتیبه و سنتوریها متمرکز شده بود.

فقط پیکره ای بود که با رنگهای شاد و قرمز و
آبی با ریزه کاریهای سبز، زرد، سیاه و احتمالاً طلایی، رنگ آمیزی می شد و
در بخشهایی از ساختمان به کار گرفته می شد که کارکرد یا وظیفه ساختمانی
نداشتند یا سابقاً مورد مصرف ساختمانی بوده اند. این، مخصوصاً در مورد
شیوه دوریک صدق می کند که در آن از پیکره فقط برای تزیین نقاط «خالی»
چهارگوشهای تزیینی و سنتوریها استفاده می شد. معماران یونیک از این لحاظ
زیاد سخت گیری نمی کردند و دلشان می خواست کل کتیبه و گاهی حتی پاسنگها
ستونها را تزیین کنند.

در برخی موارد، پیکره های زنان (کاریاتیدها) را
به جای ستونهای مزبور می نشاندند و این کاری بود که معمار دوریک احتمالاً
انجام نمی داد. طراح با استفاده از رنگ می توانست رابطه های میان اجزای
ساختمان را روشن تر بنمایاند، از شدت براقی سنگ در برخی نقاط بگیرد و
زمینه مناسبی برای کار گذاشتن پیکره تزیینی پدید آورد.

گرچه حقیقت دارد که از رنگ برای تأکید کردن و
کاشتن از آن چیزی استفاده می شد که می توان سادگی عریانش نامید (در
ساختمانهای دوریک و یونیک). معماری یونانی – همچون ریاضیات، علم و فلسفه
یونانی – عمدتاً بر تعیین حدود مشخص تکیه داشت. فرض مزبور با این اصل
متعارفی آغاز می شود که از خود حدود یاد شده هیچگاه نباید تجاوز شود،
همیشه باید چیزی در درون آن وجود داشته باشد، و هیچگاه نباید گنگ باشد.
شیوه های معماری توصیف شده در بالا، تجسمات حدودی تدوین شده بودند که به
عنوان واقعیتهایی کارکردی در برابر دید مردم قرار داشتند.

برای هنرمند یونانی، استفاده از سطوح به شیوه
ای که هنرمند مصری از ستونهای غول آسای خویش – همچون میدانهایی برای
تزیینات بغرنج – استفاده می کرد، قابل تصور نبود. خود ساختمان، یعنی معبد
یونانی به شکلی که در واقعیت دیده می شد، می بایست از وضوح اثبات اقلیدسی
برخوردار می شد. این را نه فقط نقشه، تصویر قائم و تزیین کارکرد افزای آن
بلکه ساختمان «بی ملاط» آن نیز اثبات می کند و ظاهراً گواهی بر این مدعاست
که معماران یونانی به معابد ساخت خویش نه به عنوان «ساختمان» بلکه به
عنوان تکه های عظیمی از یک پیکره می نگریستند. انتخاب محل ساختمان، جنبه
پیکری آن را تقویت می کرد. معابد یونانی برخلاف معابد مصری، رو به فضای
باز ساخته می شدند.

مراسم دینی در مذبح های مقابل معبد برگزار می
شد و در درون آن نیز پیکره مورد پرستش و احتمالاً یادگارهای پیروزی، غنایم
جنگی و خزانه را نگهداری می کردند. کیشهای فردی طرد و آیینهای همگانی
تشویق می شدند. به همین علت، معمار، تمام تلاشها و توجهش را بر نمای
بیرونی ساختمان و سطوح آن متمرکز می ساخت تا معبد مذکور را به یادگاری
شایسته و ماندنی برای خدا تبدیل کند. نسبتهای مورد مطالعه دیوارها و نقاط
خالی، نور و سایه در ستون بندی و تأکیدهای ملایم اسپر، شکلی پیکروار از
بطن توده چهارگوش معبد پدید می آورد. تاریخ معماری یونانی، تاریخ تلاشهای
تزلزل ناپذیر هنرمندان برای نمایاندن شکل معبد با رضایت بخش ترین – یعنی
کامل ترین – نسبتها و ابعاد است.

تجربه اندوزی در زمینه نسبتها را، چنانچه کار
از بررسی معماری مستعمرات یونانی به شیوه دوریک کهن – مخصوصاً معماری رایج
در سیسیل و جنوب ایتالیا – آغاز کنیم، تقریباً به سادگی می توان ردیابی
کرد؛ زیرا در همین جاست که بهترین نمونه های برجا مانده از معابد متعلق به
دوره کهن یافت شده اند. (در بررسی معماری یونانی بهتر است تکامل پیکره
آدمی در نقاشی و پیکرتراشی یونانی را نیز در نظر داشته باشیم، زیرا
رویدادهای معماری نه فقط هم عصرند بلکه بازتابی از علاقه ای مشابه به
«نسبتهای» حقیقی اند.) «باسیلیکا»ی پستوم در جنوب ناپل، به حدود ۵۵۰ پیش
از میلاد، مربوط می شود و نمونه ای «نوعی» از سبک دوریک کهن به شمار می
رود.

پژوهندگان اولیه، به دلیل تشابهی که بین این
ساختمان و یک نوع ساختمان رومی به نام «باسیلیکا» پیدا کرده بودند آن را
«باسلیکا» نامیدند. «باسلیکا»ی پستوم معبدی است دور ستونی با ستونهای
سنگین و تحدب خوش ترکیب برجسته، فواصل فشرده، سرستونهای بزرگ، جسیم و بالش
گونه در زیر اسپری عظیم که ستونها را به طرز متناسبی کوتاه می نمایاند.
این اجزای شیوه مزبور تدریجاً دستخوش تغییراتی می شوند و سرانجام ترکیبی
سبک تر، بلندتر، و شکوهمندتر پدید می آورند.

سنگینی طرح و باریکی فضاهای بین ستونها
احتمالاً دلیلی ساختمانی دارد. معماران در این دوره، نمی توانسته اند به
مقاومت مصالح مورد استفاده شان اطمینان داشته باشند و به همین علت، منطقاً
بر دامنه ضریب اطمینان کارشان افزوده اند. در گوشه ستون بندی «باسیلیکا» ،
شاهد بزرگتر شدن سرستونهای بالشتی شکل و افزایش فوق العاده سطح اتکا به
نسبت فواصلی که به وسیله قالبسنگها حمّال پل بندی شده اند هستیم. ستونها
از قطعه سنگهای بی ملاط ساخته شده اند.

این قطعه سنگها با میخها یا گیره های زانویی
شکل فلزی به یکدیگر متصل شده اند تا از چرخیدن یا جابه جا شدنشان جلوگیری
شود. ساختمان کل معبد به همین شیوه ی نمونه وار یونانی بود، قالبسنگها به
وسیله گیره هایی فلزی در یک رج افقی به یکدیگر وصل شده بودند و قالبسنگهای
رجهای مختلف که روی هم قرار گرفته بوند به طور عمودی با بستهای میخچه ای
به یکدیگر وصل شده بودند. از لابه لای ستونهای «باسیلیکا» می توان معبد
هرا را که در مجاورت آن است و نزدیک به هشتاد یا نود سال پس از آن ساخته
شده بود و ستونهایش نسبتهایی بس متفاوت با نسبتهای «باسیلیکا» دارند،
مشاهده کرد.

نمودار خطی که تغییرات نسبتهای شیوه دوریک از
کهن به کلاسیک را نشان می دهد، تأکیدی است بر این فرض که هنر یونانی چه از
لحاظ شکلهای پیکری و چه از لحاظ معماری، به اتکای منطقی خاص تکامل می یابد
و به سوی نتیجه اش پیش می رود که در عین حقیقی بودن، رضایت بخش نیز هست.
افلاطون ضمن صحبت از هنرهای تقلیدی اعلام داشت که درجه حقیقت یا درستی این
هنرها از روی متناسب بودن اجزایشان تعیین می شود و اصولاً اگر بخواهیم
درباره شان قضاوتی بکنیم، باید با «معیار حقیقت و نه معیاری دیگر» به
قضاوت بنشینیم.

در این نمودار می بینیم که معماران در تلاش دست
یافتن به نسبتهایی هستند که می توان «حقیقی» و قطعی پنداشتشان. برخی از
کهن ترین ستونها بی نهایت باریک بودند و بر فرازشان سرستونهایی جسیم کار
گذاشته شده بودند. بر قطر بدنه ستونها، در اندک مدتی افزوده شد و آنها را
به شکل ستون نوع «سلیلیکا» درآوردغ زیرا معماران به دنبال رابطه ای درست
تر و بهتر بین بدنه ستون و سرستون می گشتند. از آن به بعد، شکلها پیوسته
پالوده تر شدند، بدنه ستونها باریکتر، تحدّب شیارها ظریفتر، سرستونها
کوچکتر و اسپر سبکتر شدند. نسبتهای نهایی کلاسیک، نسبتهایی کمال مطلوب
پنداشته می شدند که در ورای آنها هیچ تهذیب یا اصلاح دیگری امکان نداشت.

معبد هرا در پستوم به حدود ۴۶۰ پیش از میلاد
مربوط می شود، با آنکه اصلاحاتی در شکل ستونهای آن به عمل آمده، ولی
ستونها همچنان جسیم اند و فاصله میانشان بسیار کم و فشرده است. این معبد
زمانی برپا داشته شد که شیوه دوریک در اوایل ۴۹۰ پیش از میلاد در سرزمین
اصلی یونان به نسبتهای کلاسیک اش – در معبد آفایا واقع در آیگینا – دست
یافته بود. بین دستاوردهای معماری در سرزمین اصلی یونان و اقتباس این
دستاوردها در ایتالیا و سیسیل یک فاصله زمانی وجود داشت؛ به طوری که در
معماری مستعمرات، محافظه کاری ولایتی معمول و مختص سبکهای دور از منبع
الهامشان در پایتخت یا مرکز فرهنگی، خودنمایی می کند. در نقشه ساختمانی و
مقطع معبد هرا ویژگی چشمگیری در ساختار ستونهای داخلی به چشم می خورد؛
زیرا این ستونها از ستونهای بیرونی و پیرامونی بلندترند.

هریک از دو ردیف ستونهای کوچک دوریک که سقف بر
روی آن قرار می گیرد از دو مجموعه ستون تشکیل می شود، یک مجموعه بر رجی
سنگی نهاده شده که بر مجموعه ستونهای زیرین قرار دارد. این، پایه ای بود
که ستونهای دوریک برای نگهداشتن سقف بر آن نهاده می شدند و دلیش ظاهراً
این بود که ردیف تنهایی از ستونهای بزرگ مانند ستونهای «باسیلیکا» باعث
کژنمایی مقیاس می شود و در درون مقصوره های نسبتاً کوچک بی تناسب و سخت به
نظر می رسد. بعدها مسأله نگهداشتن سقف با استفاده از ستونهای یونیک یا
کورنتی در داخل حل شد؛ زیرا این ستونهای به نسبت قطرشان، از ستونهای دوریک
بلندتر بودند.

یکی از کهن ترین بناهای یونیک در یونان، گنج
خانه سیفنوسیها در دلفی است که تقریباً در ۵۳۰ پیش از میلاد ساخته شد. با
آنکه این بنا هیچ گونه ستون یونیک ندارد و وظیفه نگهداری سقف را پیکره های
ستونی (کاریاتیدها) انجام می دهند، از ویژگی متمایز کننده شیوه یونیک –
کتیبه پیوسته – که در اینجا به عنوان بخشی از یک اسپر سنگین دوره کهن ظاهر
می شود، برخوردار است.

کاریاتیدها با آن جامه های زیبا و نیمرخهای
بسیار مضرس شان هیچگاه نمی توانستند در متن معماری دوریک با آن خطوط خشک و
بی توجهی اش به تزیین بگنجند؛ اما همچنان که از معبد ارختنوم آتن برمی
آید، نیازهای معماری می تواند نیمرخهای کاریاتیدها را آرام بنمایاند و
معمار و پیکرتراش می توانند برای آفریدن متقاعد کننده ترین جلوه ستونی با
مضمون پیکره آدمی به جای پایه یا ستون نگهدارنده عمودی دست به دست یکدیگر
بدهند.

به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)
۲۷-۷-۱۳۸۹ ۰۹:۴۵ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
آفلاین
ارسال‌ها: 9,666
تاریخ عضویت: ۱۶ تير ۱۳۸۹
اعتبار: 86
سپاس ها 4
سپاس شده 56 بار در 44 ارسال
ارسال: #5
RE:هنر و معماری یونان

معماری دوره کلاسیک:

این عصر دوران ثبات و شکوفائی تمدن و هنر یونان است. قرن پنجم و چهارم را
باید بهترین ایام تحول و تکامل معماری یونان به شمار آورد. این دوره با
عظمت، پس از پیروزیهای درخشانی آغاز، و با اقدامات کشور گشایانه ی اسکندر
مقدونی پایان پذیرفت. این فصل از حیات یونان نتیجه و مولود دوران باستانی
و مقدمه دوران هلنیستی بوده است. دوران کهن با آن که دوران کار و ابتکار
محسوب می شد، ولی آثار جوانی و ناآزمودگی از آن هویدا بود و در دوران هلنی
که از لحاظ انتشار تمدن در دنیا اهمیت شایانی یافت. علائم پیری و مهجوری
در آن به چشم می خورد. در صورتی که در فاصله میان این دو دوره یعنی در
دوره یونان کلاسیک جز موازنه . اعتدال و هماهنگی چیزی دیده نمی شود.

هنر دوره کلاسیک که چکیده تاثیرات اجتماعی و مذهبی یک ملت است در نهایت
کمال و پختگی عرضه شده در هنرهای باستانی جای ویژه ای را به خود اختصاص
داده است. یونانیان موفقیت و پیروزیهای خود را در جنگها مرهون خدایآن می
دانستند و همین مسئله درهنر و معماری سرزمین شان کاملاً محسوس است.

در عصر کلاسیک با اینکه پس از جنگلهای ایران و یونان فترتی در هنرها حاصل
شده بود اما با عبور از مرحله گذرا یونانیان در جوانب مختلف هنر به ویژه
در معماری و پیکر تراشی فعالیتهای چشمگیری را آغاز کردند. هنرمندان این
عصر پدید آورندگان آثاری شدند که نه پیش از آن و نه در عصر هلنی به آن دست
یافته بودند.

مرکز فعالیتهای هنری این دوره در شهر آتن بوده است . آتنیها که گرد آوری
تکه سنگهای پراکنده آکروپلیس آتن را پس از ویرانی شهر در سال ۴۸۰ ق . م
کسر شاءن خود می دانستند ، به رهبری پریکلس نیرو و استقلال جدیدشان را با
باز سازی کامل آکروپلیس که در واقع یکی از بزرگترین پروژه های ساختمانی
جهان باستان تا پیش از روزگار رومیان بود، به جهانیان نشان دادند پلوتارک
یکی از مورخین یونانی در ۵۰۰ سال پس از باز سازی آکروپلیس می نویسد:
«کارهای پرویکلس مخصوصاً از این لحاظ ستودنی اند که شتابان ساخته شده اند،
برای آنکه قدرتهای جدید دوام بیاورند زیرا هر کار خاصی که او انجام می داد
بی رنگ حتی در آن زمان که تازگی داشته عنوان کاری باستانی شناخته می شد و
دلیلش زیبایی و ظرافت آن کار بود و با این حال کار مزبور از لحاظ نیرو و
تازگیش، امروز نیز چنین است. که گوئی تازه انجام شده است. در آن کارها
گونه ای شکفتگی و تازگی وجود دارد که غبار گذشت زمان را از چهره شان می
زداید.»
به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)
۲۷-۷-۱۳۸۹ ۰۹:۴۶ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
آفلاین
ارسال‌ها: 9,666
تاریخ عضویت: ۱۶ تير ۱۳۸۹
اعتبار: 86
سپاس ها 4
سپاس شده 56 بار در 44 ارسال
ارسال: #6
RE:هنر و معماری یونان

پیکر تراشی:

در دوره ی کلاسیک به ویژه در قرن پنجم در پیکر سازی سه شیوه و سبک هنری پدیدار شد:

الف) شیوه هنر جدی (۴۸۰ - ۴۹۰ ق م)

ب) شیوه ی هنری تکامل یافته (۴۳۰ - ۴۶۰ ق م)

ج) شیوه ی هنری فوق العاده (۴۰۰ - ۴۳۰ ق م)

از دست آوردهای هنر پیکر سازی این دوره می توان از متوپهای حجاری شده و پر
تحرک معبد زئوس در المپیا و معبد پارتنون در آتن و بناهای یادبود «گول
باشی» در ترکیه امروز یاد کرد. به همین دلیل است که عصر کلاسیک را دوره
پیکر سازی و معماری دانسته اند. هر چند که تمامی این پیشرفتهای چشمگیر بی
تاثیر از مسائل سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی و مذهبی جامعه یونان نبوده است.
نقش مذهب و رابطه آن با هنر در این دوره تضعیف می گردد و آثار دنیوی در
مقابل آثار مذهبی افزایش می یابد. اما مذهب به حیاتش ادامه می دهد. هر چند
که هنر دیگر خدمتگزارش نیست.

معماری دوره کلاسیک به رهبری و پشتیبانی فیدیاس معمار و پیکر تراشی که در
دولت یونان مقام وزیر هنر را داشت، به اوج و رونق خود رسید . با اینکه
درباره معماری این دوره نوشته ها بسیار است، ولی باید به چند بنای مهم
اشاره کرد. شهر آکروپل یا ارگ آتن که بر روی تپه ای ساخته شده از اقدامات
بزرگ معماری این معماری است.

معبد «پارتنون» به سرپرستی «فیدیاس» و دو معمار دیگر معبد الهه «آتنا» و
معبد «ارختئوم» و چند بنای دیگر هم بر بلندای آکروپل ساخته شده اند.

معماری این دوره از جنبه های فنی پیشرفتهای شایانی کرد. سنگهای مورد
استفاده دیوارها به طور کامل تراش خورده و با بستهای فلزی با دقت بسیار
نسبت به دوره کهن در کنار هم قرار گرفتند نصب سفالهای بامپوش نیز بر همین
منوال پیشرفت نمود. ساختمان معابد دارای پلان سه بخشی بود که مشتمل بود بر
۱ ـ رواق ورودی (پیشخان) ۲ - تالار (اتاق) قرار گاه پیکره الهه ۳ - پستو
برای نگهداری نذورات.

پلان اصلی بناها چهار گوش بود، به جز چند پرستشگاه که با نقشه مدور ایجاد
شده و دور ستونی بودند که بهترین نمونه این گونه بناها معبد «تولوس» است
که در شهر دلفی قرار دارد.

به جز معابد و ساختمانهای رسمی در این دوره شهر سازی نیز پیشرفت نمود و
انواع بناهای عمومی مانند : تالارهای اجتماعات به شکل آمفی تئاتر
گذرگاههای سر پوشیده و ستونهای یادبود در خیابانها ، ورزشگاه و باشگاههای
پرورش اندام پهلوانان ، میدانهای دو و اسب سواری با ردیف جایگاه های
پلکانی برای تماشاگران که این گونه آمفی تئاترهای سر گشاده بر شیب تپه و
گرداگرد میدان ورزش ساخته می شد.
به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)
۲۷-۷-۱۳۸۹ ۰۹:۴۶ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۷-۷-۱۳۸۹ ۰۹:۵۳ عصر، توسط saeed.)
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
آفلاین
ارسال‌ها: 9,666
تاریخ عضویت: ۱۶ تير ۱۳۸۹
اعتبار: 86
سپاس ها 4
سپاس شده 56 بار در 44 ارسال
ارسال: #7
RE:هنر و معماری یونان

آکروپلیس:

یکی از مجموعه بناهای باشکوه یونان در عصر کلاسیک آکروپلیس در شهر آتن
است. این مجموعه به رهبری «پریکلس» در اواخر قرن پنجم ق م یعنی هنگامی که
آتن به دوره قدرت رسیده بود احیا گردید بزرگترین کاری بود که در تاریخ
معماری یونان پدید آمد و موجب آن شد که عالیترین یادگاری از دوران اعتلای
هنر بر جای بماند. همه بناهای آکروپلیس، هنر معماری دوره ی کلاسیک یونان
را در آن هنگام که به کمال رشد خود رسید بود به منصه ی ظهور رسانده است .

این مجموعه شامل بناهای : معبد پارتنون؛ دروازه «پروپالایا»، معبد
ارختئوم، معبد آرتمیس، معبد الهه ی پیروزی «نیکه» ، نگارخانه «کالکوئیکی»
محل پیکره ی «آتناپروماخوس» ، محل معبد قدیمی آتنا، و چند بنای کوچک است.





http://report.aruna.ir/pic/acropolis.jpg

به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)
۲۷-۷-۱۳۸۹ ۰۹:۴۸ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۷-۷-۱۳۸۹ ۰۹:۵۵ عصر، توسط saeed.)
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
آفلاین
ارسال‌ها: 9,666
تاریخ عضویت: ۱۶ تير ۱۳۸۹
اعتبار: 86
سپاس ها 4
سپاس شده 56 بار در 44 ارسال
ارسال: #8
RE:هنر و معماری یونان

معبد پارتنون:

مهمترین بنای مجموعه آکروپلیس معبد پارتنون است. این بنا درعصر کلاسیک
ساخته شده است. و برای الهه آتنا (خدای پیروزی) که به افتخار او «آتن» هم
از او نام گرفته ایجاد شده است. بنا بر روی بلندترین نقطه تپه آکروپلیس و
مشرف بر سراسر شهر آتن و نواحی اطراف آن بنا شده است. سنگ مرمر سفید مصالح
عمده ی بناست. ساختمان به شیوه ی دوریک ساخته شده است.

معمارانی چون «کالیمراتیس» و «ایکتینوس» در ساختمان آن نقش اصلی را داشته
اند. و در فاصله سالهای ۴۳۲ - ۴۴۸ ق م ساخته شده است. بنا دور ستونی است
در ایوان جنوبی معبد پارتنون بر خلاف پرستشگاههای دیگر، به جای شش ستون از
هشت ستون (سبک هشت ستونی) و برای طول آن هفده ستون در نظر گرفته شده است.
طول و عرض آن ۳۱ * ۷۰ متر و ارتفاع آن ۷۲/۱۳ متر که ارتفاع هر ستون ۴۳/۱۰
متر است یادآوری این نکته ضروری است که در این بنا دو شیوه دوریک و ایونیک
با هم تلفیق شده اند و در ایجاد نقوش برجسته در چهار گوشیهای تزئینی و
سنتوریهای معبد نهایت دقت را به کار برده اند ، این نقوش دارای موضوعات
مختلفی هستند.

فضای داخلی پارتئون دارای دو بخش جداگانه است. فضای کوچکتر (اتاق باکره یا
پارتئون ) با پلانی تقریباً مربع شکل و فضای بزرگتر (مقصوره) با پلان
مستطیل شکل که مجسمه الهه ی آتنا پارتنوس در آن قرار داشته است که مقصوره
ی مستطیل شکل را به سه راهرو تقسیم کرده اند . ردیف ستونهای دوریک در
مقصوره به صورت ستونهای دوتایی بر روی هم قرار گرفته اند و به عنوان
ستونهای نگهدارنده سقف بکار گرفته شده اند در حالی که ستونهای نگهدارنده
بخش اتاق باکره به شیوه ایونیک است. ستونهای دوریک درنمای معبد نهایت
تناسبات این شیوه را داراست.

یعنی ارتفاع هر یک از آنها شش برابر قطر پایه شان است. تعداد خطوط مستقیم
بسیار اندک در نمای معبد پراتنون حائز اهمیت و دقت است. ستونهای آن انحنای
ملایمی به دورن دارند و فاصله های میان آنها یکسان نیست، این فاصله ها در
گوشه های معبد کمتر می شوند.

همچنی« ستونهای کناری دارای ضخامت بیشتر هستد. علت این امر جلوگیری از
خطای دید است. زیرا ضخامت بیشتر ستونهای کناری از تغییر شکل یافتن آنها در
اثر خطای دید جلوگیری می کند. شاید دلیل این ضخامت در گوشه ها برای بیان
قدرت تحمل آنها در برابر بار سنگین است و این کار نه به خاطر عملکرد
ساختمانی، بلکه بیشتر برای بیان سمبلیک به کار گرفته شده است.
شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد . باید ابتدا در گروه ایران فروم عضو شوید برای عضویت سریع کلیک کنید.






به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)
۲۷-۷-۱۳۸۹ ۰۹:۴۹ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
آفلاین
ارسال‌ها: 9,666
تاریخ عضویت: ۱۶ تير ۱۳۸۹
اعتبار: 86
سپاس ها 4
سپاس شده 56 بار در 44 ارسال
ارسال: #9
RE:هنر و معماری یونان

دروازه ی پروپالایا:

بنا مدخل ورودی آکروپلیس است . بنا به قولی ساختن آن پنج سال طول کشیده
است و هیچ گاه تکمیل نشده و به وسیله «منسیلکس» معمار ساخته شده و در
طرفین آن کتابخانه و نخستین تالار نقاشی ایجاد شده بوده است.


به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)
۲۷-۷-۱۳۸۹ ۰۹:۵۲ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

نویسنده پیام
مدیر بازنشسته تالار
مدیر بازنشسته
***
آفلاین
ارسال‌ها: 9,666
تاریخ عضویت: ۱۶ تير ۱۳۸۹
اعتبار: 86
سپاس ها 4
سپاس شده 56 بار در 44 ارسال
ارسال: #10
RE:هنر و معماری یونان

معبد آتنا (آلهه پیروزی) :

در کنار سر در ورودی قرار دارد. این پرستشگاه نخستین و کهن ترین نمونه از
شیوه ی معماری ایونیک است که توسط یونانیها ساخته شده ، هر چند که پیش از
این معبد چند نمونه در دلفی و المپیا ساخته شده بودند و لیکن ساخت آنها
توسط جزیره نشینان در دریای اژه بوده است. پس از فتح جزایر توسط آتنی ها
بود، که عناصر معماری شرق یونان به سرزمین اصلی یونان گسترش یافت.

The image “http://www2.irib.ir/Amouzesh/o/tarikh_honarS/images/169.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.
به سکوت ایمان دارم و حاضرم ساعت ها درباره مزایایش برای شما صحبت کنم.( جرج برنارد شاو )

گاهی وقتا به جای خاموشی در جواب ابلهان ، باید یه مشت بخوابونی زیر چشمش! چون آدمی که ابله باشه ، عمرا معنی اون سکوتوُ بفهمه ( جرج برنارد شاو وقتی عصبانی بود!)
۲۷-۷-۱۳۸۹ ۱۰:۰۰ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
پرش به انجمن:


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  اصول معماری داخلی 03 yalda888 0 77 ۱۲-۷-۱۳۹۳ ۱۲:۰۲ عصر
آخرین ارسال: yalda888
  سیستم‌های ساختمان برای طراحان داخلی yalda888 0 122 ۱۲-۶-۱۳۹۳ ۱۲:۵۶ عصر
آخرین ارسال: yalda888
  پارتیشن های ام دی افی shahabi30 0 175 ۱۱-۵-۱۳۹۳ ۱۰:۳۷ صبح
آخرین ارسال: shahabi30
  اصول معماری منظر yalda888 0 214 ۲۹-۴-۱۳۹۳ ۰۳:۳۳ صبح
آخرین ارسال: yalda888
  فروش مصالح کناف hamid_rahmati2 0 227 ۲۳-۴-۱۳۹۳ ۱۱:۲۱ صبح
آخرین ارسال: hamid_rahmati2

درباره ایران فروم

تالار گفتگوی ایرانیان از سال 1387 هجری شمسی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون با بیش از 750.000 کاربر ثابت بزرگ ترین تالار گفتگوی فارسی زبان در جهان می باشد.

برای سفارش تبلیغات در ایران فروم کلیک کنید

جستجو در انجمن